Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Begagnad Volvo V60 2011-2018

Söker du säkerhet och komfort är volvo v60 ett bra val. Men räkna med att få köra två gånger om du har mycket att lasta. Urvalet på begagnatmarknaden är gigantiskt, V60 finns med bensin-, diesel och gasdrift, dessutom som laddhybrid. Snålast är dieseln, som dessutom kostar minst i skatt!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Ett par snabba om Volvo V60 generation 1

Vad är bäst med denna Volvo V60?

Den har fina köregenskaper och fin komfort, men bäst (för dig som köpare) är nog ändå att det finns så många till salu, så att hitta rätt bil som passar just dina krav bör inte vara speciellt svårt.

Några nackdelar med den?

Det är förstås bagageutrymmet som är väldigt tajt för att vara i en kombibil, speciellt i en Volvo-kombi. Är det en storlastare man söker ska man antagligen titta åt annat håll, annars har den inga sidor som den faller igenom på, tvärtom. Exempelvis säkerheten är hög i V60.

I artikeln som följer får du många fler tips och viktiga detaljer du bör ha kunskap om innan du köper en begagnad Volvo V60 generation ett (2011-2018). Du får också värdefull information om kostnader för såväl inköp som för försäkring, service, reservdelar med mera.

När V60 presenterades hösten 2010 var det inte den vanliga laståsnan från Volvo som såg dagens ljus. Linjerna var smäckra, fönsterlinjen högt uppdragen och i stället för en praktiskt kantig lastbox baktill hade Volvo V60 en getingmidja och en ganska smal överbyggnad. Nej, det var tydligt att ”form före funktion” hade varit ett rättesnöre för designteamet.

Men även om lastmöjligheterna i hög grad saknas har V60 andra uppsidor. Det var och är fortfarande en av de trevligaste reseredskapen i sin klass. ”Volvos sportigaste någonsin” skrev många biltidningar - även Teknikens Värld har stämt in i hyllningskören. Det fina är att körglädjen finns där med komforten i behåll. Volvo V60 är bekväm som få andra och ett nöje att lägga mil i.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Åtta olika drivlinor erbjöds från början, både bensin- och dieseldrivna. Men de var alla tillhörande den gamla motorfamiljen. De nya fyrcylindriga VEA-motorerna lanserades hösten 2013 och de första modellerna som försågs med de nya motorerna var S60 D4 och V60 D4. Den nya motorn var en tvåliters turbodiesel som gav 181 hästkrafter. Fyra cylindrar i stället för den gamla dieselfemman.

Köper du årsmodell 2014 eller senare så får du dessutom alla de förändringar som genomfördes det första faceliftet; ny front, ny instrumentering. Designgreppet med en ”flytande mittkonsol” behölls under hela produktionstiden och man får nog säga att interiören fortfarande känns förhållandevis fräsch. Den bjuder på en kombination av lyx och nordisk minimalism.

1 av 2: Förarmiljön är städad och lättbegriplig. Något små knappar, av med handskarna! Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2: Kupén är trång men fram sitter man skönt. Tredelat ryggstöd bak ökar lastflexibiliteten. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Under åren har V60 drabbats av flera återkallelser men ingen större den senaste tiden. Senaste allvarliga återkallelsen skedde sommaren 2019 då V60 med VEA-dieselmotorer återkallades på grund av brandrisk. Troligen har alla bilar åtgärdats i dag.

En ändring som inte ledde till någon återkallelse men väl en myckenhet av ilska bland Volvo-ägarna var ändringen av kamremsbytesintervallen som gjordes för två år sedan. När bilarna var nya såldes de in med 24 000 mil långt bytesintervall för kamremmen. Fem år senare ändrar sig Volvo och rekommenderar nu ett intervall på 15 000 mil. Räkna med omkring 5 000-7 000 kronor för byte.

1 av 2: Lastutrymmet sväljer 430-1 240 liter. Dåligt, men bra med tredelad rygg. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2: Dieselmotorn är relativt snål och ger 400 Nm. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Vilken version ska man välja? Det absoluta flertalet V60 som såldes var dieseldrivna. Notera att beteckningarna D2, D3, D4 och D5 betyder olika saker beroende på årsmodell. De valdes för den goda körekonomin och det är samma orsak som i dag håller upp värdet på dem. Vägskatten för 2015 års Volvo V60 D4 är bara 1 155 kronor per år eftersom den släpper ut 112 gram koldioxid per kilometer enligt den gamla, alltför snälla, NEDC-cykeln. I verkligheten drar den inte 0,43 liter per mil, men du kan räkna med 0,6-0,7 liter per mil vid blandad körning.

Tryggt understyrd, helt utan otäcka inslag. Hyfsad balans, men bilen kränger en aning mer än de bästa. Klarar godkända 73 km/h. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Bensinversionerna T3, T4, T5 och sexcylindriga T6 är törstigare och kostar mer i skatt. V60 T4 kostar till exempel ca 1 700 kronor per år i skatt. Det som talar mot dieselmodellen är NOx-utsläppen som var ett problem för dieselbilar av dessa årsmodeller. Å andra sidan är de bättre för klimatet än bensinmodellerna tack vare låg förbrukning. Risk för sämre andrahandsvärde finns, men är liten.

För ännu mer fördjupning i begagnad Volvo V60 generation 1 kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner: 2105-Volvo-V60-2011-2018.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!