Foto: Teknikens Värld

Året-runt-däck – bra eller dåliga? Vi testar!

Hur svart eller vitt är begreppet året-runt-däck? Efter Volvos beslut om att standardutrusta nya elbilen C40 Recharge med just sådana däck är ämnet hetare än hett och vi gör det enda rätta – vi testar på både sommar- och vinterväg.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Sveriges populäraste däcktest

Alla däck är testade på svenska vägar – där du kör!
Utseendemässigt skiljer sig året-runt-däckens mönster knappt alls från mellaneuropeiska dubbfria däck. Jämfört med sommardäck är det betydligt mycket mer sajpning, alltså betydligt fler och mindre mönsterytor.
Följande tre året-runt-däck är med i detta test:

  • Goodyear Vector 4Seasons Gen-3
  • Maxxis Victra SUV
  • Vredestein Quatrac Pro

Följande två däck är med som referensdäck i detta test, ett sommardäck och ett vinterdäck:

  • Michelin Primacy 4 (sommardäck)
  • Nokian Hakkapeliitta R3 SUV (vinterdäck)

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida. Första månaden är gratis.

Året-runt-däck är godkända att använda just året runt. De ska med andra ord vara avsedda för såväl vinter- som sommarväglag då de är märkta med M+S samt alptopp och snöflinga. Vilket gör dem godkända för vinterbruk i Sverige och eftersom de är dubbfria är de automatiskt godkända som sommardäck. Jag vet, detta är säkert självklart för er – men det är ändå bra att understryka dessa fakta innan vi går vidare in i testet.

När Volvo lanserade sin nya elbil C40 Recharge under senvintern och samtidigt meddelade att modellen ska levereras med året-runt-däck var det många som reagerade, inte minst vi på Teknikens Värld. Våra tidigare testresultat för året-runt-däck har alltid pekat mot sämre prestanda, året runt, jämfört med sommar- respektive vinterdäck. Samtidigt är det fler och fler bilmodeller som levereras med året-runt-däck. 

Vi har stött på några sådana i våra biltester och fler lär det bli, för den här däcktypen plockar marknadsandelar hela tiden – än så länge allra mest i Centraleuropa (liksom i USA). Men man behöver inte vara raketforskare för att kunna räkna ut att det bara är en tidsfråga innan fler och fler bilar standardlevereras med året-runt-däck även i Sverige. Beror det på att däcken blivit bättre, eller på att Sverige faller in under samma lämplighetsbedömning som Centraleuropa?

Året-runt-däck är på papperet en stor kompromiss, men är de sämre på allt? Eller finns det ljuspunkter? Har någon tillverkare till och med knäckt koden och lyckats konstruera ett däck som erbjuder bra grepp och därmed säkra egenskaper från minus 20 grader på vintern till plus 30 grader på sommaren? 

Vi testar Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, Maxxis Victra SUV och Vredestein Quatrac Pro i dimension 235/60 R17. Vid vintertesterna på snö och is har vi nordiska dubbfria Nokian Hakkapeliitta R3 SUV som referensdäck, vid sommartesterna på våta och torra vägar har vi årets testvinnare Michelin Primacy 4. Testbilen är en Volvo XC40 och... nu kör vi!

 

1. Bromsegenskaper

På snö skiljer det en del, men på is ännu mer. Där visar sig året-runt-däckens svaghet. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Vi inleder testet med de hyperviktiga bromstesterna där vi mäter inbromsningar från 80 km/h till stillastående på våt och torr väg. På skrovlig is, av rent praktiska skäl, bromsar vi från 20 km/h till stillastående och på snö från 40 km/h till stillastående – sedan räknar vi om värdena för att motsvara att vi körde i 80 km/h. Det kan tyckas vara ovetenskapligt, men vår erfarenhet från 20 års däcktestande visar tydligt att bromsverkan i stort sett alltid är linjär. Därför går det att räkna om värdena.

På is och snö innebär det att det nordiska dubbfria Nokian Hakkapeliitta R3 SUV är bättre eller klart bättre än året-runt-däcken. Vredestein kommer närmst på is då det presterar ungefär som ett vettigt fungerande mellaneuropeiskt dubbfritt vinterdäck. Goodyear är klart sämre och Maxxis är rent uselt då det behöver nästan 60 meter längre stoppsträcka på is. Det motsvarar snudd på 50 km/h i kvarvarande hastighet för Maxxis. På snö är prestandanivån för alla tre i klass med mellaneuropeiska vinterdäck och alltså märkbart sämre än vårt nordiska dubbfria referensdäck. 

På sommarväglag och vått underlag är faktiskt Vredestein något bättre än Michelin Primacy 4, som är vår sommardäcksreferens. Även Goodyear presterar riktigt bra, men Maxxis behöver drygt sex meter längre stoppsträcka än referensdäcket. Det är rent ut sagt uselt. På torrt underlag är skillnaderna minst, men det märks en tydlig fördel för sommardäcket. Bästa året-runt-däck har tio procent längre stoppsträcka.

Sammanfattning: Om Nokian och Maxxis börjar bromsa vid samma punkt från 80 km/h på skrovlig is, så innebär Maxxisdäckets sämre prestanda att det passerar färdigbromsade Nokian med snudd på 50 km/h. Uselt. Enda underlaget där året-runt-däcken presterar lika bra som referensdäcken är på vått, i övrigt är de konsekvent sämre. Vilket även stämmer överens med tidigare erfarenheter. 

 

2. Vattenplaning

Under vattenplaningstesterna är bilen spårbunden. Genrebild för att illustrera testmetoden. Foto: Patrik Lindgren / Patrik Lindgren

Vid vattenplaning har vi sommardäcket Michelin Primacy 4 som referens och det blir snabbt tydligt att året-runt-däcken har mycket bra prestanda. 

Förvisso halkar Maxxis efter en smula, men prestationsnivån är långt ifrån dålig. Både Goodyear och Vredestein presterar fullt i klass med bra fungerande sommardäck. Visserligen inte i klass med de allra bästa, men fullt godkänt. Vilket egentligen inte är så konstigt, däcktypen är främst framtagen för våta och kanske slaskiga vägar. Alltså precis som de allra flesta mellaneuropeiska vinterdäck, som även de presterar bra eller mycket bra vid vattenplaning.

Sammanfattning: Ett helt klart väntat resultat som tydligt visar att året-runt-däck klarar vattenplaning bra.

 

3. Vägegenskaper

På snö och is är året-runt-däcken inte alls i klass med det nordiska dubbfria referensdäcket. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Vid tester på vått ser vi en märklig spridning mellan de tre året-runt-däcken. Goodyear och Vredestein går båda aningen bättre än sommardäcket från Michelin – som i sin tur var bäst av alla däcken i årets sommardäcktest. Både Goodyear och Vredestein vässar sig på alla plan och greppar lite bättre, de har lite bättre respons och skärpa i reaktionerna utan att på något sätt bli oroliga. De uppträder med andra ord exemplariskt.

Det gör inte Maxxis. Det har dålig greppnivå, dålig balans mellan sina egenskaper och framför allt – det känns otryggt att hantera när greppet behövs som mest. Trots lägre greppnivå och sävlig styrrespons så lyckas det göra bilen klart sladdbenägen. Det här är riktigt uselt och gör testbilen svårkörd.

Vi tar klivet över till vinterväglag där vi använder nordiska dubbfria Nokian Hakkapeliitta R3 SUV som referens. Testerna körs vid minus 10 grader, greppet på den skrovliga isbanan är vad vi skulle klassa som medelmåttigt. Vid riktigt högt grepp, då skriker det från däcken när du svänger i låg hastighet. Riktigt lågt grepp – det är ungefär som vid lätt snöfall, nollgradigt och stark vind. Vägen blir polerad av vinden och greppet är uselt. Det vi kör på är mittemellan dessa bägge beskrivningar.

Goodyear och Vredestein presterar på liknande nivå som mellaneuropeiska dubbfria vinterdäck. Greppnivån är låg, vilket blir tydligt när vi kör referensdäcket. De bästa året-runt-däcken greppar mycket sämre vid acceleration och broms och de har ett mycket snävare arbetsutrymme greppmässigt. Referensdäcket talar om för oss att ”nu är greppet på väg att försvinna”, men det gör aldrig året-runt-däcken. Greppet går förlorat abrupt och utan förvarning, vilket gör dem svårkörda. Vredestein är enda däcket som uppvisar någon form av balans, det finns lite säkerhetsmarginaler. Inte i mer grepp, utan i hur däcket arbetar precis på gränsen. Det är långt ifrån bra, men det är inte lika dåligt. Maxxis fortsätter att prestera sämst av alla. Greppet är dåligt och det är sladdbenäget även på is.

På snöbanan, där skillnaderna brukar vara mindre, är det återigen Vredestein som klarar sig bäst. Det påminner mycket om ett mellaneuropeiskt dubbfritt däck i hur det uppträder. Det har lite grepp och relativt bra balans vilket gör det mer lättkört. Steget upp till referensdäcket Nokian Hakkapeliitta R3 SUV är stort, men samtidigt är steget ner till Maxxis ungefär lika stort. Goodyear landar någonstans mittemellan.

Sammanfattning: Goodyear och Vredestein presterar faktiskt bättre än sommardäcket på vått, om än marginellt bättre. På snö och is är det värre, steget upp till referensdäcket är stort. Maxxis visar tydligt att det inte finns någon nedre gräns för hur uselt ett året-runt-däck kan prestera. I bästa fall presterar våra året-runt-däck i klass med vettiga mellaneuropeiska dubbfria vinterdäck. Aldrig bättre.

 

4. Älgtest

Skillnaderna i älgtestet är ytterst små sett till den hastighet som däcken klarar av. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Ännu en gång använder vi sommardäcket som referens och ännu en gång visar sig året-runt-däcken prestera på en hög nivå. 

Greppet på torr asfalt är det inget fel på, faktiskt klart bättre än vid bromstesterna. Här presterar de nästan eller helt i klass med referensdäcket från Michelin, som i sin tur är ett bra presterande däck i just älgtestet. 

Ytterligare positivt är att vi inte finner några sladdtendenser över huvud taget. Det som händer för alla tre året-runt-däcken är att framvagnsgreppet först går förlorat och bilen understyr ur banan. Alltså precis det säkra uppträdande som vi vill se.

Sammanfattning: Uppträdandet visar inte på några brister och prestationsnivån är lika hög som bra presterande sommardäck.

 

5. Komfort och stabilitet

Volvo XC40-bilens uppträdande förändras radikalt med året-runt-däck monterade. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Här kommer en stor överraskning. Med tanke på hur året-runt-däcken hittills presterat trodde vi att de skulle klara denna del hyfsat bra, men verkligheten visade sig vara annorlunda. Men först en liten förklaring av det här deltestet. Här kör vi ute på helt vanliga torra landsvägar och vi kör enligt hastighetsbegränsningarna. Vi undersöker hur mycket däcken låter, hur väl de lyckas stötdämpa bort vägens ojämnheter och hur de reagerar vid styrning. Finns det en uttalad riktningsstabilitet? Går bilen med testdäcken monterade rakt på vägen eller måste vi sitta och passa med ratten hela tiden? Vi bedömer tolv olika punkter som till slut utgör basen för betygsättningen.

Referensdäcket är Michelin Primacy 4, ett däck som har testvinnande egenskaper i den här ronden. Det går rakt på vägen, det är tyst och bra stötdämpat. Enkelt uttryckt kan vi säga så här – inget av testdäcken kommer i närheten av Michelin. Alla tre har mer eller mindre bristande riktningsstabilitet. Vredestein är minst dåligt, det uppträder som ett mediokert sommardäck. Stötdämpningen är medioker, i stort sett alla ojämnheter längs vägen märks i bilen och ju större slag, desto större problem har Vredestein att dämpa bort det.

Goodyear är sämre än Vredestein med något högre ljudnivå och mer bristfällig förmåga att hantera vägens ojämnheter. Över större ojämnheter slår det hårdare, det märks tydligt att Goodyear får problem när vägen är dålig.

Maxxis är i en liga för sig självt. Däcket känns suddgummilikt i hur det reagerar när vi styr även i normal hastighet. Det är svampigt, det går inte rakt på vägen och stötdämpningen är riktigt dålig. Inte ens ett dåligt sommardäck är tillnärmelsevis så här dåligt.

Sammanfattning: Året-runt-däcken presterar oväntat dåligt, vilket kommer att drabba dig hela tiden. Stötiga, bullriga och med en oförmåga att gå rakt på vägen. Nej, det här duger inte.

 

6. Bränsleeffektivitet

Runt åtta procent högre förbrukning, bara genom att du kör på fel däck. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Referensen i form av sommardäcket Michelin Primacy 4 var tveklöst det mest bränsleeffektiva i årets stora sommardäcktest, så det är den bästa referensen just nu. Bland året-runt-däcken är det stor spridning mellan de tre olika däcken. Goodyear rullar ungefär lika tungt, eller lätt, som ett bra presterande sommardäck. Inte riktigt i klass med Michelin, men det är inte så konstigt. I stort sett inget annat sommardäck är i klass med Michelin. 

Vredestein landar någonstans mitt i smeten och Maxxis halkar efter rejält. Skillnaden i förbrukning mellan referens och Maxxis, från 0,6200 l/mil till 0,6708 l/mil, är rejäl och motsvarar åtta procent högre drivmedelsåtgång. Rullmotståndet är med andra ord riktigt högt.

Sammanfattning: Spridningen mellan bästa och sämsta året-runt-däck är stor och vi har aldrig sett så här stor skillnad i något av våra tidigare däcktester, oavsett om det handlar om sommar- eller vinterdäck. Inte ens när vi har testat de bästa däcken på marknaden mot det billigaste som funnits till buds. 

 

Sammanfattning

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Året-runt-däcken blandar högt och lågt i testet, med en övervikt åt det låga. Tyvärr. Att slippa tänka på säsongsskifte hade varit en dröm för många, men testdata visar tydligt på svagheter. Att vinteregenskaperna är sämre, det kan man räkna ut om man har lite erfarenhet av däcktester. Mönstrets hårdhet är ungefär detsamma som hos mellaneuropeiska vinterdäck och som hos likvärdiga sommardäck och mönstrets konstruktion lämpar sig bäst för våta och torra vägar. Is- och snöprestanda passar inte för en riktig vinter. Kanske, kanske i vissa undantagsfall kan du som i dag åker mellaneuropeiska dubbfria köra på året-runt-däck, men det är en chansning som eventuellt kommer till ett högt säkerhetsmässigt pris.

Vi blir desto mer överraskade över året-runt-däckens brister i uppträdande vad gäller stabilitet, stötdämpning och ljudkomfort. Där är de inte i närheten av vare sig sommardäck eller bra presterande mellaneuropeiska dubbfria vinterdäck. Alla tre testade däcken går stötigt och oroligt. Förvisso klarar både Goodyear och Vredestein våta vägar riktigt bra, men det är enda tillfället då året-runt-däcken når upp till den nivå de borde ligga på hela tiden. 

Om, eller när, fler trafikanter kör på året-runt-däck kommer det troligtvis bli många fler hårt slitna däck ute på vägarna. Varför? Därför att säsongsskiftet och därmed kontrollen av däcken försvinner. En annan detalj som också bör ses över är det svenska undantaget för däcktrycksövervakning TPMS. I dag ska systemet fungera när bilen säljs, men så snart den har rullat ur försäljningshallen så behöver systemet inte fungera. Detta för att bilägare skulle slippa kostnaden för två omgångar TPMS-sensorer till sina sommar- respektive vinterhjul. Med året-runt-däck finns ingen anledning till det här undantaget och då säsongsskifte, inklusive tryckkontroll, försvinner blir det ännu viktigare med automatisk däcktrycksövervakning.

I ljuset av dessa testfakta är det svårt att acceptera Volvos beslut om året-runt-däck på nya C40. De säger att däcket ska rulla betydligt lättare, vilket säkert är fallet. Men vad händer med säkerheten? Frågorna hopar sig, men de får anstå till nästa test. Just nu konstaterar vi att vår inställning kring året-runt-däck förvisso har justerats en aning då vissa deltester går bra. Men det är den där betoningen på ”vissa” som gnager – allra mest när däcktypen ska fungera på alla underlag året runt. Vilket de inte gör. Så vår rekommendation kvarstår – kör inte på året-runt-däck.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!