I detta begtest koncentrerar vi oss på Passat från 2015 fram till 2019 (inför årsmodell 2020 uppdaterades modellen) med inriktning på TDI 190 GT DSG 4Motion. Det är förstås Sportscombi det handlar om. 90 procent av alla Passat som säljs är av den typen.
Volkswagen Passat introducerades 1974 och med den senaste generationen är vi inne på den åttonde i ordningen. Den hade världspremiär i Berlin i juli 2014 och visades publikt på Parissalongen under samma år. Sedan dess har modellen sålt i över 30 miljoner exemplar vilket gör den till världens bäst säljande mellanklassmodell.
Passat B8 (intern kod) började säljas 2015 men under det året såldes även inledningsvis förra generationen, B7. Volkswagen Sverige kan inte urskilja vilka Passat som såldes 2015 som var B7 och B8 men det såldes i alla fall nästan 10 000 Passat Sportscombi det året.
Och, inte minst, Volkswagen Passat Sportscombi vann Teknikens Världs Stora Bilpris 2015 och samma år utsåg vi just TDI 190 GT till bästa motorn i Passat.
Inte ens utsläppsskandalen känd under namnet dieselgate har lyckats knäcka Passats försäljning i Sverige.
Det vi gillar med Passat Sportscombi TDI 190 GT är bland annat dess köregenskaper, en bra mix av komfort och sport. Körsmidigheten, enkelt att finna sig tillrätta. Låg bränslekostnad och tryggt andrahandsvärde. God säkerhet.
Vad vi inte gillar är att den ser ganska trist ut och inte bjuder på speciellt mycket aha-upplevelse. En bra bil, men inget mer.
Och solen har sina fläckar, det vet vi sedan förr.
Volkswagen har tvingats göra en hel del åtgärder med Passat från 2015 och framåt.
En del Passat tillverkade mellan 8 juli 2016 och 6 februari 2017 har haft fel på sensorn som säger till att krockkuddarna ska utlösas vid en incident. Detta kan leda till att ingen krockkudde utlöses och inte heller bältessträckarna. Det här problemet finns även på andra Volkswagen, bland annat Golf.
Hjulhusen som täcker bakhjulen kan gå sönder vilket kan leda till en olycka. Detta gäller Passat tillverkade mellan 21 augusti och 14 september 2017.
Det har uppdagats att bromsskivorna fram är för klena och under hård inbromsning kan de spricka eller gå sönder helt. Passat tillverkade 19 januari till 14 februari 2018 berörs.
Vid produktionen från 22 februari till 27 mars kan infästningen av de aktiva nackstöden vara defekta vilket utgör en risk för att de lossnar vid en olycka och kan skada personerna som sitter i stolarna.
LÄS MER: Nackstöd gick av vid krock med Volkswagen Passat
Mer nackstödsproblem på bilar producerade mellan 4 maj och 3 juni 2018. Dessa kan vara otillräckligt fastmonterade i stolarna och kan lossna vid en olycka.
Flera Passat-ägare (2017) har också klagat på att de automatiskt styrda backspeglarna lever ett eget liv och fäller ut sig bara när de själva vill.
Som ni ser har Passat en hel del problem och många av dem gäller säkerheten så gå noga igenom din blivande Passat innan du bestämmer dig för att köpa.
Volkswagen Passat Sportscombi går dåligt i älgtestet, ofta med sladd och bottnande fjädring. Endast GT-modellen med stora hjul har fått godkända 73 km/h. Riktigt dåligt går det för laddhybriden, även uppdaterade modellen som du kan se på film här.
För ännu mer fördjupning i begagnad Volkswagen Passat Sportscombi kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.
Ladda ner: 1902-beg-volkswagen-passat-sportscombi-2015-2019-ny.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital Prenumeration
ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR
Gratis första månaden - därefter 99/mån.
Ingen bindningstid.
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.