Foto: Martin Öberg / Teknikens Värld

Begagnad Volvo XC90 2015-

Hösten 2014 markerade en nystart för Volvo. XC90 generation två var först ut i en sällan skådad modelloffensiv baserad på SPA-plattformen. Nu säljer företaget fler bilar än någonsin. Men helt problemfritt har det inte varit.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Ett par snabba om Volvo XC90

Vad är största fördelen med Volvo XC90?

Komforten är hög och utrymmena är väldigt goda. Volvo XC90 kan dessutom stoltsera med något så praktiskt som en bra tredje sätesrad som inte bara är för småbarn. Modellen är alltså 7-sitsig på riktigt.

Vad ska man se upp med hos en begagnad XC90?

Modellen har haft en hel del problem, framför allt initialt i livet. Det är allt från urusel karosspassning till buggar i mjukvaror. Kontrollera att bilen du är intresserad av är korrekt uppdaterad och åtgärdad, och granska bilen ordentligt så du inte köper ett av måndagsexemplaren som finns där ute.

I artikeln som följer får du många fler tips och viktiga detaljer du bör ha kunskap om innan du köper en begagnad Volvo XC90. Du får också värdefull information om kostnader för såväl inköp som för försäkring, service, reservdelar med mera.

De första åren på 2010-talet var omvälvande för Volvo. Från Fords ägande och plattformsbas till att under kinesiska Geely stå på någorlunda egna ben. Arbetet med en egen ny plattform påbörjades direkt, och resultatet blev SPA – Scalable Product Architecture. Efter tre omtalade konceptbilar var den uppbyggda spänningen stor när den första modellen ut på den nya plattformen presenterades, nya XC90. Försäljningen av första serien öppnade 3 september 2014, och alla 1 927 exemplaren var slutsålda på två dygn. Chassinummer ett fick Kung Carl XIV Gustaf, nummer tio gick till Zlatan, och när vi i Teknikens Världs testlag våren 2015 fick lägga vantarna på en testbil, direkt från produktionslinan i Torslanda, var spänningen högsta möjliga.

Foto: Martin Öberg / Teknikens Värld

Och nog levererade Volvo XC90. Komforten var i paritet med de bästa, kvalitetskänslan hög på de allra flesta detaljer, och infotainmentsystemet Sensus så intuitivt att använda att konkurrenterna kändes passé. Motorerna ur VEA-serien var trevliga och utrustningen innefattade en lång rad säkerhetssystem. Dessutom fanns bilen med sju sittplatser, till den grad att även vuxna kunde tänkas nyttja sista sätesraden.

Succén var snart ett faktum, och XC90 sålde snabbare än bordsfläktar i värmebölja. Fabriken fick gå upp på nattskift, och som grädde på moset tilldelades XC90 flera utmärkelser. Däribland vårt eget Stora Bilpris.

Men den höga produktionstakten och det snabba utvecklingsarbetet hade ett pris, och det ser vi nu när vi kollar i backspegeln, på Volvo XC90 generation två som begagnatköp.

1 av 2: Karosspassningen på vissa exemplar har varit rentav usel. Kanske en hög produktionstakt har gjort att kvaliteten blivit lidande? Foto: Emmy-Lie Vilsson / Teknikens Värld
2 av 2: Soltak och öppna sidorutor visade sig orsaka kraftiga vibrationer. Ett av flera oljudsproblem XC90 har haft. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Trots de viktiga och goda kvaliteterna, som förstås även finns där nu efter ett antal år, så har det hunnit komma en viss del smolk i bägaren. Framförallt gäller det småfel och barnsjukdomar i en omfattande mängd. Luftkonditioneringssystem som bara kyler baksätet, sidorutor som har för känsliga klämskydd, instrumentpaneler och displayer som omotiverat återställer sig själva, oljud från saker som inte skruvats fast ordetligt samt stundom rent usel karosspassning, har varit klagomål som kommit in. En del exemplar har även drabbats av vibrationer och högt vägljud, vilket är trist då just ljudkomforten, på de bilar där allt är som det ska, är en av XC90:s pluspoänger. Ett problem vi rapporterat om rörde kombinationen glastak och öppna sidorutor, vilket framkallade ett helikopterliknande ljud.

1 av 3: Interiören står sig. Pekskärmen känns inte alls så daterad som hos även mer sentida konkurrenter. Foto: Martin Öberg / Teknikens Värld
2 av 3: Utrymmet är gott. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 3: Även i bagageutrymmet där en trejde sätesrad kan placeras. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Över tid har dock barnsjukdomar och kvalitetsmissar åtgärdats, men vissa tidiga exemplar har stått oroväckande mycket på verkstad. Syskonbilarna S90, V90 och XC60 har inte alls haft lika många felrapporter, men likväl har Volvo hamnat på tveksamma positioner i vissa kvalitetsundersökningar.

Ett antal återkallelser har också skett, där det främst rör sig om probelm med olika krockkuddar och krockgardiner, samt bältesfästen och -sträckare. Även ett gäng mjukvaruuppdateringar har kommit ut, vilket ska förbättra de digitala delarnas tillförlitlighet. De uppkopplade apptjänster som Volvo erbjuder har också stundom och på vissa exemplar vållat problem.

Hårt ingrepp av bältena (!) i älgtestet. Själva undanmanövern går dock bra, och med mildare ingrepp, enligt Teknikens Världs test. Klarar godkända 72 km/h. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Sammantaget är dock, även som begagnad, XC90 överlag en trevlig bekantskap. Den känns inte omodern ännu, har goda utrymmen, snitsig form och är trevlig att köra. Men se upp för småfel och måndagsexemplar. De är vanligare än hos andra modeller.

För ännu mer fördjupning i begagnad Volvo XC90 kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Detta begagnattest är från Teknikens Värld nummer 4/2019, dock publicerat på teknikensvarld.se betydligt senare. Sedan dess har XC90 uppdaterats lätt och drivlinorna har blivit så kallade mildhybrider.

Ladda ner: 1904-beg-Volvo-XC90-2015-och-nyare.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!