Foto: Martin Öberg / Teknikens Värld

Begagnad Volvo XC90 2015-

Hösten 2014 markerade en nystart för Volvo. XC90 generation två var först ut i en sällan skådad modelloffensiv baserad på SPA-plattformen. Nu säljer företaget fler bilar än någonsin. Men helt problemfritt har det inte varit.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Ett par snabba om Volvo XC90

Vad är största fördelen med Volvo XC90?

Komforten är hög och utrymmena är väldigt goda. Volvo XC90 kan dessutom stoltsera med något så praktiskt som en bra tredje sätesrad som inte bara är för småbarn. Modellen är alltså 7-sitsig på riktigt.

Vad ska man se upp med hos en begagnad XC90?

Modellen har haft en hel del problem, framför allt initialt i livet. Det är allt från urusel karosspassning till buggar i mjukvaror. Kontrollera att bilen du är intresserad av är korrekt uppdaterad och åtgärdad, och granska bilen ordentligt så du inte köper ett av måndagsexemplaren som finns där ute.

I artikeln som följer får du många fler tips och viktiga detaljer du bör ha kunskap om innan du köper en begagnad Volvo XC90. Du får också värdefull information om kostnader för såväl inköp som för försäkring, service, reservdelar med mera.

De första åren på 2010-talet var omvälvande för Volvo. Från Fords ägande och plattformsbas till att under kinesiska Geely stå på någorlunda egna ben. Arbetet med en egen ny plattform påbörjades direkt, och resultatet blev SPA – Scalable Product Architecture. Efter tre omtalade konceptbilar var den uppbyggda spänningen stor när den första modellen ut på den nya plattformen presenterades, nya XC90. Försäljningen av första serien öppnade 3 september 2014, och alla 1 927 exemplaren var slutsålda på två dygn. Chassinummer ett fick Kung Carl XIV Gustaf, nummer tio gick till Zlatan, och när vi i Teknikens Världs testlag våren 2015 fick lägga vantarna på en testbil, direkt från produktionslinan i Torslanda, var spänningen högsta möjliga.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Vänligen notera att fr.o.m. 26 juli 2021 är det Bonnier Magazines & Brands koncernbolag Bonnier News AB som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter, varvid prenumerationsvillkor och personuppgiftspolicy uppdateras.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!