För drygt trettio år sedan lanserade Mazda den lilla sportbilen MX-5 och chockade världen. Men i kölvattnet av framgångarna med denna dröjde det länge till nästa stora framgång. Ända till 2012 (årsmodell 2013) då första generationen CX-5 lanserades. Den blev omedelbart en försäljningssuccé och var femte bil som rullade ut från fabriken i japanska Hiroshima var en CX-5. Den nuvarande andra generationen kom under 2017 och egentligen kan den ses som en rejäl uppdatering av föregångaren. Den bygger på samma bottenplatta och delar 49 procent av delarna. Mazda har helt enkelt finjusterat ett redan vinnande koncept.
Föregångaren tog hem flera testsegrar hos oss även om den drogs med saker som dålig ljudkomfort liksom i stort sett samtliga Mazda-modeller vid tillfället. Nu är det dock åtgärdat med hjälp av mer isolering och dubbla glas i sidorutorna, och dagens CX-5 är överlag en mer komfortabel bekantskap.
På grund av att Mazda använder sig av motorer utan överladdning, turbo, så behöver bilen köras på ett annat sätt för att komma till sin rätt. Motorn måste varvas för att det ska hända något men tack vare att motorerna är lena och tysta i karaktären är det ett mindre problem. De konventionella sexväxlade automatlådorna sköter jobbet bra och de manuella lådorna är som vanligt hos Mazda härliga att hantera med korta fasta slag. En nackdel som kommer med sugmotorer som varvas mycket är dock förbrukningen som är högre än hos turboladdade konkurrentbilar. I test visar den starkaste bensinmotorn med 194 hästkrafter, fyrhjulsdrift och automatlåda en snittförbrukning på 0,82 liter per mil, trots cylinderavstängning, medan Mazda själva säger att den ska klara 0,72.
Från föregångaren har den sportiga karaktären behållits och förfinats. Sättningen är fast men inte obekväm och med generationsskiftet monterade Mazda nya bussningar och lager som gör dagens CX-5 snäppet vassare. Styrningen är finkänslig och välavvägd vilket tillsammans med ett bra chassi och förhållandevis låg vikt kan få CX-5 att kännas lite som en sportbil på rätt väg.
Hittills det som att Mazda CX-5-ägare av denna generation har ett ganska bekymmersfritt bilägande. Den enda rapporterade återkallelsen gäller bilar tillverkade mellan juni 2017 och april 2019. Vissa av dessa exemplar har haft problem med mjukvara som ställer till det med cylinderavstängning och återaktivering, men verkar vara lätt åtgärdat med en programuppdatering. Medan andra ägare tycker att samma system är för avancerat vilket säger en del om ägarna. De flesta klagomålen under längre ägarskap rör saker som teknik gällande infotainmentsystem där Mazda ligger lite på efterkälken ställd mot konkurrenter. Medan andra har haft problem med att stenskott lätt tränger genom lacken.
Dagens Mazda CX-5 är bra på det mesta och bättre än sin föregångare. Den är en familjevänlig bil med gott om utrymme, fyrhjulsdrift och en bil som även kan få dig som älskar att köra bil nöjd.
För ännu mer fördjupning i begagnad Mazda CX-5 kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.
Ladda ner: 2008-beg-mazda-cx-5-2017.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.