I alla tester koras en vinnare samtidigt som någon eller något annat hamnar sist i tabellen. Enkel matematik, men det behöver inte alltid innebära att sämst placerade är riktigt uselt. Ibland är det extremt tätt mellan deltagarna och när resultatlistan skärskådas i detalj kan även de sämre placerade deltagarna visa sig ha relativt vettiga prestanda. Visst låter det ganska bra?
LÄS MER: Här misslyckas Nexen-däcket – på punkt efter punkt
Så är inte fallet med Nexen N´Fera SU1, det är bara ett dåligt däck. Det bromsar sämst i testet, på våt väg dessutom med marginal även mot näst sämsta. Det uppträder rent ut sagt farligt vid tester på våtbanan. Komfortegenskaper samt riktningsstabilitet är dåliga. Vattenplaningsegenskaperna är förvisso inte dåliga, men de är ändå sämst i testet.
LÄS MER: Välj rätt däck – ett bra däck
Man kan tycka att det räcker nu, budskapet om att Nexen N´Fera SU1 är dåligt borde ha gått fram. Men... nej. Det räcker inte. För Nexen som företag jobbar hårt för att etablera sig i folks medvetande. De har gjort mycket reklam för sitt varumärke, många gånger innan produkterna ens märkts på marknaden. Man har sedan 2015 varit sponsorer till Premier League-laget Manchester City och det händer att Nexen dyker upp som originalmonterade däck till nya bilmodeller. Vilket är olyckligt, för vi har hittills aldrig testat ett Nexen-däck som på sina prestandameriter skulle kunna komma i närheten av att klassas som ett vettigt val för originalmontering. Då återstår bara de rent ekonomiska aspekterna där en hungrig aktör rabatterar sina produkter för att få in en fot på marknaden. En besparing som är fullständigt felaktig och farlig att göra.
MISSA INTE: Årets stora sommardäcktest
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.