Foto: Patrik Lindgren

Begagnad Hyundai Ioniq 2017-

När Hyundai lanserade sin Ioniq 2016 blev det den första bilmodellen i världen med hela tre olika elektrifierade drivlinor. Som vanlig hybrid, laddhybrid och helt eldriven - det finns en version som passar de flesta. Något som lett till att Ioniq sålt bra och att det nu finns många som begagnade.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Jämförd med samtida konkurrenterna Renault Zoe och Nissan Leaf ger Hyundai Ioniq en mer exklusiv känsla och inredningen känns modern med bra materialval för biltypen. Utseendemässigt påminner Ioniq en del om den länge regerande storsäljaren på hybridmarknaden, nämligen Toyota Prius. Men den delade bakrutan är mest till bekymmer då den skymmer bakåtsikt, lätt blir skitig och inte har någon torkare eller spolning för rengöring.

Tvådelad bakruta begränsar bakåtsikten, dessutom blir nedre rutan snabbt smutsig. Foto: Patrik Lindgren

Snabbt efter att Ioniq lanserats fick Hyundai skruva upp produktionstakten och då särskilt för den helt eldrivna versionen. Den ökade produktionstakten ledde sedan till att batterileverantören fick svårt att möta efterfrågan i mitten av 2017. Med andra ord blev den snabbt en populär bil som även fick ta emot Teknikens Världs Stora Bilpris 2017.

De olika drivlinorna är hybriden och laddhybriden som i grunden nyttjar samma sorts förbränningsmotor. En 1,6-litersmaskin med 105 hästkrafter, hybriden får hjälp av en elmotor med 43 hästar och laddhybriden en med 60 hästar. Totaleffekten är dock densamma, 141 hästkrafter, och laddhybriden har en starkare elmotor för att bättre kunna driva Ioniq på egen hand. Den helt eldrivna versionens elmotor levererar 120 hästkrafter och har ett batteri på 28 kWh som enligt Hyundai ska räcka till 28 mil, men i verkligheten blir det drygt 21. Laddhybriden klarar sig drygt fem mil i verklig körning.

Foto: Patrik Lindgren

Den eldrivna versionen har sålt absolut bäst i Sverige följd av laddhybriden och sist den vanliga hybriden. Efterfrågan på begagnade elbilar har ökat de senaste åren och bidrar till att andrahandspriserna ligger ganska högt. En laddhybrid handlas för cirka 20-30 000 kronor lägre pris än ovan angivet för elbilen, medan hybriden är cirka 50 000 kronor billigare än Ioniq Electric.

Hyundai Ioniq är en bil som inte bjuder på några direkta överraskningar. Den är behaglig och lättkörd med ett mjukt chassi utan att framkalla några känslor av körglädje även om styrningen stundvis kan upplevas vara lite sportig. Till modellår 2020 uppdaterades Ioniq med ett delvis nytt utseende och den eldrivna versionen fick en starkare motor med 136 hästkrafter samt större batteri med 38,3 kWh som ska räcka till 31 mils körning.

1 av 2: Instrumenteringen liknar en helt vanlig bil. Växelväljaren består av knappar som sitter på mittkonsolen. Foto: Patrik Lindgren
2 av 2: Ioniq lastar 350-1 410 liter. Foto: Patrik Lindgren

Bilar tillverkade mellan oktober 2016 och mars 2017 har återkallats gällande problem med kylvätska som riskerat att läcka in i kontrollenheter. Vissa bilar tillverkade från produktionsstart till juli 2017 har fått ett felaktigt relä under baksätet monterat vilket också lett till en återkallelse. Hyundai har placerat sig ganska bra i pålitlighetsundersökningar och har fått få klagomål från ägare. Även om vissa anmärker på saker som grumlig backkamera, avsaknad av torkare för bakruta och dålig takhöjd i baksäte.

Maxhastighet: 69 km/h. Hyundai kombinerar en sportig styrning med ett mjukt chassi som kränger mycket. Men underkänt. Foto: Patrik Lindgren

Hyundai Ioniq är en trevlig bil som dras med vissa kompromisser så som lite trångt baksäte och bagageutrymme. Räckvidden för Ioniq Electric är trots ganska litet batteri ändå respektabel tack vare att drivlinan är snål. Den främsta konkurrenten till Ioniq finns troligen inom den egna koncernen. Både Hyundai Kona och Kia Niro delar nämligen drivlinor med Ioniq och de har en lite mer praktisk kaross.

För ännu mer fördjupning i begagnad Hyundai Ioniq kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner: 2011-beg-Hyundai-Ioniq-2017-och-nyare.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Cyber Monday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr