Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Begagnad Honda CR-V 2019-

Honda CR-V må vara en anonym typ och är inte alltid kul, ärligt talat. Men den trumfar konkurrenten Toyota RAV4 på en viktig punkt: den går att få med sju sittplatser.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Tänk suv, tänk Japan och de flesta svarar Toyota RAV4, vilket inte är konstigt. Toyota var tidigt ute med att erbjuda högbyggda bilar som inte nödvändigtvis var ämnade för terrängkörning. Stadsjeepar! Honda CR-V har i alla år fått spela andrafiol, tack vare sin än mer anonyma framtoning, men trots det en försäljningsframgång som nu är inne på sin femte generation.

Senaste generationen visades redan på Detroitmässan 2016 och en europeiskt anpassad version började säljas i Sverige först sent 2018. CR-V går inte längre att få med dieselmotor, utbudet består av en 1,5-liters bensinare med ett effektuttag på antingen 173 hk eller 193 hk samt en tvåliters hybriddrivlina på 184 hk. Hybridsystemet fungerar annorlunda än hos till exempel RAV4, där två små elmotorer stöttar bensinmotorn. Hos CR-V Hybrid är det elmotorn som står för drivningen, som får sin energi från en generator som drivs av bensinmotorn. Kort och gott: den går i allra högsta grad fortfarande väldigt mycket på bensin.

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Hybriden kostade drygt 50 000 kronor mer i inköpspris när den var ny och än så länge finns inte många på begagnatmarknaden så priserna är fortsatt höga. För hybriden anges förvisso en lägre förbrukning, men det tar lång tid att köra in merkostnaden på 50 000 kronor. Vår testförbrukning för hybriden landade på 0,84 liter per mil – knappast smickrande – och den större bensinaren drog ute på vägen hela 0,94 liter per mil, inte heller det bra. I Sverigecykeln, vårt förbrukningstest i motorlabb, blev det ännu mer förvirrande.
Hybriden drog 0,79 liter per mil, alltså mer än den stora bensinaren som drog något mindre 0,76 liter per mil.

1 av 2: Stor växelväljare på instrumentpanelen påminner om en amerikansk minibuss. Knappinferno på ratten! Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 2: Inte den bästa kvaliteten invändigt, men gott om utrymme både fram och bak. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

CR-V finns både med fram- eller fyrhjulsdrift. Spanar du på fjärde generationens CR-V så skippa AWD, den är rent ut sagt dålig. Systemet är nämligen så pass underdimensionerat att bilen i praktiken endast driver på framjulen. Till generation fem fungerar det dock bättre utan invändningar. Nästan alla begagnade CR-V har automatlåda av typen CVT. Motorvarvet korrelerar inte alls med accelerationen, det surrar vilt i den steglösa lådan, men det kanske bara den motorintresserade bryr sig om? En tröst är att Honda har lyckats bygga en av de tystare CVT-lådorna vi kört, och vid lugn körning spelar det mindre roll.

1 av 2: Minuspoäng för att bagaget inte är delbart i tre samt saknar lastlucka. Men med fällda säten sväljer CR-V mycket. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 2 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Främsta anledningen till att köpa CR-V är de goda utrymmena. Med fällda baksäten får vi in rekordmånga läskbackar – 42 st! Vuxna sitter eminent i baksätet, och en tredje sätesrad finns om tidigare ägaren kryssat för tillvalet. Kupén känns rymlig, men förvänta dig inga tyska ingenjörskonster utöver det. Hela mittkonsolen mellan främre stolarna känns lös och trädekoren är i själva verkat målad plast. Den förlåtande kallar det trompe l'oeil – den retfulla konstformen som från franska översätts ”bedrar ögat” – realisten kallar det bara billigt.

Bensin-CR-V når bara klarar 67 km/h i älgtestet (lätt fuktig vägbana) – det är inte godkänt. Hybriden får däremot godkänt med 72 km/h. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

I snikutrustade Comfort ingår inte Apple Carplay, vilket är att föredra före den något röriga pekskärmen. Knapparna som en gång huserade på pekskärmen har förflyttats till ratten, vi räknar dem till 23 stycken!

En återkallelse i Europa gällande problem med bränslepumpen hos 1,5 liters motorn gjordes på CR-V tillverkade mellan 2018-2019, men ska nu vara åtgärdade.

För ännu mer fördjupning i begagnad Honda CR-V kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner: 2104-beg-Honda-CR-V-2019-och-nyare.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!