Vad behöver du egentligen för att fylla dina vardagsbehov bilmässigt? Den där frågan är lite spetsig, jag vet – för det är långt ifrån självklart att köpa bara precis det som man verkligen behöver. Utbudet i bilbranschen är det yttersta beviset på att man köper bil med hjärtat och väljer olika, vilket är helt underbart. Om alla åkte samma – inte kul.
När vi kommer in på Volvo V70 så är den på många sätt den moderna urtypen på en bil som erbjuder precis det som de flesta av oss egentligen behöver för att klara vardagen. Den rymmer fem, den har ett vettigt bagageutrymme, hyfsad komfort och, mot slutet av sin livstid, även utrustad med en riktigt trevlig fyrcylindrig dieselmotor oftast kombinerad med en lika trevlig åttaväxlad automatlåda. På något sätt har de flesta i Sverige någon gång korsat väg med en V70. Antingen genom ägande, eller så har polaren haft en. Eller kanske åkt taxi? Baksätet på en polisbil?
Vi koncentrerar oss på de sista årsmodellerna av V70 generation II, närmare bestämt från ansiktslyftet 2012 fram till nedläggningen av modellserien 2016. XC70 kom att tillverkas något längre, men vi lämnar den därhän just nu. När V70II lanserades fick den en del kritik för att inte vara samma laståsna som tidigare modeller. Volvo skalade ner en smula, men när vi nagelfar testdata från tiden så inser man att V70 hade lika stort bagageutrymme som Audi A6 eller BMW 5-serie.
Med dagens mått mätt står den sig bra med 575 liter med uppfällt respektive 1 600 VDA-liter med baksätet fällt. Kritiken mot V70II riktade sig mycket kring det faktum att Volvo inte nådde hela vägen fram för att bli lika bra som de tunga premiumutmanarna från Tyskland. Något som kommande modeller XC90, XC60, V90 och V60 skulle råda bot på. Men V70 var aldrig lika involverande och trevlig att köra. Den var och är fortfarande bekväm, allra helst utrustad med den fyrcylindriga dieselmotorn i D4-utförande kombinerad med den åttaväxlade automatlådan.
Fördelen med V70II är att i stort sett alla verkstäder, mer eller mindre, kan sköta om dem. Du behöver inte gå till märkesverkstaden och betala deras timpriser – det finns goda kunskaper om hur man håller V70 vid liv utanför deras väggar. Men det är inte självklart att hitta lågmilade V70 som har behållit fräschören, du kanske får leta lite om det är en riktigt fin bil du är ute efter.
De flesta större bekymmer som drabbat V70II 2012-2016 och som lett till återkallelse har faktiskt skett efter att modellen lades ner. Så sent som i somras meddelade Volvo att de satte igång sin största återkallelse någonsin som omfattade drygt 2,1 miljoner bilar över hela världen (412 000 i Sverige). En vajer till säkerhetsbältet var boven i dramat. Under 2019 återkallades 37 000 dieseldrivna bilar i Sverige, däribland V70, då en bränsleslang kunde uppvisa sprickbildning inifrån. 2016 återkallades just D4-bilar på grund av mjukvarubekymmer. Så, undersök bilens historik noggrant!
För ännu mer fördjupning i begagnad Volvo V70II kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.
Ladda ner: 2102-beg-Volvo-V70-2007-2016.pdf
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital Prenumeration
ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR
Gratis första månaden - därefter 99/mån.
Ingen bindningstid.
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.