Ute efter en begagnad elbil i form av Tesla Model 3? Läs gärna vårt test innan du slår till på ett exemplar. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Begagnad Tesla Model 3 2017-

Med sin tredje ”riktiga” modell skulle Tesla nå ut till de breda massorna. Men det blev både en osedvanligt lång väntan och osedvanligt mycket barnsjukdomar. Men hur är den som begagnad?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Ett par snabba om Tesla Model 3

Största fördelen med Tesla Model 3?

I jämförelse med elbilar av andra märken är det Teslas Supercharger-laddnätverk, det är nästan som att leva med en bensin- eller dieseldriven bil även om laddningen tar längre tid än en tankning.

Något man bör vara observant på?

Tesla Model 3 har haft en hel del strul, men det mesta har åtgärdats. Det du ska hålla koll på är tveksam byggkvalitet, framför allt på de tidigaste årsmodellerna. Ta en ordentligt titt på bilen du är intresserad av, även rost kan förekomma.

I artikeln som följer får du många fler tips och viktiga detaljer du bör ha kunskap om innan du köper en begagnad Tesla Model 3. Du får också värdefull information om kostnader för såväl inköp som för försäkring, service, reservdelar med mera.

Att vara en ny biltillverkare är inte lätt. Även om man, som Tesla, successivt lyckats vända upp och ner på hela bilvärlden. Särskilt svårt är det möjligen att öka tillverkningsvolymen, vilket visade sig när Teslas omtalade tredje helt egenutvecklade modell skulle se dagens ljus. Model 3 fanns redan i Teslas planer ända från början, när Elon Musk investerade i Tesla i mitten av 00-talet. Model S och X var ”bara” steg på vägen mot världsherravälde. Det var med trean som man skulle nå ut till de breda massorna. Och visst gjorde man det.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Inom en vecka från premiärvisningen i mars 2017 hade man fått in 375 000 förhandsbeställningar. Men det skulle dröja innan produktionen kom igång ordentligt. Problem med allt från batteriproduktion till uppskalning av fabrikskapacitet tog tid, och när de första bilarna officiellt levererades till oss knappt två år (!) efter premiären, så visade det sig att saker kanske hade gått lite väl fort.

Även om Teslas ägarskara tillhör de allra mest lojala, entusiastiska och, måhända, överseende så var det inga glada toner i ägarleden. Inte bara hade man fått vänta länge, produktionskvaliteten på många exemplar var bristfällig. Karosspassning och lackeringskvalitet lämnade mycket övrigt att önska, vissa ägare rapporterade till och med om begynnande rostskador i skarvar och springor. Lägg till det en svensk organisation som till en början hade en, för sig, övermäktig uppgift. Även en bil som revolutionerar världen måste ha en viss kvalitet för att hålla kunderna nöjda. Till och med pekskärmssystemet - vilket fortfarande tillhör de allra bästa gränssnitten i bilvärlden – innehöll störande buggar.

1 av 2: I de billigaste varianterna ingår inte mobiluppkoppling. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 2: Läderklädda elstolar är standard. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

I dag är de flesta buggar åtgärdade. Tesla har uppdatering av mjukvaran via internet, och på så vis har en hel del fel avhjälpts utan verkstadsbesök. Just i detta har Tesla också varit steget före konkurrenterna.

En del andra egenheter har också åtgärdats, som exempelvis vindrutetorkarinställningen, som tidigare inte var direkt nåbar från huvudmenyn. Ett annat område, som utvecklats på likartat sätt, och där Tesla ligger långt fram, är den tillhörande appen – som också fungerar mycket bra och uppdateras regelbundet.

1 av 2: Utrymmet under huven fram är praktiskt för att förvara laddsladd och dylikt. Något inte alla konkurrenter har. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 2: Relativt litet gap. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Även produktionskvaliteten har förbättrats avsevärt sedan premiären, men en del tidiga Model 3 har fått stå mycket på verkstad. Kritik har även det självkörande systemet fått. Det är för Europas del anpassat för våra lagkrav, men konkurrenternas system fungerar bättre.

Det som dock är Teslas stora fördel i sammanhanget är laddmöjligheterna. Även i dag, trots att infrastrukturen generellt börjar byggas ut, är Teslas eget laddnätverk en klar fördel i sammanhanget. Model 3 kan även laddas utanför det, på exempelvis Ionity-stationer. Tillsammans med den räckvidd som de större batteriversionerna har så gäller fortfarande ett omdöme som vi hade när vi testade Tesla Model 3 första gången: Det finns konkurrenter som bygger bättre bilar. Men det finns ytterst få, om ens någon, som är bättre som ren elbil betraktat.

Odramatiskt i undanmanövern och ett godkänt reslutat. Tesla Model 3 upplevs väldigt direktstyrd. 72 km/h klarar modellen i älgtestet. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

För ännu mer fördjupning i begagnad Tesla Model 3 kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner: 2107-beg-Tesla-Model-3-2017-och-nyare.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!