Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Begagnad Volkswagen e-Up 2014-

Volkswagen e-Up är tillsammans med syskonen Skoda Citigo-e iV och Seat Mii electric Sveriges billigaste elbilar. Nybilsförsäljningen är på sluttampen men på begagnatmarknaden är de attraktiva alternativ.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Ända sedan den eldrivna versionen av Volkswagen Up kom till Sverige under 2014 har det varit en av de billigaste elbilarna på marknaden. Konkurrensen i den frågan har främst Renault Zoe stått för. På begagnatmarknaden får de två sällskap av ett par exemplar av första generationen Nissan Leaf i kampen om av vara billigast. Alla går att köpa för priser omkring 110 000 kronor. Observera att det finns billigare Zoe och Leaf till salu, men de säljs utan batteri som i stället måste hyras.

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

När e-Up testades första gången samma år den kom till Sverige var nybilspriset 269 500 kronor. Vilket var högt, för samma pengar säljs i dag nya Skoda Citigo och Seat Mii i eldrivet utförande. Och dagens Citigo och Mii är mycket bättre elbilar än vad e-Up var när den kom. 2019 fick trion en rejäl ökning av batterikapaciteten från ynka 18,7 till 32,3 kilowattimmar. På begagnatmarknaden är det den lägre kapaciteten som gäller, 18,7 kilowattimmar räcker i bästa fall till 15 mils körning. Vintertid är räckvidden snarare tio mil och plötsligt kan till och med pendlande bli problem. Konkurrerande Leaf och Zoe är inte mycket bättre när det kommer till räckvidd, åtminstone inte de tidiga modellerna som hade ett batteripaket på 24 respektive 22 kilowattimmar. Ska man ha en elbil med hygglig räckvidd får man höja ribban till strax under 200 000 kronor där ett par Renault Zoe med större batteri på 41 kWh finns (billigare Zoe finns men då tillkommer batterihyra), även snåla Hyundai Ioniq Electric med 28 kWh finns för liknande pengar.

 

Bortsett från ökad batterikapacitet har uppdateringarna varit sparsmakade för e-Up och dess syskonmodeller. Vi körde duell med Skoda Citigo-e iV mot Hyundai i10 i somras där vi kunde konstatera att ytterst lite har hänt sedan första testet med e-Up som kördes för sex år sedan. Till modellår 2017 fick Up ett ansiktslyft med små designförändringar på stötfångare och lampor, den största och egentligen enda viktiga uppdateringen gällde infotainmentsystemet. Från början hade bilen en uppstickande skärm, men i och med uppdateringen togs den bort och ersattes av en mobilhållare och en app till mobilen. Om du köper ett exemplar efter ansiktslyftet se då till att du får med mobilhållaren som ingår i bilen. Och som alltid vid köp av en elbil, se till att laddkablar ingår i köpet.

Avskalat och enkelt, senare modeller har ingen pekskärm utan får använda mobilen.

Bilen är endast 354 centimeter lång, men interiörutrymmet överraskar både i fram- och baksäte. Bagaget rymmer maximalt 923 liter, när baksätet är nedfällt. Körmässigt är bilen bra med ett piggt uppträdande på vägen. Eldriften gör gott, 82 hästkrafter kan låta lite men med mycket vridmoment (210 newtonmeter) och direkt kraftutveckling är det mer än tillräckligt för bilen.

 

e-Up har kantats av några problem, i Tyskland har det rapporterats om bilar som återkallats för att batteriets tätning kan läcka in i batteriet. Enligt tysk media inkluderades 11 200 bilar i Europa tillverkade fram till mars 2017. Påverkade bilar fick ett varningsmeddelande i displayen så om bilen du köper mot förmodan skulle vara drabbad märks det. Andra återkallelser gäller barnlåset som kan låsas upp av vibrationer och krockkuddar som kan utlösas utan krock. Se till att få bilen kontrollerad av en tekniker om du köper bilen hos en bilhandlare.

Duglig säteskomfort som duger för längre sträckor, vilket det aldrig blir i e-Up. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Up-köpare verkar överlag nöjda med sina bilar, men en del problem med bromsarna har rapporterats. Bilen har trummor bak, men frambromsarna har blivit obalanserade i vissa exemplar, i extrema fall har de fått bytas ut helt. Bromsarna kan även kärva så provbromsa bilen under provkörning och känn efter så de inte finns några vibrationer eller missljud.

För ännu mer fördjupning i begagnad Volkswagen e-Up kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner: 2026-beg-Volkswagen-e-Up-2014-och-nyare.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!