Volvo XC60 generation ett är en bra bil som begagnad, men det finns ändå en del man ska hålla koll på. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Begagnad Volvo XC60 2009-2017

Första XC60 blev startskottet på en ny era för Volvo och med rätt tajming och hög säkerhetsnivå lyckades de pricka in en riktig storsäljare. Något som gör den mycket populär även på begagnatmarknaden.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

När Volvo under slutet av 2008 lanserade det första syskonet till XC90 sågs den nya modellen som något taktlös i sin tajming då miljökraven samtidigt skärptes. Vid starten var XC60 trots allt en suv som vägde in på drygt 1,8 ton och inte släppte ut mindre än 199 gram per kilometer. Trots det växte segmentet och XC60-andelen av det avsevärt. Så här i backspegeln kan vi se att Volvos lansering av XC60 var synnerligen vältajmad och den seglade snabbt upp och blev Sveriges mest sålda bil i klassen för mellanstora suvar (blev så småningom även etta i Europa).

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Första XC60 delar plattform med bland annat Land Rover Freelander, vilket är ett arv från tiden under Ford-ägarskap, men också storsäljare som syskonet V70. Nästa generation XC90 var även den tänkt att bygga på samma plattform men dessa planer slopades när Geely klev in som ägare under 2010.

1 av 2: Det tar sin tid att vänja sig vid interiören hos XC60 men när man väl gjort det fungerar det tämligen bra. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2: Stolarna i XC60 kramas på de rätta ställena och är mycket sköna. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Fokus låg främst på hög säkerhet och XC60 var tidig med att ha saker som autobroms. Dessutom var den först med att rita ut de nya designlinjerna som skulle komma på övriga Volvo-modeller framöver. När XC60 hunnit skrapa hem prisutmärkningar och uppmärksamhet började Volvo lägga fokus på miljön. De smutsigaste motorerna, som treliterssexan, slopades och snålare alternativ tog dess plats, även enbart framhjulsdrivna versioner lanserades. Under sin ganska långa livscykel bytte XC60 motoralternativ oftare än de flesta byter snus. Om vi räknar alla kombinationer har nästan 30 olika drivlinor suttit under huven och en laddhybrid var på gång under 2012 men slopades.

1 av 2: Bra längd och bredd i bagageutrymmet, dessutom blir lastgolvet helt plant när baksätesryggarna fälls ner. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

I Sverige är det framför allt dieselversionerna som blivit populära och då i kombination med fyrhjulsdrift. Till en början var det en 2,4-liters femcylindrig diesel som gällde med 163, 185 eller 215 hästkrafter. Men när modellen uppdaterades i slutet av 2013 fick den utöver lite renare utseende och modernare teknisk utrustning även snålare motorer. En cylinder plockades bort och tvålitersmaskinen med 150 och 190 hästkrafter ersatte. 220 hästkrafter kunde man få ur uppdaterade 2,4-litersmaskinen D5.

Motoralternativen till första generationens XC60 har varit oerhört många. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

XC60 är ett ganska säkert kort när det kommer till begagnade bilar men vissa exemplar har haft problem med lite allvarligare saker. Bland annat mjukvara som styr kylfläkten som kan göra att motorn överhettas, problem med läckage på bränsleledningar under bilen på grund av bristfälligt skydd och en tryckslang till styrservon som kan läcka, som i värsta fall gör att styrservon slutar fungera. Volvo har återkallat bilar för säkerhetsbälten fram som kan lossna vid olycka och strulande bränslepump hos bensindrivna XC60. Vissa bilar tillverkade mellan 2012-2018 har även haft problem med EGR-ventil som sotar igen, och XC60 med dieselmotor tillverkade 2013-2016 har återkallats för att åtgärda ett insugsrör som riskerar att smälta. Manuellt växlade bilar mellan 2011-2015 har haft problem med att handbromsen inte greppar som den ska. Men överlag så är Volvo XC60 generation en relativt välbyggd bil som om du gör din research rätt inte borde överraska med kostsamma problem.

En besvikelse i älgtestet. Fyrhjulsdrivna XC60 är till och med sämre än XC60 med endast framhjulsdrift. Endast 66 km/h, en bit ifrån då godkända 70 km/h. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Även om säkerhetsnivån hos bilar har höjts ännu mer sedan denna generation XC60 lanserades så står den sig än i dag bra, och troligen är det delvis därför det är en av de mest populära bilarna på andrahandsmarknaden nu. Det går dessutom att hitta välskötta exemplar av tidiga årsmodeller för under 100 000 kronor.

För ännu mer fördjupning i begagnad Volvo XC60 generation ett kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Vill du hellre slå till på en begagnad Volvo XC60 av generation två? Läs då vårt begagnattest av den här! 

Ladda ner: 2027-beg-Volvo-XC60-2009-2017.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!