Foto: Glenn Lindberg

Begagnad Volkswagen Tiguan 2016-

Tiguan blev i sin andra generation en riktig försäljningssuccé och är med marginal landets mest sålda kompaktsuv. Populäriteten håller i sig i begagnathallarna. Teknikens värld förklarar varför.

Tiguan är en väldigt ”lagom” suv, inte för stor men ändå med gott om utrymme för hela familjen. Första generationen debuterade 2006 men den vi tittar närmare på här är andra generationen som presenterades på bilsalongen i Frankfurt 2015. För övrigt samma salong som såg dieselgate rullas upp.

Med generationsväxlingen blev Tiguan ett snäpp större, sex centimeter extra på längden fick karossen att sträcka ut till 4,49 meter. Samtidigt blev Tiguan också tre centimeter lägre - mer crossover, mindre suv. Utrymmesmässigt är den mer att jämföra med en Passat Sportscombi än med en Golf Sportscombi. Men fortfarande känns sittpositionen tillräckligt hög för för att man ska få den eftertraktade suv-känslan med bra överblick över trafiken och ett lätt insteg.

Vill du vill ha maximalt med utrymme och plats för sju personer så finns den förlängda Tiguan Allspace. 21 centimer längre kaross och tre sätesrader. En rymlig bil för den större familjen som har behov av bra framkomlighet på vintervägar och gillar suv-karossens höga sittposition.

Volkswagen Tiguan är en vanlig syn på svenska vägar. Inte undra på det, bilen är bra. Foto: Glenn Lindberg

Tiguan II tog redan ett år efter debuten nionde plats i försäljningslistan. Framgången har fortsatt sedan dess, 2019 placerade sig Tiguan på en femteplats i statistiken, tätt i hälarna på Volvo XC60. Ägarna kan njuta av bilar som är starka, tysta på långresan och försedda med en snabb och effektiv fyrhjulsdrift.

Populärast med god marginal har dieselmodellerna varit. Dieselmotorn är på två liter och har funnits med en rad olika effektuttag, från 150 till 240 hästkrafter. Bensinmodellerna har haft fyrorna på 1,4 och 2,0 liter. Ska du dra släp eller har längre årliga körsträckor är dieselmotor att rekommendera.

Tredelat ryggstöd, godis för den skidåkande familjen. Fällbart ryggstöd på passagerarstolen, perfekt på brädgården. Foto: Patrik Lindgren

En fördel med att köpa generationen som kom 2016 är att man slipper oroa sig för kamkedjefel på bensinmotorerna. Tidigare hade framför allt 1,4-litersmotorn problem med att kedjesträckningen inte fungerade med följden att kedjan kuggade över. Har man tur räcker det med att byta sträckare och kamkedja, har man otur står man där med en motor med ventil- och kolvskador. Årsmodell 2014 bytte Volkswagen från kamkedja till kamrem som inte ”kuggar” över.

Volkswagen Tiguan har en föredömligt enkel instrumentpanel. Hög materialkvalitet, känns premium. Foto: Glenn Lindberg

Första Tiguan-generationen med automatlådor av dubbelkopplingstyp, så kallade DSG-lådor, var drabbade av många fel. Framför allt drabbade det mindre effektstarka motorer med DSG-lådor med torrlamellkoppling. DSG-lådorna som sitter i dieselmodellerna var inte lika feldrabbade. DSG-lådorna i modellgenerationen 2016 och framåt har dock inte fått samma dåliga rykte. Det finns ändå många som har åsikter om DSG-lådans tillförlitlighet, men om det är på grund av gamla synder eller kvarstående problem är svårt att säga. Vi tror dock att problemen hör till generation I. Men säkrast är förstås att köpa en manuell låda.

Den 1,65 meter höga karossen skänker en luftig känsla i kupén, vilket understryks av den raka fönsterlinjen. Foto: Glenn Lindberg

Dieselmotorer och Volkswagen leder förstås tankarna till dieselgate.

De Tiguan som har åtgärdats tillhör generation I, andra generationen Tiguan har inte omfattats av återkallelser rörande avgasreningen. Alla dieselmotorer i andra generationen Tiguan har SCR-katalysator som renar avgaserna från NOx-utsläpp med hjälp av en särskild AdBlue-vätska som fylls på med längre mellanrum.

Tiguan går helt odramatiskt. ESP-systemet bromsar in hårt. 77 km/h klarar den i älgtestet, med marginal godkänt. Foto: Glenn Lindberg

Som du har förstått vid det här laget finns det flera skäl till att köpa andra generationens Tiguan. Förhållandevis felfri, rymligare och bekvämare än första generationen. Åkkomforten och framkomligheten håller toppklass. Med det inte sagt att Tiguan aldrig är på verkstad. De relativt sett höga begagnatpriserna beror mer på att märket är väletablerat, och mindre på att byggkvaliteten är enastående.

För ännu mer fördjupning i begagnad Volkswagen Tiguan kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner: 2003-beg-volkswagen-tiguan-2016.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!