Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Begagnad Volvo V60 2019-

Andra generationen av svenska folkets familjebil nummer ett har redan hunnit bli tre år. En bil med hög lägstanivå som ny, är den lika övertygande som begagnad?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Ett par snabba om Volvo V60

Vad är bättre än hos första generationen V60?

Kort och gott: Mycket. Först och främst är utrymmena betydligt bättre, men så är andra generationens V60 också bara några få centimeter kortare än gamla Sverige-favoriten V70. Köregenskaperna hos V60 är i topp och drivlinealternativen är många; bensin- och dieselmotorer samt laddhybrider.

Något som inte är lika kul?

Denna V60-generation har råkat ut för ett antal återkallelser, så det gäller att ha koll på att samtliga åtgärder är genomförda. En annan är prislappen som begagnad, den är hög i och med att det rör sig om Sveriges mest sålda bilmodell.

2015 ritade Volvo om kartan rejält när senaste generation XC90 presenterades. Här föddes det nya formspråket och all ny teknik i nya SPA-plattformen sågs för första gången. S90 och V90 följde strax därpå i den stora suvens hjulspår med i stort sett samma paketering men i sedan- och kombikaross. Och mycket lik V90 debuterade andra generationen V60 år 2018 som 2019 års modell. V60 gick från att vara en relativt trång mellanklasskombi till att nu bli det mer lådformade alternativet till storkombin V90 med en mer upprätt bakruta. Men någon storlastare är inte V60 som maximalt rymmer 1 441 liter med fällda säten, jämför det mot Audi A4 Avant: 1 495, BMW 3-serie Touring: 1 510 eller Volkswagen Golf Sportscombi: 1 620 liter.
I stället är det bilens köregenskaper, komfort och motor/drivlina som gjort att V60 blivit en flerfaldig segrare i våra tester.
Körmässigt är V60 direkt och ganska fast i sitt uppträdande, men utan att bli obekvämt hård. Därtill har V60 klassens bästa säten.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

På begagnatmarknaden har andrahandsvärdet stått sig bättre än förutspått, de billigaste bilarna har ett annonserat pris på 249 900 kronor. I prisklassen finns bilar med relativt låga mil på mätaren. Som billigast kostar en ny V60 i dag 357 000 kronor.
På begagnatmarknaden är det dieselalternativ som dominerar med D3 (150 hk) och D4 (190 hk) i spetsen. I grunden är det samma tvålitersmotor och bägge finns med både fyrhjulsdrift och automatlåda. Letar du efter en laddhybrid är de tyvärr fortfarande dyra, vilket till stor del beror på det höga nybilspriset. De billigaste laddhybridversionerna kostar från 450 000 kronor, vilket nästan är lika mycket som en ny Volkswagen Passat GTE (begagnattest av Passat GTE hittar du här).

1 av 2: Trivsam förarmiljö. De flesta funktionerna styrs via pekskärmen. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2: Volvo V60 har bäst säten i klassen. Skinnklädsel är extrautrustning. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Livscykeln för andra generationen Volvo V60 har varit långt från problemfri. Till att börja med så har modeller som byggts på SPA-plattformen dragits med problem med passformen av karossdelar. Bilar ska vid det här laget vara åtgärdade, men granska karosspassningen och se till att alla dörrar kan öppnas och stängas utan problem.
Som modell har V60 varit inblandad i flertalet återkallelser som drabbat stora delar av Volvos modellprogram. Problemen har rört säkerheten med autobroms, krockkuddar och säkerhetsbälten som inte fungerat som de ska. Det här är kända problem som ska vara åtgärdade, fråga säljaren och se till att bilen är uppdaterad.

Bilar som tillverkats mellan 25 september 2018 och 1 april 2019 har även rapporterats med lösa skruvar i den bakre hjulupphängningen, kontrollera även så att bilen du köper inte är drabbad av detta. Om den kan vara det, be då att handlaren kontrollerar även detta.

1 av 2: Med fällda säten ryms endast 1 441 liter, det är mindre än i de tyska konkurrenterna. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Volvo har även hamnat långt ner i kundundersökningar gällande upplevda problem kunder haft med sina bilar. Förra året hamnade Volvo på 28:e plats av totalt 31 bilmärken i en amerikansk undersökning från J.D. Powers. Där gällde de flesta rapporterade problem gällande skärmlösningar samt uppkoppling och Volvo har haft problem med sin tjänst Volvo On Call.

Är samtliga återkallelser gjorda, bilens infotainmentsystem fungerar som det ska, karosspassningen är bra och bilen inte har repor eller plåtskador är Volvo V60 generation två ett bra begagnatköp som lär hålla värdet bra även i framtiden.

Volvo V60 har ett milt uppträdande helt utan sladdtendenser. Bra. Klarar 73 km/h i älgtestet. Foto: Teknikens Värld

För ännu mer fördjupning i begagnad V60 kan du ladda ned detta begagnattest i sin helhet nedan. Där finner du riktpriser, försäkringskostnader, reservdels- och servicekostnader, grejer du bör se upp med och mycket annat.

Ladda ner: 2108-beg-Volvo-V60-2019-och-nyare.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!