Sedan 1989 har Z varit beteckningen för BMW:s öppna tvåsitsiga sportbilar men det var inte förrän 1995 det verkliga genomslaget kom i form av Z3. Den direkta efterföljaren blev Z4 2002 som bland annat fick lyda under den kontroversielle designern Chris Bangles penna. När generationsskiftet till generation E89 kom 2009 tonades designen ner en aning men fortfarande är de karaktäristiska konkava och konvexa formerna mycket framträdande. En större skillnad blev att den tidigare coupéversionen slopades och tygsuffletten ersattes med plåttak. Även prestandaversionen Z4 M slopades samtidigt som kvaliteten på materialvalen i kupén höjdes.
Vid lansering var det endast raka sexor som erbjöds, på 2,5 eller 3,0 liter med 204, 258 eller 306 hästkrafter. Senare kompletterades utbudet av tvålitersfyror med 156, 184 och 256 hästar samt en vassare version av treliterssexan med 340 hästkrafter.
Z4 är en lyxig roadster i klassiskt format med lång huv som breder ut sig framför kupén och skäms inte för sig när det kommer till körglädje. Den är visserligen inte riktigt lika vass och lekfull i rörelserna som exempelvis Porsche Boxster men inte långt ifrån. Tack vare plåttaket är den också en bättre vardagsbil än sina föregångare och har dessutom högre komfort vilket välkomnas vid längre resor. Men lösningen med plåttaket är inte bara positiv då det även inkräktar på bagageutrymmet när du kör nedcabbat och det vill du troligen göra. Då ryms endast 180 liter i ett ganska knöligt bagageutrymme men det finns genomlastningslucka.
BMW Z4 E89 har klarat sig bra från återkallelser då endast en finns rapporterad. Det gäller bilar tillverkade mellan 2010-2011 där en koppling till kardanaxeln kunde brista.
I övrigt har ägare rapporterat en del problem gällande elektroniken men egentligen inga specifika genomgående fel verkar vara aktuella. Så när du tittar på en bil bör du se till att kontrollera så att samtliga elektriska funktioner gör vad de ska.
Vissa exemplar har haft problem med att kamkedjan sträcker sig och kan brista, något som vanligen beror på bristfällig smörjning och som kan orsakas av att bilen inte har servats som den bör.
Andra har haft problem med aluminiumfälgar som spricker så se till att kontrollera skick på samtliga fälgar. Försök även titta in mellan ekrarna, eller om du kan komma åt på annat sätt, för att inspektera insidan av fälgen efter tecken på sprickbildning. Att byta skadade fälgar kan bli dyrt.
I övrigt tycks BMW Z4 generation två än så länge klara sig ganska bra från allvarliga och kostsamma problem. Men är du intresserad av en kan det vara svårt att få tag på rätt exemplar då utbudet i Sverige är ganska tunt och Z4 har på sistone blivit riktigt populär på begagnatmarknaden. Så räkna med konkurrens.
Ett annat alternativ är att leta efter en bil i andra EU-länder där Tyskland ligger nära till hands och där bilarna ofta har ett lägre pris än här hemma i Sverige.
För ännu mer fördjupning i begagnad BMW Z4 kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.
Ladda ner: 2106-beg-BMW-Z4-E89-2009-2016.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital Prenumeration
ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR
Gratis första månaden - därefter 99/mån.
Ingen bindningstid.
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.