Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Begagnad Volkswagen Arteon 2017-

Stor och lång med sluttande taklinje. Volkswagen Arteon gör sitt bästa för att dölja sitt släktskap med det mycket förnuftigare syskonet Passat, men mycket är sig likt.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Ett par snabba om Volkswagen Arteon

Vad är Volkswagen Arteons starkaste kort?

Arteon har flera fina egenskaper, men dess starkaste kort är förmodligen den fina komforten. Modellen är helt enkelt vad man kallar för ett långfärdslok.

Något speciellt man bör vara observant på hos en begagnad Arteon?

Volkswagen har haft problem med läckande takluckor på flera modeller, och Arteon är även den drabbad. Håll därför utkik efter eventuella fuktskador.

I artikeln som följer får du många fler tips och viktiga detaljer du bör ha kunskap om innan du köper en begagnad Volkswagen Arteon. Du får också värdefull information om kostnader för såväl inköp som för försäkring, service, reservdelar med mera.

Föregångaren hette Volkswagen Phaeton – ett flaggskepp om något! Bilen delade plattform med modeller från Bentley och under huven gick det att få W12 på 6,0 liter. En slags återhållsam fläskighet. Söker du spänning i livet och inte bryr dig om bränslenotan ska du genast sluta läsa den här texten och leta upp dig en begagnad Phaeton. I skrivande stund ligger en ute för 75 000 kronor, rena fyndet för den modige.

Den mer sansade väljer Volkswagen Arteon, arvtagare till både Phaeton och den mindre fyrdörrarscoupén Passat CC (Arteon heter faktiskt CC i Kina). Bilen lanserades 2017 och finns i Sverige endast med fyrhjulsdrift, 4Motion. Arteon är i grunden framhjulsdriven och på våra rullar som simulerar halkigt underlag rullar bilen av utan det minsta bekymmer när fram- eller bakaxel inte har grepp. När rullarna ligger på enbart vänster eller höger sida får Arteon det svårare och hjulen spinner mycket men bilen lyckas efter ett tag krypa sig fram. Fyrhjulsdriften är bra!

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

I Sverige finns en bensinmotor på 272 eller 280 hästkrafter beroende på årsmodell, samt en diesel på 190 hästkrafter och en starkare på 240. Vanligast är den mindre dieselmotorn som räcker gott och väl. Kör du långa sträckor är det den du ska köpa, om du är förnuftig. Men egentligen passar väl en stor bensinmotor bäst i denna biltyp? Men den är törstig i våra tester, närmare litern milen. Den stora dieselmotorn har däremot visat sig vara hyfsat snål.

Det skiljer bara åtta centimeter på längden mellan Arteon och Passat med sedankaross, en bil som egentligen är ett smartare köp då begagnatpriserna för Passat är lägre. Takhöjden i baksätet i Arteon är låg på grund av sin sluttande coupéform, men utrymmet för benen är i stället slösande stort. Dörrarna saknar karmar runt fönsterna, både fram och bak, men trots det är ljudnivån i kupén behaglig även i högre farter.

1 av 2: Ja, någon vidare lyxkänsla är det väl inte direkt, snarare närmast identisk med Volkswagen Passat. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2: Stolarna är hårt stoppade. Baksätet har bra plats för benen, men tveksamt åt huvudet för längre personer. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Detta är i viss mån Volkswagens flaggskepp, men har du någonsin suttit i en Passat kommer det mesta vara sig likt. Arteon gör sitt bästa för att sudda ut sitt släktskap, men ratt, mittkonsol och vred är i princip identiskt med det billigare syskonet.
Stolarna är fasta och bilen upplevs stum över tjälskadade landsvägar. Bäst trivs man i Arteon i hög fart på motorväg.

I Euro NCAP tog Arteon hem fem stjärnor och bilen är i grunden välutrustad med både vingelvarnare och adaptiv farthållare med styrhjälp.
En del återkallelser i Europa har skett. Bilar tillverkade 2018-2019 har återkallats där bromsservon kan strula. Några få bilar tillverkade 2017 har också återkallats för dåliga bakhjulslager, bilar från hösten 2018 har återkallats för felsvetsade nackstöd bak. Se till att dessa återkallelser är gjorda innan du köper din bil.

1 av 2: Bagaget sväljer 563 VDA-liter, helt okej. Den stora lastluckan är bra för skidåkaren. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2: Stor, stark bensinmotor. Starka dieselalternativ finns också. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Alla modeller i Sverige kommer med dubbelkopplingslåda kallad DSG. I bland annat tidigare Passat och Golf strulade den så kallade DQ200-lådan, men Arteon har inte samma problemfyllda växellåda.

Till årsmodell 2021 finns Arteon även som kombi med visst coupéstuk, en så kallad Shooting Brake, samt som laddhybrid. Nu är Arteon alltså ännu mer lik den billigare Passat.

Bilen kördes inte på sommardäck. Styrningen blir märkligt tung, men klarar den dåvarande godkända gränsen på 70 km/h. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

För ännu mer fördjupning i begagnad Volkswagen Arteon kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner: 2109-Volkswagen-Arteon-2017-och-nyare.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!