Foto: Glenn Lindberg

Begagnad Volvo V90 2017-

Arvtagaren efter V70 hade en tung roll att axla när den lanserades till modellår 2017. Ambitionen hos det nya Volvo var hög och de satsade på att lyfta V90 till en premiumnivå de inte nått upp till tidigare. Men med det blev priset högt.

Visst har Volvo lyckats lyfta V90 till nya nivåer men den kan inte riktigt fylla kostymen efter föregångaren V70 på alla ledder. Då särskilt när det kommer till lastutrymme där design har fått gå före funktion, visserligen inte ett helt ovanligt tilltag i premiumsegmentet som V90 nu befinner sig i. Med marginellt mindre utrymme bakom den framåtlutade bakrutan lastar V90 560-1 526 liter bagage med baksätesryggen upp- respektive nedfälld. En stor miss av Volvo är dock att de valt bort ett baksäte som delas 40/20/40, i stället är det delat 40/60 med en genomlastningslucka för längre prylar. Tyvärr är öppningen i minsta laget och rymmer på sin höjd ett par slalomskidor. Så ha i åtanke vid eventuellt köp att du kan få lägga ut några extra tusenlappar på en takbox om du har för vana att semestra i fjällen.

Just detta exemplar har god karosspassning, men många andra V90 har det inte vilket enklast syns på fönsterlisten som inte är i linje hela vägen. Foto: Glenn Lindberg

Bortsett från vissa missar gällande lastmöjligheter så är Volvo V90 ett mycket bra bilval där du får en bekväm långfärdskamrat med ett följsamt chassi och ett ganska brett urval av motorer. En nackdel är dock att den enda laddhybriden, T8 Twin Engine, även på begagnatmarknaden uppbringar ett högt pris. Överlag så har V90 faktiskt stått sig väl som begagnad då det är en populär bil.

Sensus-systemet hör till ett av de bättre i bilvärlden för tillfället. Smidigt att använda. Foto: Glenn Lindberg

Framgångarna sett till försäljningen har rullat på i stort sett obehindrat trots att Volvo har haft en del kvalitetsproblem som inte ska finnas hos en premiumbil. Bland annat när det gäller inpassning av karossdelar. Det verkar som att det har varit stressigt på Volvo-fabriken då dörrar och liknande sitter lite snett på många exemplar. Ett ganska omfattande problem då inpassning av delarna vanligen sker innan bilen lackeras, något som betyder att lacken skadas om delen måste justeras i efterhand.

Med tygklädsel och måttlig utrustningsnivå är V90 inte lika glassig som de tyska konkurrenterna. Foto: Glenn Lindberg

Utöver detta problem har S90 och V90 även omfattats av återkallelser där de flesta gäller problem som rör krockkuddarna. Så som en liten skruv i anslutning till sidokrockgardinen kan vara bristfälligt konstruerad och en felinstallerad slang till luftkonditionering som påverkar krockkuddarna. Ytterligare ett problem som kan betyda brandrisk har drabbat bilar med dieselmotorer, ett insugsrör i plast kan smälta och fatta eld. Det gäller bilar tillverkade under 2016 och 2017. Fel gällande bilar tillverkade 2016-2018 är bland annat ett mjukvarufel som lett till att nödsamtalsystemet skickat fel platsinformation till räddningstjänst och vissa bilar har haft problem med EGR-ventiler som lett till mer sotrester än vanligt och därmed högre brandrisk. Samtliga av dessa fel ska redan vara åtgärdade av tidigare ägare men kontrollera så att det verkligen är gjort.

I baksätet finns gott om utrymme, sittdynan är ganska platt men ger bra lårstöd. Foto: Glenn Lindberg

Bilar tillverkade efter 2018 verkar än så länge ha klarat sig bra och de flesta barnsjukdomar har till synes motats bort, även om det fortfarande förekommer rapporter gällande bristfällig inpassning av karossdelar. Något som Volvo verkligen borde ha prioriterat att lösa om de vill kunna fortsätta att betrakta sig som ett premiummärke.

Volvo V90 känns mjukare och kränger mer än konkurrenterna, men den håller spåret bättre och slinker igenom snabbast. 75 km/h klarar den i älgtestet. Foto: Peter Klemensberger

Överlag är Volvo S90 och V90 en bra bil som har sålt riktigt bra i Sverige och då särskilt den sistnämnda. Den absoluta majoriteten har rullat som tjänstebilar då endast drygt tio procent har köpts av privat­personer.

För ännu mer fördjupning i begagnad Volvo V90 kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan, under betygstabellen. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Betyg

Att köra Hög riktningsstabilitet och smidig trots sin storlek. 4
Komfort Fjädringen är fast men bekväm, stolarna är riktigt bra. 4
Funktion På samma nivå som konkurrenterna, rymlig långåkare. 4
Kvalitet Problem med karosspassning drar ner betyget. 2
Säkerhet Toppbetyg i krocktest och gott om säkerhetssystem. 5
Miljö Ganska låg förbrukning och med T8 dessutom hybrid. 3
Ekonomi Dyr i inköp men värdet står sig relativt bra. 3
Reservdelspriser Snäppet högre än snittet men ändå helt okej. 3
Lättsåld En populär bil men det finns många på marknaden. 3
Rost Bra grundskydd men med vissa tveksamma konstruktioner. 3
Totalt 34/50
Kommentar En flerfaldig testvinnare hos oss men som sagt är Volvo V60 nästan lika rymlig och billigare. V60 har dessutom två laddhybriddrivlinor, T6 eller T8 Twin Engine, den sistnämnda är densamma som i S90/V90 och XC90.

Ladda ner: 1925-beg-volvo-v90-2017-och-nyare.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!