Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Begagnad Volvo V60 2019-

Andra generationen av svenska folkets familjebil nummer ett har redan hunnit bli tre år. En bil med hög lägstanivå som ny, är den lika övertygande som begagnad?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Ett par snabba om Volvo V60

Vad är bättre än hos första generationen V60?

Kort och gott: Mycket. Först och främst är utrymmena betydligt bättre, men så är andra generationens V60 också bara några få centimeter kortare än gamla Sverige-favoriten V70. Köregenskaperna hos V60 är i topp och drivlinealternativen är många; bensin- och dieselmotorer samt laddhybrider.

Något som inte är lika kul?

Denna V60-generation har råkat ut för ett antal återkallelser, så det gäller att ha koll på att samtliga åtgärder är genomförda. En annan är prislappen som begagnad, den är hög i och med att det rör sig om Sveriges mest sålda bilmodell.

I artikeln som följer får du många fler tips och viktiga detaljer du bör ha kunskap om innan du köper en begagnad Volvo V60. Du får också värdefull information om kostnader för såväl inköp som för försäkring, service, reservdelar med mera.

2015 ritade Volvo om kartan rejält när senaste generation XC90 presenterades. Här föddes det nya formspråket och all ny teknik i nya SPA-plattformen sågs för första gången. S90 och V90 följde strax därpå i den stora suvens hjulspår med i stort sett samma paketering men i sedan- och kombikaross. Och mycket lik V90 debuterade andra generationen V60 år 2018 som 2019 års modell. V60 gick från att vara en relativt trång mellanklasskombi till att nu bli det mer lådformade alternativet till storkombin V90 med en mer upprätt bakruta. Men någon storlastare är inte V60 som maximalt rymmer 1 441 liter med fällda säten, jämför det mot Audi A4 Avant: 1 495, BMW 3-serie Touring: 1 510 eller Volkswagen Golf Sportscombi: 1 620 liter.
I stället är det bilens köregenskaper, komfort och motor/drivlina som gjort att V60 blivit en flerfaldig segrare i våra tester.
Körmässigt är V60 direkt och ganska fast i sitt uppträdande, men utan att bli obekvämt hård. Därtill har V60 klassens bästa säten.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!