Test av 3 begagnade laddhybrider

Marknaden för så kallade laddhybrider har vuxit sig stor under de senaste åren och nu börjar en hel del av dem komma ut på begagnatmarknaden. Vi tittar närmare på Volkswagen Golf GTE, Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid och Audi A3 e-tron.

I testet ingår följande bilar: Audi A3 e-tron • Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid • Volkswagen Golf GTE.

Det är inte en biltyp som passar alla men enligt den senaste statistiken från Trafikanalys kör svensken i snitt 3-4 mil per dag. Under de senaste fem åren har dock den totala körsträckan ökat stadigt, men om du tillhör nämnda kategori av användare kan det vara aktuellt att köpa en laddhybrid för att spara några kronor och lätta ditt miljösamvete.

Under 2014 registrerades 41 135 laddhybrider i Sverige, under 2019 hade den siffran växt rejält till hela 237 054 bilar, biltypen har starkare tillväxt än elbilar vilket troligen kan förklaras av nypris och räckviddsångest.

Då marknaden fortfarande är ung sker stora förbättringar på batteri, och då framförallt räckviddsfronten, vid varje uppdatering av modellerna. Något som torde betyda att priserna på äldre laddhybrider skulle dyka. Men så är inte fallet. En laddhybrid är fortfarande en kostsam investering vilket tyder på att efterfrågan är stark. Trots dyrt inköp går det att räkna hem affären om du använder den på rätt sätt. Medan storsäljarna heter Volkswagen Passat GTE och Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid (PHEV) tittar vi i stället närmare på tre andra köpvärda laddhybrider.

Det beror helt enkelt på hur du använder din bil. Är du en person som gör många långa turer är troligen en dieseldriven bil det bättre valet, sedan gäller det även att se över dina möjligheter att ladda bilen både hemma och på arbetsplatsen.

Foto: Glenn Lindberg

Audi A3 e-tron

Tredje generationen Audi A3 har hängt med sedan 2013 och säljer ganska bra i Sverige. Utseendemässigt skiljer inte mycket mellan en vanlig Audi A3 och laddbara e-tron. Laddluckan är helt kamouflerad och döljer sig bakom de fyra ringarna i fronten.

Drivlinan består av en 1,4-liters bensinmotor med 150 hästkrafter och en elmotor på 102 hästar. Den senare sitter integrerad med den sexväxlade dubbelkopplingslådan. Batteriet på 8,8 kWh sitter under bagagerumsgolvet där stuvfacken fått maka på sig. Jämfört med en konventionell A3 är bagageutrymmet 85 liter mindre och lastar 280 liter. Sammanlagd systemeffekt är 204 hästkrafter om batteriet är laddat, annars släpar du runt på 320 kg hybriddelar i dödvikt. Med tomt batteri mäter vi en snittförbrukning på 0,93 l/mil på vår rullande landsväg, något att ha i åtanke vid längre turer.

Foto: Glenn Lindberg

Audi lovar att A3 e-tron ska ta sig 50 kilometer på ren eldrift men det är enligt den föråldrade och utopiska NEDC-körcykeln. I verkligheten översätts det till omkring 35 kilometer med lätt gasfot. Beroende på hur din livssituation ser ut så kan det vara i minsta laget för att motivera ett köp av denna bil. Har du möjlighet at ladda bilen även på jobbet kanske det räcker till. I minusgrader påverkas räckvidden negativt och i vårt test tog sig A3 e-tron knappt 25 kilometer på el under vintertid. Vanliga A3 har utsetts till testsegrare flera gånger men det räckte inte hela vägen för e-tron. En tredjeplats blev det mot bilar som Kia Optima PHEV, Volkswagen Passat GTE och BMW 225xe Active Tourer. Med motiveringen ”ett batteri med för liten kapacitet och ett pris som är på tok för högt för en bil i den här storleksklassen”. Testvärden som fortfarande är aktuella då priset fortsatt är högt, högre än för Volkswagen Golf GTE som är i princip samma bil. Något som även återspeglas av utbudet. I skrivande stund finns 36 stycken A3 e-tron till salu på Blocket.se, antalet Golf GTE är mer än det dubbla.

Foto: Glenn Lindberg

Gällande problem har A3 e-tron än så länge klarat sig bra från saker specifika för laddhybriden, men är ändå drabbad av vissa saker som sträcker sig över flera A3-modeller. Bland annat felaktigt konstruerade airbags relaterat till tillverkaren Takata. Vissa ägare har även rapporterat om glastakluckor som exploderat av oklart anledning. En sak värd att notera är att det saknas varningssignal för om du skulle glömma stänga laddluckan i fronten på bilar tillverkare före 2017, något som resulterat i att många A3 e-tron-ägare kör runt med den öppen och får in smuts och vatten.

Foto: Glenn Lindberg

Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid

Fjärde generationen Kia Optima kom 2014, en mer civiliserad bil än tidigare även om de utseendemässiga likheterna är slående. Åkkomforten är högre och Optima gör sig bra även på dåliga vägar. I test anmärker vi dock på att den kan kännas nervös, något som härleds till en överkänslig filhållningsassistent. Försäljningen av Optima gick till en början ganska trögt men 2016 lanserades Optima med laddhybriddrivlina och det bättrade på försäljningsstatistiken. Det verkliga lyftet kom 2017 med kombiversionen Sportswagon. Den blev en favorit bland tjänstebilsförare, särskilt som laddhybrid. Optima PHEV seglade upp och blev den tredje mest sålda laddhybriden i Sverige efter giganter som Mitsubishi Outlander PHEV och Volkswagen Passat GTE.

Foto: Glenn Lindberg

Kia utlovar elräckvidd upp till 62 kilometer och det visar sig nästan stämma när vi i test klarar 59,2 kilometer. Det kan vi tacka det 11,26 kWh stora batteriet för. Men med det kommer även en del kompromisser gällande lastutrymme som särskilt i sedanversionen är trångt. En förhöjning i lastgolvet och baksätesryggarna går inte att fälla. Bättre blir det i kombiversionen, ändå en förhöjning i lastgolvet men baksätet går att fälla. När vi ändå är inne på utrymme är det läge att höja ett varningens finger om du mäter över 190 centimeter. Då är det nämligen trångt i Optima, särskilt med panoramaglastak, vilket är en tråkig anledning att behöva välja bort en i övrigt välkonstruerad bil. Elmotorn är hopbyggd med växellådan och ger 68 hk som assisterar den 156 hk starka bensinmotorn, total effekt är 205 hk. När batteriet sinat är snittförbrukningen 0,88 l/mil när vi kör den på rullande landsväg i vår Sverigecykel.

Foto: Glenn Lindberg

Det finns rapporter om ägare som haft problem med laddluckan som meddelar att den är öppen trots att den är stängd, samt problem med att få ut laddkabeln och behövt använda nödöppnaren. Smuts i ladduttaget kan orsaka problem och då vill bilen inte ta laddning. Vissa har upplevt att bilen på egen hand låst upp sig och hissat ner rutorna, något som också kan ske om nyckelknapparna kommer i kläm i en ficka. Då bilen har bromskraftåtervinning för att ladda batteriet kan det betyda att de vanliga bromsarna inte används så ofta, då kan det uppstå ett gnisslande ljud. Upplevs det vid provkörning kan du prova att göra några kraftigare inbromsningar så borde det ge med sig. En mindre återkallelse rör bilar tillverkade 2016-2018 då ett styrdon kan avaktivera hybridsystemet. En stor fördel för Kia är att bilarna omfattas av sju års garanti.

Foto: Glenn Lindberg

Volkswagen Golf GTE

Den konventionella versionen av Volkswagen Golf är en av företagets absoluta storsäljare, faktiskt den mest sålda bilen i Sverige de senaste tre åren, drygt 73 000 exemplar. Laddhybriden Golf GTE tillskrivs dock endast 1,8 procent av det, och den hamnar på en trettondeplats på listan över de mest sålda laddhybriderna. Kanske för att Golf GTE som ny kostade cirka 90 000 kronor mer än sportiga Golf GTI, och att steget upp till Passat GTE inte varit så stort, cirka 10 000 kronor. Då har du dessutom fått ett större batteri och en mer användbar kombikaross. Ett val som på begagnatmarknaden fortfarande är aktuellt.

Foto: Glenn Lindberg

Liksom Audi A3 e-tron ska Golf GTE ta sig fem mil på el, men vi tog oss inte mer än drygt 34 kilometer. I samma test tog sig Passat GTE, med lika lång utlovad räckvidd, drygt 39 kilometer men den har ett 1,2 kWh större batteri. Med tomt batteri landade snittförbrukningen för Golf GTE på 0,86 l/mil. Till skillnad från e-tron-kusinen vill Volkswagen med GTE-beteckningen signalera en viss sportighet. Golf GTE kan bjuda på körglada stunder men är inte lika underhållande som Golf GTI. Särskilt inte med tomt batteri då hög vikt och 150 hästkrafter inte är en optimal kombination. I övrigt känns Golf GTE i princip som en vanlig Golf vilket är ett gott betyg, men priset är ganska mycket högre än den konventionella motsvarigheten även som begagnad.

Foto: Glenn Lindberg

Hos tidiga bilar från 2015 finns rapporter om problem med startsvårigheter där bilen verkar haka upp sig men det har inte omfattats av någon återkallelse. Annars är det svårt att hitta några problem specifika för GTE. Däremot finns några rapporter gällande Golf som modell. Veka hjullager som haverera fram som bak, det senare för bilar tillverkade augsept 2017, det tidigare gällande mars-april 2015.

Bilar tillverkade jan-feb 2018 har haft problem med veka bromsskivor som kan resultera i sprickor vid hård inbromsning. Utöver det verkar Golf GTE inte dras med några uppseendeväckande problem än så länge.

Foto: Glenn Lindberg

Sammanfattning

Särskilt på tjänstebilsmarknaden har laddhybrider blivit storsäljare på senare år vilket betyder att flera nu når begagnatmarknaden. Vilken bil du ska välja beror helt enkelt på hur din livssituation ser ut och hur mycket elkörning du har behov av. Kanske klarar du dig med en Audi A3 e-tron eller Volkswagen Golf GTE trots att de endast tar sig cirka 3,5 mil på el. Mellan de två förefaller Golf GTE vara det smartaste köpet då de två delar teknik och folkvagnen fortfarande är billigare som begagnad.

När det gäller Kia Optima PHEV är prisskillnaden mellan sedan och kombi ganska stor då den senare är nyare. Kombin dras heller inte med lika stora kompromisser som sedanen. Värt att ha i åtanke är dock att en laddhybrid i detta segment fortfarande är cirka 40 000-50 000 kronor dyrare än motsvarande konventionell bil som begagnad. Det krävs en hel del mil för att spara in det samtidigt som miljösamvetet spelar in.

Tänk även på att du kan behöva installera en laddbox i ditt hem om du inte har det sedan tidigare. Det är något som kan kosta 5 000-20 000 kronor beroende på vilken modell du väljer, sedan tillkommer kostnad för installation vilket kan kosta mellan 2 000-10 000 kronor. Du har även möjlighet att få bidrag för hälften av kostnaden för laddstationen, material och arbetskostnad, som mest 10 000 kronor. Alternativt nyttja ROT-avdrag för installationskostnaden.

För att vara säker på om det aktuella exemplaret omfattas av en återkallelse eller inte kan du kontakta tillverkaren och kontrollera bilens chassinummer.

För ännu mer fördjupning i ovanstående tre begagnade laddhybrider kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner: 2005-beg-laddhybrid-audi-a3-e-tron-kia-optima-sw-plug-in-hybrid-v.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!