Foto: Patrik Lindgren

Begagnad Volkswagen Polo 2018-

Lilla Polo är en av Volkswagens absoluta storsäljare och sedan 1975 har den nu tagit sig till den sjätte generationen. Men så liten är den inte längre då den numera mäter över fyra meter på längden. vi tittar närmare på hur Polo klarar sig som begagnad. Konkurrensen är hård.

Volkswagen Polo har blivit vanlig som andrabil för många familjer eller enda bil som lämpar sig bra i stadstrafik. Sedan lanseringen 1975 har över 14 miljoner Polo tillverkats, och den senaste sjätte generationen lanserades som modellår 2018 i slutet av 2017. Den absolut största skillnaden från föregångaren är att den då växte till sig rejält med nästan en decimeter på längden. Det betyder att den nu för första gången mäter över fyra meter lång. Den större storleken gör den lätt att blanda ihop med syskonet Golf men betyder också att dagens Polo är en bil som är mer praktisk och bekväm.

Denna generation Volkswagen Polo är 405,3 centimeter lång, sju centimeter längre än föregångaren. Sett till utrymmen slår Polo storebror Golf av generation fyra (1997-2003). Foto: Patrik Lindgren

I B-segmentet som Polo befinner sig i krävs det att bilarna är duktiga då konkurrensen är hårdare här än i flera andra storleksklasser.

Inte minst från syskonet Seat Ibiza som bygger på samma delar som Polo och dessutom är billigare. Det längre axelavståndet ger Polo ett mer vuxet uppträdande på vägen då den inte är lika småbilsstruttig som tidigare, den går stabilt och tyst även i högre hastigheter och det har länge varit Polos starka kort jämfört med konkurrenterna.

Numera är Polo svår att skilja från de större Golf och Passat. Ergonomi och kvalitetskänsla är bra. Foto: Patrik Lindgren

Den större storleken underlättar också insteg och utrymme i baksätet, tack vare lite bredare kaross går det även att sitta tre i bredd där bak. Men på grund av en konstruktionsmiss från Volkswagen avråddes detta då mittenpassageraren kunde knäppa upp bältet för den till vänster vid en undanmanöver. Något som ledde till återkallelse av Polo och dess syskon Seat Arona och Ibiza.

Polo är större än förr och baksätet är helt okej, bra takhöjd och benutrymme för klassen. Foto: Patrik Lindgren

Volymmodellen sett till motoralternativ är bensinmotorn med 95 hästkrafter, en enlitersmaskin med tre cylindrar och turbo som känns igen från föregående generation Polo. Volkswagen utlovar en snittförbrukning på 0,44 liter per mil men i verkligheten bör du räkna med cirka 0,60 liter per mil. Den räcker gott och väl till och den starkare 150-hästaren känns onödig. Polo har än så länge inte någon form av elektrifiering men däremot gasdrift i form av TGI 90, samt en diesel med 95 hästar. Köper du Polo med gasdrift minskar bagageutrymmet med 100 liter på grund av gastanken. Det trevligaste sällskapet är däremot den nämnda bensinmotorn som känns tillräckligt stark och går tyst.

1 av 2: Med den nya generationen växte bagageutrymmet som nu lastar 351-1 125 liter bagage. Foto: Patrik Lindgren
2 av 2 Foto: Patrik Lindgren

Polo är bra på det mesta men när det kommer till att stanna fallerar den annars välpolerade Polo. I vårt stora småbilstest 2018 hade Polo sämst bromsprestanda av de åtta testade bilarna. Konstigt nog så stannade Seat Ibiza, som bygger på samma delar, på 36,8 meter från 100 km/h medan Polo behövde hela 39,8 meter på sig.

Volkswagen Polo klarar 74 km/h i älgtestet. Bilen går riktigt fint med lätt överstyrning som rätar upp sig naturligt. Foto: Patrik Lindgren

I övrigt har Polo hittills klarat sig bra från allvarliga problem och återkallelser rör endast tidigare nämnda säkerhetsbälte och en bristfällig bogseringsögla. Samt problem med backventiler i vakuumslangar till bromsarna på bilar tillverkade mellan september 2019 och februari 2020.

Polo är en småbil som imponerar och det är svårt att hitta några tydliga missar, men den är fortfarande inte särskilt billig även om den kan vara ekonomisk i långa loppet.

För ännu mer fördjupning i begagnad Volkswagen Polo kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner: 2013-beg-volkswagen-polo-2018-och-nyare.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!