Foto: Glenn Lindberg

Begagnad Mazda MX-5 2015-

Fjärde generationen av Mazda MX-5 "Miata" är något för alla sportbilspurister. Lätt, rolig att köra, kvick i vändningarna och med en härlig fartkänsla. Precis som första Miata-modellen från 1990.

När Mazda MX-5 lanserades 1990 blev den en omedelbar succé. Äntligen hittade en tillverkare handsken som MG hade kastat bort när MGB lades i graven 1980. Bara på Teknikens Världs redaktion inköptes en handfull Mazda MX-5 Miata och plötsligt fylldes kurviga Roslagsvägar med rutiga kepsar och fladdrande scarfs. Sportbilen blev hipp igen!

Sedan dess har succén rullat på. Den blev dock lite fetare och bekvämare med åren. Men när fjärde generationen presenterades 2015 återvände Mazda till rötterna. MX-5 ND, som den nya modellen heter enligt dopattesten, är 100 kg lättare än föregångaren och både sportigare och mer kompakt. Det här är bilen för dig som vill ha ofiltrerad körglädje.

Generation ND av Mazda MX-5 är tillbaka till rötterna, det vill säga mer åt det håll som gjorde att första generationen blev en global succé. Foto: Glenn Lindberg

Två fyrcylindriga motorer fanns de första åren, en 1,5-litersmotor på 131 hästkrafter och en tvålitersmotor på 160 hästkrafter. Den förstnämnda är en smula mer varvvillig – varvstoppet ligger på 7 400 varv – och kanske mer karaktäristisk för biltypen, men det var tvålitersmotorn som sålde bäst. Den senare varvar till 6 000 varv.

Den klassiska cabrioletkarossen fick snart sällskap av en version med targatak, MX-5 RF där RF står för "Retractable Fastback". Takdelen kan tas av men bakrutan och takstolparna bakom dörrarna finns kvar. Taköppningen är elektrisk. Den traditionella suffletten är däremot manuell, men enkel att hantera. Du kan fälla upp och ned suffletten sittandes i bilen.

Ändringarna har varit få under åren, men 2019 fick tvålitersmotorn högre effekt, 184 hästkrafter.

Jobbar säljaren på Teknikens Värld och har klippkort på banracingträffar bör du kolla mönsterdjupet på däcken. Foto: Glenn Lindberg

Det här är inte bilen för långa personer. Stolen tar snart i bakdelen i sittbrunnen när stolen skjuts bakåt. Benen får brottas med ratt och instrumentpanel, och huvudet slår i taket. Det räcker med att du är 1,85 meter för du ska känna dig större än bilen.

Nypriset för Mazda MX-5 är 314 900 kronor och med targatak kostar den 338 400 kr. Som begagnade kostar modellerna från 150 000 kronor för de äldsta. Till Sverige kom den första leveransen i oktober 2015 och de såldes som årsmodell 2016. Miltalen är aldrig höga på sådana här sommarbilar och ofta är de välvårdade. Som begagnade får de därför anses som synnerligen prisvärda i relation till nya bilar.

Några större fel eller barnsjukdomar på den senaste MX-5-generationen är inte kända.

Fyran på två liter är problemfri. Foto: Glenn Lindberg

Något som är värt att fråga efter är om garantin fortfarande är giltig. Mazda har en treårig fabriksgaranti som följs upp av en så kallad komponentgaranti som är giltig i tio år efter första registreringsdatum, men högst 15 000 mil. Komponentgarantin är väldigt omfattande och kan i det närmaste liknas vid en förlängd fabriksgaranti. För att garantin ska vara giltig måste bilen ha servats enligt tillverkarens rekommendationer. Kontrollera noga att servicen går att dokumentera, begär att få se på serviceprotokoll. Servicen måste dock inte ha utförts på märkesverkstad.

Om det i framtiden skulle bli en tvist om ett fel faller under garantiåtagandet lär det dock vara en fördel om servicen har utförts av en Mazda-verkstad. Om garantin gäller så innebär det att man kan köpa bilen av en privatperson och ändå känna tryggheten som en garanti ger. Självfallet ska bilen hos en privatperson ändå vara betydligt billigare än om den säljs av en bilfirma.

Växellådan är ett nöje att hantera, med korta slag och distinkta lägen. Foto: Glenn Lindberg

Bilarna såldes med olika utrustningspaket. "Sport" var ett vanligt paket som innebar automatiskt halvljus, parkeringssensorer, döda vinkel-varnare samt, sist men inte minst, Recaro-stolar med inbyggda högtalare. Vilken modell du än väljer får du en rejäl dos körglädje för en rimlig peng.

Sittbrunnen i en tvåsitsig bil är begränsad, Janne Långben kan inte skjuta bak stolen så långt som han vill. Foto: Glenn Lindberg

För ännu mer fördjupning i begagnad Mazda MX-5 generation ND kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner: 2012-beg-mazda-mx-5-miata-2015-nd.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!