Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Begagnad Volvo V70 2007-2016

Volvos stora slitvarg gick i pension 2016. Men den sista uppdaterade versionen av V70II från 2012 och framåt är fortfarande ett smart köp. Förvisso inte med de senaste tekniska finesserna, men när det kommer till att fungera i vardagen så är den fortfarande lockande.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Vad behöver du egentligen för att fylla dina vardagsbehov bilmässigt? Den där frågan är lite spetsig, jag vet – för det är långt ifrån självklart att köpa bara precis det som man verkligen behöver. Utbudet i bilbranschen är det yttersta beviset på att man köper bil med hjärtat och väljer olika, vilket är helt underbart. Om alla åkte samma – inte kul.

När vi kommer in på Volvo V70 så är den på många sätt den moderna urtypen på en bil som erbjuder precis det som de flesta av oss egentligen behöver för att klara vardagen. Den rymmer fem, den har ett vettigt bagageutrymme, hyfsad komfort och, mot slutet av sin livstid, även utrustad med en riktigt trevlig fyrcylindrig dieselmotor oftast kombinerad med en lika trevlig åttaväxlad automatlåda. På något sätt har de flesta i Sverige någon gång korsat väg med en V70. Antingen genom ägande, eller så har polaren haft en. Eller kanske åkt taxi? Baksätet på en polisbil?

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Vi koncentrerar oss på de sista årsmodellerna av V70 generation II, närmare bestämt från ansiktslyftet 2012 fram till nedläggningen av modellserien 2016. XC70 kom att tillverkas något längre, men vi lämnar den därhän just nu. När V70II lanserades fick den en del kritik för att inte vara samma laståsna som tidigare modeller. Volvo skalade ner en smula, men när vi nagelfar testdata från tiden så inser man att V70 hade lika stort bagageutrymme som Audi A6 eller BMW 5-serie.

Brett och lättlastat bagage kännetecknar V70. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Med dagens mått mätt står den sig bra med 575 liter med uppfällt respektive 1 600 VDA-liter med baksätet fällt. Kritiken mot V70II riktade sig mycket kring det faktum att Volvo inte nådde hela vägen fram för att bli lika bra som de tunga premiumutmanarna från Tyskland. Något som kommande modeller XC90, XC60, V90 och V60 skulle råda bot på. Men V70 var aldrig lika involverande och trevlig att köra. Den var och är fortfarande bekväm, allra helst utrustad med den fyrcylindriga dieselmotorn i D4-utförande kombinerad med den åttaväxlade automatlådan.

1 av 2: Sköna stolar och en förarmiljö med många små knappar på mittkonsolen. Men bra vred till klimatanläggning. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 2: Vettiga familjeutrymmen och bra komfort. Tredelat baksäte gillar vi också. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Fördelen med V70II är att i stort sett alla verkstäder, mer eller mindre, kan sköta om dem. Du behöver inte gå till märkesverkstaden och betala deras timpriser – det finns goda kunskaper om hur man håller V70 vid liv utanför deras väggar. Men det är inte självklart att hitta lågmilade V70 som har behållit fräschören, du kanske får leta lite om det är en riktigt fin bil du är ute efter.

Instrumenteringen kan visas i tre olika färgteman. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

De flesta större bekymmer som drabbat V70II 2012-2016 och som lett till återkallelse har faktiskt skett efter att modellen lades ner. Så sent som i somras meddelade Volvo att de satte igång sin största återkallelse någonsin som omfattade drygt 2,1 miljoner bilar över hela världen (412 000 i Sverige). En vajer till säkerhetsbältet var boven i dramat. Under 2019 återkallades 37 000 dieseldrivna bilar i Sverige, däribland V70, då en bränsleslang kunde uppvisa sprickbildning inifrån. 2016 återkallades just D4-bilar på grund av mjukvarubekymmer. Så, undersök bilens historik noggrant!

Intressant att denna gamla produkt skulle klara våra skärpta krav från 2020. Lite sladd, men ändå bra. 73 km/h klarar V70 i älgtestet. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

För ännu mer fördjupning i begagnad Volvo V70II kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner: 2102-beg-Volvo-V70-2007-2016.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!