Foto: Glenn Lindberg

Begagnad Seat Ateca 2016-

Söker du en suv i mellanklassen med modern utrustning, som utan krusiduller får jobbet gjort, har du säkert spanat på Volkswagen Tiguan. Syskonet Seat Ateca gör jobbet nästan lika bra, och du kan komma billigare undan.

När vi i vårt test hissade upp Seat Ateca för chassi-illustration var likheten med Volkswagen Tiguan undertill slående. Det enda som skilde dem åt var utformningen på ljuddämparen. Inte så konstigt, båda bygger på den töjbara MQB-plattformen från Volkswagen. Men där Tiguan ofta beskylls för sin könlösa stil kan Ateca plocka poäng. Söker man suvkänsla får man leta vidare, Ateca påminner mer om Volkswagen Golf snarare än ett högbygge. Bilen känns lätt i steget på kurviga vägar och styrningen är direkt. Kul, men det påverkar komforten på långresan, känn efter noga när du själv provkör om det passar din körstil. Vissa gillar det, andra inte.

Foto: Glenn Lindberg

Ateca är 13 centimeter kortare än du vet vilken, och även om det inte märks så mycket i parkeringsrutan så märks det i baksätet. Tre vuxna sitter bra i bredd, men för benen blir det trångt. I bagageutrymmet blir inte golvet särskilt plant när det fälls och lastkrokar saknas - dåligt! - men vi irriterar oss mer på att baksätet inte går att fälla 40/20/40. Där har Seat snålat. En tröst är den lilla lastluckan genom mittensätet, men det går det inte pressa in skidor för en hel familj genom den. På resan till fjällen behöver du takbox.

1 av 2: Ser ut ungefär som i Volkswagen Golf, men här går allt i svart. Ombonat och inget att klaga på. Foto: Glenn Lindberg
2 av 2: Stolarna kramar åt. Baksätet funkar för vuxna, även om det är aningen trångt för fötterna. Foto: Glenn Lindberg

Invändigt är allt i svart, det märks att Seats designers tvingats plocka från Volkswagens lagerhyllor, men inget fel med det. Infotainmentskärmen på tidiga modeller är mindre än i dag och mätarklustret framför ratten var till en början endast analogt. Bilar från 2016 kan inte spegla din iPhone med hjälp av Apple CarPlay, det kom till Ateca året efter.

Bagaget duger, men är inget under av utrymme. Baksätet fälls 60/40, inte optimalt, men lastlucka i mitten. Foto: Glenn Lindberg

En del återkallelser har gjorts. Bilar tillverkade mellan januari 2016 och maj 2018 har haft problem med blinkersen, med anledning av känsliga kontakter i blinkersspaken. Bilar tillverkade mellan 2 till 17 december 2017 hade strulande krockkudde. Hjullagerhus på bilar tillverkade mellan 24 och 29 december 2017 var dåligt härdade. Allt detta saker som ska ha blivit fixade i och med service eller återkallelse, men ändå värt att hålla koll på. Säkerheten är hög, fullpott i Euro NCAP och gjorde bra ifrån sig i vårt älgtest med 73 km/h. Autobroms var standard redan 2016 och adaptiv farthållare tillval.

Den direkta styrningen märks i älgtestet. Antisladdsystemet sänker farten lugnt men bestämt. Seat Ateca klarar 73 km/h vilket är godkänt med marginal. Foto: Glenn Lindberg

Den 190 hästkrafter starka dieselmotorn tillsammans med fyrhjulsdrift är exakt samma drivlina som hos Tiguan. Bullrar inte mer än någon annan även om växellådan ibland är lite seg.

Fyrhjulsdriftsystemet är BorgWagner Haldex 5 och har betett sig oklanderligt i Ateca vid våra tester. Men priserna så här tre år senare jämfört med Tiguan är nästan desamma, möjligen 10 000 kronor åt Atecas fördel, om du orkar leta och kan pruta. Tittar du däremot på den svagare bensinmotorn 1,0 TSI kommer du ner i pris, men då får du offra automatlådan för ett manuellt dito och du blir utan fyrhjulsdriften. Men behöver du fyrhjulsdrift? Det kan vara värt att ta sig en funderare kring. Kan du offra den är Seat Ateca en attraktiv bil som begagnad.

För ännu mer fördjupning i begagnad Seat Ateca kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner: 2016-beg-seat-ateca-2016-och-nyare.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!