Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Test av sommardäck 2021

Säsongen för sommardäck står för dörren – hur slitna är dina? Vi testar sommardäck i en av de mest populära suv-dimensionerna och finner oväntade resultat. Här får du veta allt – vilka däck du ska satsa på och vilka du ska undvika.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Sveriges populäraste däcktest

Alla däck är testade på svenska vägar – där du kör!
Årets test kan tyckas ha en tydlig suv-inriktning, vilket på sätt och vis stämmer. Just dimensionen 235/55 R18 hör till en av de vanligaste hos mindre och mellanstora suvar, så därför stämmer det. Men samtidigt så ska vi säga att skillnaderna i dessa däck jämfört med samma däcktyp för vanliga personbilar är extremt små i hur de presterar. Däcken i testet ska vara inriktade på bra och säkra prestanda, utan att vara uttalat sportiga. Alltså den typen av däck som de flesta bilar rullar på, oavsett om de är speciellt framtagna för suv eller inte. För oavsett biltyp så sätter vi säkerheten främst.

  • BF Goodrich Advantage SUV
  • Bridgestone Turanza T005
  • Continental PremiumContact 6
  • Goodyear EfficientGrip SUV 4x4
  • Kumho Crugen HP71
  • Michelin Primacy 4
  • Nexen N'Fera Sport SUV SU2S
  • Pirelli P Zero PZ4
  • Trazano SU318 H/T
  • Yokohama Geolandar SUV BluEarth G055

Detta test plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida. Första månaden är gratis.

Biltypen suv har seglat upp och blivit ett av landets mest populära fordonsslag. Vilket i sig är helt galet, på många sätt. För det första – hur många olika sorters suv finns det inte? Allt från framhjulsdrivna små plåtskal, som egentligen bara är lite högre än sitt konventionella småbilssyskon, till rena överlevnadsmaskiner likt Toyota Landcruiser som tar sig fram överallt. Men allt kallas suv.

För det andra, behovet av ett fordon som tar sig fram överallt hänger inte alls ihop med försäljningen av biltypen suv. Det handlar snarare om image och att man vill sitta högre. Bättre överblick i trafiken, lättare att kliva in. Men handen på hjärtat, alla suv-ägare – hur ofta bränner du och din suv rakt ut i ospårad terräng ? Jag låter svaret hänga kvar i luften samtidigt som jag konstaterar att alla däck i vårt test lämpar sig allra bäst för just helt vanligt vardagsbruk. Vi testar inte framkomlighet eller hur bra mönstret rensar sig på lera. Köra i sanddyner?

Vi betraktar dessa suv-däck som vilka personbilsdäck som helst. De ska klara samma saker, erbjuda samma säkerhetsmarginaler. Och i vårt stora sommardäcktest ser vi tydligt att en och samma bils uppträdande kan förändras totalt, bara genom att byta däck. Från tyst och stabilt till bullrigt, stötigt och svårkontrollerat. Bra och dålig bromsprestanda, vattenplaningsegenskaper och rullmotstånd.

Vi har sagt det innan men säger det igen – antalet olika kvaliteter som ska samsas med varandra i ett däck är omöjligt många. Inget däck kan vara bäst på allt, det går inte. Men det går att kompromissa för att nå en gyllene medelväg och det är just där vi brukar hitta testvinnarna. 

Vi är stolta över att kunna redovisa ett test kört uteslutande i Sverige, där de svenska vägarnas karaktär får spela in i hur däcken presterar. Vilket i vår värld är avgörande, för hur intressant är det att veta hur bra ett däck går på vägar och underlag på andra sidan jordklotet? Nej, just det. Men nu kör vi!

 

1. Bromsegenskaper

På torrt skiljer det knappt fyra meter mellan bästa och sämsta däck. På vått? Drygt fem meter. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

I bromstesterna blir det skarpt läge direkt för våra suv-däck. Flera av utmanarna känner vi igen ifrån förra årets sommardäcktest, som då kördes i dimension 225/50 R17. Nu är det lite större dimension, men det i sig påverkar inte prestandan. 

Intressant är att i stort sett alla däck presterar på samma nivå på vått och torrt. Om däcket är sämst på vått så är det sämst även på torrt. Och vice versa. Continental PremiumContact 6 håller i den fina traditionen som det tyska företagets produkt visade upp redan ifjol och visar upp bäst sammantagna prestanda. Det kan tyckas att marginalerna är små mellan däcken, men det är inte sant. För varför ska du godta drygt en billängd längre bromssträcka från 80-0 km/h? Så mycket skiljer det mellan BF Goodrich som är bäst bromsande på vått och Yokohama som är sämst. På torrt är skillnaden mellan bäst och sämst mindre, men Continental lyckas ändå uppvisa en prestation som innebär nästan metern kortare stoppsträcka från 80-0 km/h än något annat däck i testet. Det har varit tydligt i Continentals reklammaterial över åren att de gärna vill påskina däckens fina bromsprestanda – kul att det faktiskt stämmer. Både Yokohama och Trazano landar längst ner i resultatlistan och det är tydligt att greppet inte räcker till för att generera riktigt bra bromsprestanda.

Så går det till: Torrbromsningen utförs på Björkvik Ring i Sörmland, där vi även kör lejonparten av bromstesterna i vår normala biltestarverksamhet. Våtbromsningarna görs på en bana med kontrollerad väta i Gislaved, Småland. Vi testar i hastighetsspannet 80-0 km/h på båda underlagen och anledningen är extremt enkel – våtbanans längd medger inte högre testhastighet. Samtidigt vill vi kunna jämföra resultaten direkt mot varandra, därför kör vi 80-0 km/h även på torrt. Mätvärdena som redovisas är ett snitt av en rad repetitioner och givetvis använder vi regelbundet ett referensdäck som visar om, och i så fall hur, underlaget förändras. Generellt kan vi säga att vår torra asfalt inte förändras alls och referensvärdena från våtbanan pekar på extremt bra repeterbarhet. Bromssträckan mäts med en GPS-baserad testutrustning, en så kallad V-Box från Racelogic. 

Testansvarig: Ruben Börjesson.

 

 

2. Vattenplaning

Spridningen resultatmässigt är större än väntat. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Skillnaderna mellan bästa och sämsta däck vid vattenplaning är riktigt stor i 2021 års sommardäcktest. Faktiskt oväntat stor. Pirelli är bästa däcket totalt och presterar med sina 79,3 km/h ett osedvanligt bra resultat. Och mycket riktigt ligger det lite i en liga för sig självt. 

När vi vänder på resultatlistan hittar vi Yokohama som med sitt resultat på 65,6 km/h intar sistaplatsen. Så här stor skillnad brukar vi bara se när vi testar de tre olika typerna av vinterdäck mot varandra – aldrig med sommardäck. Samtidigt är det tydligt att Pirelli är bättre än en normal vinnare och Yokohama sämre än en normal förlorare. Från andraplacerade Nexen ner till sjundeplacerade Continental skiljer det bara 3,4 km/h och därmed knappt några poäng.  

När det gäller mönsterdjup så är det lätt att dra den felaktiga slutsatsen att ju större mönsterdjup, desto bättre egenskaper vid vattenplaning. Men det stämmer inte alls. Faktum är att Pirelli hör till de däcken i testet med minst mönsterdjup (snitt 6,75 millimeter) och Yokohama har faktiskt störst djup med sina 8,75 millimeter. Med andra ord är skillnaden markant och man skulle kunna tycka att det borde spela till det japanska Yokohama-däckets fördel. Men icke.

Bilen är spårbunden när testerna körs, det ger bättre repeterbarhet. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Så går det till: Testet körs på en raksträcka med kontrollerad väta, vattendjupet är konstant nio millimeter och bilen är spårbunden för att köra i exakt samma spår varje gång. Ingångshastigheten är 60 km/h på tredje växeln, när testet påbörjas gasar vi fullt. Mätvärdena registreras under acceleration och vattenplaningen inträffar när drivhjulsgreppet går förlorat. Mätningen avbryts när de spinnande hjulen roterar 15 procent snabbare än bilens faktiska hastighet.
Hastigheten mäts dels på den frirullande bakaxeln och dels på det vattenplanande drivhjulet. 

Testansvarig: Linus Pröjtz.

 

 

3. Våta vägar

Det är inte alltid som bra varvtid är detsamma som ett bra uppträdande på våtbanan. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Resultaten från testerna på våta vägar spretar rejält. Vi har allt från riktigt bra grepp och harmoniskt uppträdande i Michelin-däcket till fullständigt vedervärdigt uppträdande Trazano som egentligen inte erbjuder dig som däckkonsument någonting – förutom bekymmer.

Men vi ska lyfta blicken en smula och fundera lite kring vad som händer med bilen när du monterar de här olika däcken. Att testa däck är en sak, alla resultat avläses på hur bilen reagerar i sammanhanget. Vår Volvo XC40 utsätts därmed för allt och det råder inga tvivel om att Volvo aldrig skulle godkänna de fyra-fem sämsta däcken för originalmontering. För så är det – genom att byta däck kan du fullständigt förändra din bils uppträdande, på gott och ont. 

Michelin Primacy 4 vinner den här delen av testet förhållandevis enkelt. Det har bra grepp i alla situationer samtidigt som det erbjuder hyfsad skärpa och framför allt bra balans. Just balansen gör bilen lättkörd i alla situationer – vi överraskas aldrig av knasigt beteende när Michelin Primacy 4 sitter på vår XC40.

Skillnaden i uppträdande när vi monterar Trazano SU318 H/T på bilen är enorm. All skärpa är som bortblåst och greppnivån är mycket sämre. Detta visar sig bland annat genom att vi får styra betydligt mer för att ta oss igenom kurvorna och bilen accelererar aldrig i närheten av lika effektivt som med de bästa däcken. Det greppet som finns kan plötsligt gå förlorat, både på fram- och bakaxeln. Vilket även innebär att Volvo XC40 plötsligt blir sladdbenägen. Allt detta bara genom att byta däck. 

Samtidigt är det intressant att så många däcktillverkare valt någorlunda likvärdig inställning för sina produkter. Flera av däcken presterar likvärdigt, långt fler än vad som normalt brukar vara fallet. Kanske beror det på att ingenjörerna som utvecklar suv som biltyp normalt sett inte ställer samma breda kravspec som de gör för vanliga personbilar. Eller så har det bara blivit så här? Oavsett så är det tydligt att styrrespons och uttalad skärpa i reaktioner inte är något som normalt sett prioriteras för den här biltypen. Michelin kommer närmst, deras Primacy 4 går riktigt bra. Men fokus ligger på komfort.

Så går det till: Vi använder oss av en asfaltbana med kontrollerad väta, det vill säga sprinklersystem, för att få till rätt repeterbarhet vid testerna. Underlaget är blött, men utan stående vatten. Precis som vid alla andra deltester så använder vi oss av ett referensdäck med jämna mellanrum för att se om och hur banan utvecklas under dagen. Det objektiva inslaget är varvtiden och det som presenteras i testet är ett snitt av tre varvtider. Den godtagbara förskjutningen dem emellan ligger på max ett par tiondels sekund och det är inte ovanligt att alla tre varvtiderna landar inom samma tiondel. Den subjektiva delen bygger på ett tiopunkters bedömningsunderlag där olika egenskaper graderas från 1-10. Detta är basen till de bedömningar som ni sedan läser i tidningen. 

Testansvarig: Linus Pröjtz.

 

 

4. Älgtest

Älgtestet avslöjar ett obalanserat och sladdbenäget däck direkt. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Ju större och framför allt ju tyngre bil du har, desto större krav ställs på samverkan mellan däck och bil vid en panikartad undanmanöver likt älgtestet. När man tänker att det bara är de där fyra handflatorna med gummi i backen samtidigt som 2 000 kg i rörelse ska hamna rätt – det är långt ifrån självklart. Trots att vi kört det här testet i decennier så kvarstår samma målbild – bilen får aldrig börja sladda med bakvagnen. Om den tappar greppet fram må vara hänt, men det får aldrig ske i bakvagnen.

Därför är det befriande att alla våra tio testdäck faktiskt klarar sig igenom banan utan bakvagnskast. Det hör till ovanligheterna att även de sämsta däcken presterar så, men icke desto mindre är det ett bra resultat. Dessvärre innebär det inte att alla däcken presterar bra.

Vi börjar i toppen av resultatlistan och konstaterar att Continental presterar bäst av alla. Vi såg redan i bromstesterna att PremiumContact 6-däcket levererar en fin greppnivå, något det fortsätter göra här. Kommentarerna från testprotokollet är lika bra. ”Balanserat och lätthanterligt beteende utan bakvagnskast och bra styrrespons. Ett klockrent lätt understyrt beteende. Exemplariskt.”

BF Goodrich, Bridgestone, Michelin och Nexen som placerar sig strax bakom Continental uppvisar liknande beteende, men de klarar inte av lika hög belastning eller hastighet. Skärpan i beteendet blir gradvis sämre, vilket kan illustreras genom att vi tvingas vrida mer på ratten för att komma dit vi ska.

De bägge sämsta däcken Trazano och Yokohama presterar 73 km/h genom älgtestbanan, en avsevärd skillnad gentemot Continentals 78 km/h. Kom ihåg, allt är lika förutom just däcken. Bil, underlag, förare, däcktryck, temperatur. Trots det blir skillnaden så stor. Både Trazano och Yokohama är långsamma i reaktionerna med låg greppnivå.

Älgtestet är en extrem form av undanmanöver och vi hinner köra runt 80 bilar per år. På teknikensvarld. se/algtest hittar du ­resultaten för flera hundratals bilar!

Så går det till: Testet körs på torrt underlag på Björkvik Ring och är att beteckna som en panikartad undanmanöver för att se hur däcken arbetar vid sin absoluta greppgräns. Till skillnad från vårt vanliga älgtest så kör vi här utan både last och passagerare, ringtrycket som används är detsamma som biltillverkaren anger för testbilen i olastat skick. Vi använder vår gps-baserade testutrustning V-Box från Racelogic för att hålla reda på ingångsfarten och sedan är det testförarens uppgift att utvärdera uppträdandet. Se illustrationen för att se själva testbanans mått och utseende. 

Testansvarig: Linus Pröjtz.

 

 

5. Komfort

Svenskt däcktest kört på svenska vägar. Vi testar däcken där du kör. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

När du köpte din suv så gjorde du ett val vad gäller väguppträdande. Kanske ett aktivt val, eller ett inaktivt. Oavsett, du har nu en bilmodel som generellt sett inte levererar styrkänsla eller styrrespons i någon större utsträckning. Inställningen, fortfarande i generaliserande termer, brukar mer luta sig mot tydligare komfort såsom att bilen går rakt och avslappnat på vägen (riktningsstabilitet) med vettig stötdämpning vilket ska ge färden ett behagligt lugn. Det är målbilden.

Testets mest komfortabla däck heter Goodyear EfficientGrip SUV 4x4 och Michelin Primacy 4, två däck som tydligt visar på just en sådan inställning. Michelin är testets mest stabila och avslappnade däck samtidigt som Goodyear är det bäst stötdämpade och tystaste – men skillnaderna i respektive del är liten mellan de bägge. Pirelli-däcket är snudd på lika bra. Hos fjärdeplacerade Bridgestone märker vi en högre ljudnivå, vilket sänker den delen av betyget. Continental å sin sida har inte lika bra riktningsstabilitet som testets bästa – PremiumContact 6 går inte lika rakt och stabilt på vägen. Det är fortfarande ett klart godtagbart beteende, det är inte dåligt. Men det är inte lika bra som de bästa. Så vad är då dåligt i komfortronden av testet?

BF Goodrich börjar bli ytterst mediokert i sitt uppträdande, Kumho är snäppet sämre genom lite sämre stabilitet och Yokohama kombinerar lägst ljudnivå på slät asfalt med högst ljudnivå när underlaget blir grövre (sliten asfalt exempelvis). Det är inte heller lika stabilt och stötdämpat som de bästa – med det är inte riktigt dåligt.

Lågprisdäcket Trazano är ett av de sämsta däck vi någonsin testat. Däckets stötdämpande förmåga är usel, ljudnivån blir alltid hög och bilen påverkas negativt av däckets dåliga stabilitet. Alla bra egenskaper som Volvo byggt in i bilen som kommer fram med Michelin och Goodyear är nu som bortblåsta.

Nej, vi vet. En grusparkering är inte optimalt som depå. Men vi tar vad vi får. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Så går det till: Komfort är den enda delen av testet som är av rent subjektiv karaktär. Vi har försökt att bygga in objektiva mätvärden såsom ljudmätning, men utan att finna en godtagbar repeterbarhet i mätmetoden. Så i stället faller ansvaret helt på testföraren och passageraren att höra och känna de skillnader som finns. För att underlätta verksamheten så används referensdäcket flitigt även här och vi kör på vanliga svenska landsvägar. Vi är ensamma i branschen om att testa på dubbslitna svenska asfaltsvägar, vilket är långt ifrån den asfalt som branschen använder vid test inför däckmärkningen. Inget annat sommardäcktest än just Teknikens Världs testas på svenska vägar.
Bedömningsmallen bygger på en lista med tio punkter där varje punkt graderas 1-10 samt kommentarer till punkterna. Går däcket riktningsstabilt? Hur hanterar det stora och små ojämnheter? Hur mycket ljud genererar det på fin, medelgrov och grov asfalt? Där har ni några av de punkter som vi tar in i beräkningen när det gäller komfortbetyget.
Genvägen till ett framgångsrikt test är att kunna repetera sitt beteende, alltså att köra likadant alltid. Därför använder vi oss av farthållaren och det är samma testförare som har kört alla testerna sedan 2001. Vi kör på både asfalt och grus och vi försöker hitta så många olika typer av kvalité på underlaget som möjligt. Allt för att spegla den verklighet som du och däcken kommer att hamna i. 

Testansvarig: Linus Pröjtz.

 

 

6. Bränsleförbrukning

Michelin lyckas kombinera testets bästa våtgrepp med bästa rullmotståndet. Duktigt! Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

För ett år sedan skrev vi en hel del om svårigheten att kombinera lågt rullmotstånd med säkra prestanda. Hur svårt, eller näst intill omöjligt, det varit för däckindustrin att lyckas få till den kombinationen – allra mest med bra egenskaper på vått tillsammans med lågt rullmotstånd.

Årets testresultat visar på något mycket intressant då testets mest lättrullande däck Michelin Primacy 4 samtidigt visar sig klara av just de våta vägarna bäst av alla. Den kombinationen av egenskaper är synnerligen upplyftande att se, kanske kan det vara ett systemskifte på gång? Kanske kan detta ge ringar på vattnet och plötsligt är det inga problem att kombinera säkra egenskaper och lågt rullmotstånd. Det låter intressant, eller hur? Det bästa av två världar. Goodyear EfficientGrip SUV 4x4 uppvisar ett resultat som sticker ut åt andra hållet.

 Goodyear EfficientGrip SUV 4x4 rullar tyngst av alla i år. Märkligt tungt kan tyckas, men när vi kollar på däckmärkningen så får det här däcket E i rullmotstånd vilket kan jämföras med A för Michelin. Exakt hur stor skillnaden blir för dig ska vi snart gå in på. Under 2021-2022 rullar Goodyears ersättare till det testade däcket ut, men det var inte tillgängligt för oss när testet kördes. 

Skillnaden mellan bäst presterande Michelin och sistaplacerade Goodyear är större än vad den brukar vara, det motsvarar en skillnad i förbrukning på runt 7,5 procent. Så stor skillnad i rullmotstånd och bränsleförbrukning brukar vi bara se när vi jämför olika typer av sommardäck, exempelvis lättrullande mot sportdäck.

låt oss för enkelhetens skull utgå från att dina sommardäcks livslängd blir 3 000 mil. Då motsvarar det högre rullmotståndet hos Goodyear 145 liter större bränsle­åtgång till en extrakostnad av 2 162 kr (14,89 kr/liter 95 oktan) jämfört med Michelin. Körningen i testmetoden är inte bränslekrävande och vi rekommenderar att du räknar på din egen förbrukning för att få fram dina värden. 

Utgå från din årliga körsträcka, multiplicera med din snittförbrukning och sedan med ditt drivmedelspris (dagsnoteringar finns enkelt att hitta på internet). Vi utgår från att detta är kostnaden för det lättast rullande däcket, så nu kan du multiplicera kostnaden med 0,075 för att se hur mycket mer det tyngst rullande däcket hade kostat på din bil.

Vi har inte kört denna typen av däcktester med elbilar, därför blir följande en rent teoretisk beräkning – som dock baseras på samma testresultat. Vi utgår från förbrukningsvärden för rent eldrivna Volvo XC40 P8 Recharge, som drog massiva 2,8 kWh per mil i Teknikens Världs test tidigare i år. 

Vi utgår från att den rullade på lättast rullande Michelin-däcket och att vi sedan byter till tyngst rullande Goodyear. Förbrukningen skulle då hoppa upp till 3,01 kWh per mil och räckvidden förkortas från 26,8 mil till 24,9. Saftigt, eller hur?

Se till att ha rätt ringtryck, det krävs för att däcken ska prestera rätt, slitas rätt samt rulla med rätt motstånd. Vad som är rätt ringtryck för just din bil står angivet på en liten dekal antingen på bilens B-stolpe, på insidan av tanklocksluckan eller i instruktionsboken. Kontrollera däcktrycket ett par gånger under säsong, det är en bra rutin. Om din bil har däcktrycksövervakning, justera trycket så snart lampan börjar lysa!

Så går det till: Testmetoden utgår från ett plant flygfält och testbilen är enda fordonet på banan. Banan är torr och vindpåverkan minimal. För att säkerställa repeter­barheten används referensdäcket flitigt. 

Under testet mäts hur långt bilen går på 50 cl bränsle, utifrån resultatet räknas sedan fram en uppgift för l/mil. Resultatet redovisas med en noggrannhet på en tiondels milliliter. Som i alla andra deltester gäller biltillverkarens rekommendation om ringtryck och bilen körs fem kilometer (inklusive fyra kraftiga inbromsningar) från däckbytet innan mätningarna påbörjas, vilket innebär att däcken är korrekt uppvärmda. Allt för att bygga bort eventuella felkällor. Testet körs i 70 km/h på treans växel och farthållaren används konstant. En varvtid klockas, mest för att se att bilen körs lika snabbt hela tiden (repeterbarhet!) och testet körs i båda riktningar längs flygfältet. 

Testansvarig: Linus Pröjtz.

 

 

Sammanfattning: Michelin imponerar

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Kombinationen av dels grepp på våta vägar och dels lågt rullmotstånd och därmed bra bränsleekonomi är något som nästan inga i däckindustrin klarar av att kombinera. Vi söker alltid den kombinationen i testerna, men finner den så otroligt sällan. Helt enkelt för att det är verkar sjukt svårt att lyckas. Men Michelin gör just det. 

Den franska däcktillverkaren lyckas kombinera dessa två egenskaper med sitt testvinnande Primacy 4 och det är just därför vi blir så imponerande. Dessutom skickar Michelin en extremt viktig signal till alla konkurrenter – det går att få till både grepp och lågt rullmotstånd. Sett historiskt var det just Michelin som mest profilerade sina lättrullande däck (Energy Saver) och det var även de som hade störst bekymmer att kombinera våtegenskaper med lågt rullmotstånd. Eller, rättare sagt – däcken rullade lätt med fungerade inte på vått. Men de har lärt sig läxan och stakar därför ut vägen för alla andra.

Continental är ett tydligt exempel på en tillverkare som verkligen lyckas bygga grepp och säkra egenskaper, men där den lättrullande egenskapen till viss del har fallit åt sidan. Detsamma gäller Pirelli och i hög grad även Goodyear i årets test.

Köp inte däck enbart på prislappen. Vi har, vanan trogen, köpt in det billigaste däcket som fanns på marknaden när testet påbörjades och det är märkligt hur fel det kan bli. 

Trazano är en del i Kinas största däckkoncern som utan tvivel borde kunna skapa de utvecklingsmässiga möjligheterna för att i alla fall kunna prestera ett däck med mediokra prestanda. Men icke, det går liksom inte. Däcket är lika svart och runt som Michelin, men där slutar likheterna. 

Det är en konst att bygga ett bra däck. En konst som Michelin med Primacy 4 bemästrar och som Trazano inte är i närheten av att förstå sig på.

Klicka på bilden för att se resultaten i större format.

Nedan kan du ta del av testet i sin helhet med ännu information, utlåtanden, viktiga tips, alla specifikationer och alla av oss uppmätta värden, samt så klart komplett betygsättning för respektive däck.

Ladda ner: 2107-test-sommardack-2021.pdf

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!