Toyota Prius är lite som alla hybridbilars farfar. Den lanserades i sin första generation redan 1997 och har sedan dess tagit sig till dagens fjärde generation. Men det gäller endast hybrid-Priusen. Den laddbara versionen tog god tid på sig och dröjde ända till 2009. Därmed är den nu inne på sin andra generation.
Till skillnad från föregångaren har Plug-in Hybrid-versionen fått ett helt annat utseende än vanliga Prius, ett mindre fult sådant om du så vill. Dagens Plug-in Hybrid har ett litiumjonbatteri på 8,8 kWh vilket är en fördubbling av kapaciteten från tidigare generation. Vanliga Prius har ett mindre nickelmetallhydrid-batteri inpackat under baksätet, men på grund av den extra kapaciteten hos Plug-in Hybrid har Toyota blivit tvungna att placera delar av det under lastgolvet bak. Något som inkräktar på lastutrymmet och Plug-in Hybrid sväljer 142 liter mindre bagage än vanliga Prius.
Enligt Toyota ska batteriet i Plug-in Hybrid räcka till 63 kilometers elkörning, men i test hos oss i verklig körning räckte det till 44,1 kilometer. Visserligen långt ifrån utlovad räckvidd men ändå längre än flera samtida konkurrenter som bland annat Volkswagen Golf GTE och Passat GTE, samt storsäljaren Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid. Något de flesta laddhybrider lider av är att de är ganska trista att köra, med det sagt är den fjärde generationen Prius ett rejält lyft mot sin föregångare och styrningen är fin.
Kan du se bortom körglädjeaspekten får du en bil som går att köra riktigt snålt om du ser till att batteriet är laddat. Prius Plug-in Hybrid klarade av en snittförbrukning på 0,58 liter per mil i vårt test. Även det är långt ifrån utlovade 0,1 liter per mil men ändå snålast i testet där närmsta konkurrent från BMW klarade 0,62 liter per mil. Vanliga Prius har en utlovad snittförbrukning om 0,31 liter per mil.
Medan vanliga Prius har varit ett populärt val för bilköpare sedan den första lanserades i slutet av 1990-talet har Plug-in Hybrid-versionen aldrig riktigt slagit. Troligen på grund av att Toyota var för långsamma på bollen. Under 2018 var vanliga Prius den sjunde mest sålda hybriden i Sverige, endast slagen av andra Toyota-hybridmodeller och Kia Niro Hybrid. Under samma period placerade Prius Plug-in Hybrid på 17:e plats med 265 sålda bilar där storsäljare som Volkswagen Passat GTE toppade med 3 975 exemplar. Därför är Prius i laddhybridutförande inte jättevanlig på andrahandsmarknaden.
Toyota har en av bilvärldens mest nöjda kunder och Prius är inget undantag, de är kända för att tillverka pålitliga bilar och det stämmer generellt. Men det betyder inte att Prius klarat sig utan problem. Den mest omfattande återkallelsen rör bilar tillverkade mellan augusti 2015 och oktober 2018, där 290 000 bilar i Europa återkallades på grund av brandrisk relaterat till slitage i hybriddrivlinan. Helt enkelt en kabel som kunde orsaka kortslutning. Utöver det är de rapporterade problemen ganska få men en del mindre saker som plastkåpor över sidoairbags som inte är helt korrekt konstruerade. Samt slitage i parkeringsbromsvajern som kan resultera i att bilen rullar iväg om växelväljaren inte står i P-läge.
Så är du ute efter en bil som du kan köra snålt och är villig att tumma lite på önskemål som körglädje är Toyota Prius ett bra alternativ. Plug-in Hybrid-versionen såldes dessutom med solceller i taket som extrautrustning, Solar Pack, som ger dig lite extra gratis räckvidd. Enligt Toyota själva upp till 70 mil extra räckvidd per år. Prius gör sig absolut bäst i stadsmiljö där de 122 hästkrafterna gott och väl räcker till, vid acceleration och i högre hastigheter upplevs den dock som ganska orkeslös.
För ännu mer fördjupning i begagnad Toyota Prius kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.
Ladda ner: 2002-beg-toyota-prius-plug-in-hybrid-2016-2020.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital Prenumeration
ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR
Gratis första månaden - därefter 99/mån.
Ingen bindningstid.
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.