Vad spelar däckstorlek för roll? Vi jämför 17, 18, 19 och 20 tum!

Vi testar hur bilens uppträdande förändras när hjulen växer och vi gör det med fyra olika däckdimensioner, från 17 till 20 tums fälgstorlek. Stora skillnader? Bara vänta och se.

Vad händer med din bils uppträdande när du går upp i tumstorlek på fälgarna och därmed även byter däckdimension? Att utseendet förändras är en sak, men vad händer mer? Vi har gjort liknande tester tidigare, men sett i perspektiv inser vi att utvecklingen går allt snabbare – och långsammare på samma gång. Exakt vad det där innebär ska vi återkomma till, men redan nu kan vi säga att vår Volvo V60-testbil kommer att visa sidor av sig själv som är både riktigt bra och snudd på usla. Bara genom att byta hjul.

Volvo V60 har 225/50 R17 som minsta standarddimension och det är där som testet tar sitt avstamp. De andra tre testdimensionerna 235/45 R18, 235/40 R19 och 245/35 R20 har i stort sett samma rullomkrets som standarddimensionen, skillnaderna ligger inom det som accepteras av biltillverkaren. Om du beställer större dimensioner till din Volvo V60, då är det dessa du får (även om det felaktigt står 235/45 R19 i bilbyggarverktyget på Volvocars.se...).

Vi kör rakt igenom Pirelli-produkter i testet och deras utbud är snarlikt alla andra större tillverkares. Ju större dimension du väljer, desto större är risken eller möjligheten (beroende på hur man ser på saken) att du får ett mer sportigt inställt däck. Mer grepp, mer respons men också mer ljud och sämre stötkomfort. Bränsleeffektiviteten påverkas också. Men våra Pirelli-däck visar också på ett flertal andra intressanta detaljer som du kan råka ut för.

MISSA INTE: Stora sommardäcktestet 2020

Vi kör med Volvos rekommenderade däcktryck. Kom ihåg att det rekommenderat trycket kan skilja mellan olika dimensioner. Foto: Patrik Lindgren

Vårt 17-tumsdäck heter P7 Cinturato, samma däck som placerade sig på fjärde plats i årets stora sommardäcktest. När vi undersöker med Pirelli Sverige så visar sig även 19-tumsdimensionen 235/40 R19 lämpa sig bäst för P7 Cinturato. Däremot så blir 18-tumsdäcket ett på papperet sportigare P Zero generation 2 och största dimensionen 245/35 R20 – där blir det P Zero generation 1.

Dessutom har vi tydligt valt däck som inte är anpassade till Volvo V60 – alla däcken är så kallade eftermarknadsdäck. Det vill säga, ingen biltillverkare har varit inne och skruvat på Pirellis inställningar för att få däcken att prestera optimalt för en specifik bilmodell. Det är annars ganska vanligt i dag, särskilt på större dimensioner. Sedan vi körde testet har det kommit ett Pirelli P Zero generation 2 i dimension 245/35 R20 specifikt till Volvo V60, märkt VOL.

Det här innebär att vissa uddadimensioner får stå tillbaka utvecklingsmässigt, äldre modeller får leva vidare, helt enkelt för att det är en för dålig investering att hålla samma uppdateringstakt på hela modell- och dimensionsprogrammet.

Men nu kör vi igång testet och vi börjar med stabilitet och komfort!

1. Stabilitet och komfort

Vi börjar med den delen av testet som egentligen kommer att påverka din upplevelse av bilens beteende mest – komfort och stabilitet. Låt oss säga så här – om dina däck gör att bilen inte går rakt på vägen så kommer du att uppleva det varje gång du kör. Om däcken gör bilen stötig kommer du att uppleva det varje gång, om däck gör bilen bullrig kommer du att... Jag tror ni har förstått poängen.

Lugnt och fint, eller störande stirrigt? Däckens inverkan på uppträdandet är enorm. Foto: Patrik Lindgren

Vi söker ett beteende hos däcken som gör att bilen går rakt på vägen. Riktningsstabilitet är superviktigt för att ge bilen det eftersträvansvärda lugnet. Vidare så söker vi bra stötdämpning över små och större ojämnheter, låg ljudnivå och hur tydlig styrrespons bilen får. Det sistnämnda måste kunna kombineras med bra riktningsstabilitet och med linjäritet, alltså att däcket håller sitt spår genom en kurva med fast rattvinkel. Låter det krångligt? Tänk så här – du ska inte behöva justera med ratten mitt i en kurva om inte kurvans radie förändras. ”Men händer det någonsin?” Mm, det gör ju det. Dessvärre ofta och inte sällan hänger det samman med dålig riktningsstabilitet.

Alla fyra dimensioner klarar att leverera bra riktningsstabilitet. 18-tumsdäcket är bäst, det övertygar verkligen och går spikrakt oavsett hur vägen ser ut. Det ger bilen ett avslappnat beteende. Samtidigt märker vi absolut bäst styrrespons, styrkänsla och hur mycket bilen tillåts kommunicera tillbaka till föraren genom ratten med 18-tummarna. De där däcken är lite i en klass för sig själva, de gör Volvo V60-bilen väldigt trevlig att köra. 19-tumsdäcken kommer inte i närheten och även 20-tummarna är steget efter.

Dessvärre håller det inte hela vägen för 18-tummarna. Volvo V60-bilen blir både stötigare och bullrigare med 235/45 R18-däcken jämfört med 17-tummarna, vilket helt följer våra tidigare erfarenheter. Mer grepp, tydligare respons och total kontroll ger inte sällan mer ljud och sämre stötkomfort. Den sistnämnda punkten skiljer faktiskt inte alls särskilt mycket mellan de fyra testdäcken, klart mindre än väntat och långt ifrån en avgörande punkt.

Ljudnivån däremot, där skiljer det desto mer. 20-tummarna är mest bullriga, tätt följda av 18-tummarna. 19-tummarna är tydligt bättre och 17-tummarna är bäst. Just den minsta dimensionen 225/50 R17 tar hem grensegern. Inte för att det är bäst rakt igenom utan för att det saknar riktigt tydliga brister. Segerreceptet stavas högst lägstanivå.

Rondvinnare: 17 tum.

2. Vattenplaning

När det gäller vattenplaning så är resultaten i tre av fallen näst intill identiska, vilket är snudd på otroligt. Men i storlekarna 17 till 19 tum presterar däcken runt 73 km/h i vårt test.

Okej, 17-tummarna är bäst med 73,5 km/h, 18-tummarna är tvåa på 73,2 km/h och 19-tummarna trea på 72,9 km/h. Vilket är noll och ingenting i verkligheten.

Vid vattenplaning är det de tre mindre storlekarna som presterar bäst. Väldigt likvärdiga resultat för 17, 18 och 19 tum. Foto: Linus Pröjtz

När vi kommer till 20-tumsdäcket märker vi en aning större skillnad då det klarar 70,6 km/h. Varför? Anledningen är att Pirelli-däcket i denna dimension som var tillgängligt på marknaden när testet kördes (som inte är specialanpassat för en specifik biltillverkare) börjar bli till åren kommet. Prestandanivån var bra när det introducerades, men utvecklingen har gått framåt – vilket de mindre märkesbröderna tydligt visar. Skillnaden är långt ifrån stor, men den är märkbar.

Testets största dimension 245/35 R20 är ingen storsäljare och det händer att sådana dimensioner släpar efter och får leva lite längre – det är inget ovanligt. För att få tag i det senaste vid däckbyte så gäller samma sak som alltid – den som vet mest lyckas bäst.

Rondvinnare: Lika mellan 17, 18 och 19 tum.

3. Älgtest

Här visar det sig direkt att de större däcken presterar bättre, men kurvan uppåt i prestation är inte linjär och det är inte störst som är bäst. Men låt oss börja från början med 17-tummarna, som presterar riktigt bra.

De bästa sommardäcken i årets stora däcktest klarade 76 km/h och Pirelli P7 klarade 75. Inte alls illa. Uppträdandet är snällt, allt som händer är lätt att hantera och styrresponsen är klart godkänd utan att bli direkt. Det sladdar lite om baken, men inte så mycket och det är lätt att hantera från förarplats.

18-tummarna ger ett bra och säkert beteende i konbanan, mycket grepp och lite sladdtendenser. Foto: Linus Pröjtz

Med 18-tums Pirelli P Zero PZ4 monterat på bilen – skillnaden blir enorm. Mycket mer grepp, betydligt mer exakt uppträdande och det är plötsligt ännu lättare att placera bilen i banan. Vi klarar 78 km/h, vilket är mycket bra och dessutom sladdar bilen i stort sett ingenting.

När vi går upp på 19 tum så går vi samtidigt tillbaka till P7-modellen. Uppträdandet är snarlikt det med 18 tum, men bilen sladdar mer och är inte lika enkel att hantera. Bakvagnsgreppet släpper snabbare vilket gör bilen mer svårkörd. Detta beror på den lägre profilen, däckets flexibilitet vad gäller grepputveckling blir försämrad när däcksidan blir lägre.

 Teknikens Världs älgtest är en extrem form av undanmanöver. I våra vanliga biltester kör vi med maxlastade bilar, men i däck­tester är det bara föraren i bilen. Det gör det enklare att märka skillnaderna mellan däcken.

När vi kliver upp på största dimensionen så kvarstår beteendet från 19-tummarna. Maxhastigheten är en kilometer/timme lägre, 77 km/h, men i övrigt känns beteendet igen helt och hållet.

Rondvinnare: 18 tum.

4. Bromsegenskaper

Återigen ser vi extremt små skillnader och samtidigt ser vi att 18-tumsdäcket fortsätter att prestera bäst. På torrt underlag märker vi i stort sett inga nämnvärda skillnader, i vår värld är det inte så mycket att prata om den halvmeter som det skiljer mellan bästa och sämsta. Vi ska även nämna att alla resultaten ni ser här är snittvärden av en rad repetitioner, så skillnaderna är säkerställda. Men likväl, en halvmeter är ingenting att tala om.

18-tumsdäcken är bäst, både på vått och torrt. Men skillnaderna är små. Foto: Patrik Lindgren

På vått underlag växer skillnaderna en aning, men det är fortfarande inte några större differenser. 18-tummarna är bäst med sin bromssträcka på 27,70 meter från 80-0 km/h vilket är knappa två meter bättre än sämst bromsande 20-tummarna som behöver 29,53 meter på sig att stanna. Här kan vi återknyta till det resonemang som fördes vid vattenplaning, att 20-tumsdäcket är av ett äldre snitt.

Historiskt har vi ofta sett den största tumstorleken som bäst bromsande, men när skillnaderna är så här små så krävs det inte så mycket för att halka längst bak i tabellen. För sanningen är att dessa skillnader är av mindre karaktär. På torrt underlag snudd på försumbara, på vått lite större utan att för den delen bli dåliga. Men 18-tummarna är bäst på båda underlag – en tydlig trend.

Rondvinnare: 18 tum.

5. Vägegenskaper våta vägar

Historiskt sett har våtgrepp varit bättre på däck med högre profil, vilket skulle innebära att 17-tummarna skulle klara sig bäst här. Anledningen till att däck med högre profil har klarat sig bättre har varit att den högre däcksidan har gett däcket en bättre flexibilitet i grepputveckling samtidigt som en lägre däcksida har gett ett tydligare på/av-förhållande för greppet. Antingen har det varit grepp, eller inte.

Vi hittar både bäst grepp och bäst harmoni i 18-tumsdäcket. Foto: Linus Pröjtz

När vi testar de fyra Pirelli-däcken så ser vi att så inte längre är fallet. Dimension 225/50 R17 är sämst, eller minst bra ska vi säga. Uppträdandet runt våtbanan är, jämfört med andra däck i samma dimension, mycket bra med harmoniskt uppträdande och rejäla greppreserver. Men jämfört med de större dimensionerna så börjar det halka efter. Att det skiljer en sekund i varvtid runt den korta banan är riktigt mycket, men det är framför allt 18-tumsdäckets förmåga att bygga grepp samtidigt som det behåller eller förbättrar alla andra egenskaper som gör det så bra. Styrresponsen blir bättre, greppet ökar och däckets förmåga att göra bilen lättkörd trots högre hastigheter är den största fördelen. Det är kort och gott bättre på allt.

Med 19-tumshjulen monterade så uppträder Volvo V60-bilen fortsatt bra, men vi placerar prestandan mitt emellan 17 och 18 tum. Det märks att greppet inte är fullt lika bra som hos 18-tummarna och respons i form av styrreaktioner är inte heller fullt lika bra. Men det säkra beteendet som helt saknar sladdtendenser kvarstår. Harmoniskt uppträdande.

Med största dimensionen 245/35 R20 monterad märks något lägre greppnivå, men framför allt ett hårdare uppträdande där följsamhet och flexibilitet i grepputvecklingen delvis har gått förlorat. Bakvagnen håller sig fortfarande i schack, vi slipper sladdtendenser, men styrrespons och den fina harmonin kombinerat med rå prestanda som märktes tydligt hos 18-tummarna – det saknas hos 20-tummarna.

Rondvinnare: 18 tum.

6. Bränsleeffektivitet

I vårt stora sommardäcktest publicerat i Teknikens Värld nummer 7/2020 (du hittar det även på teknikensvarld.se) fick Pirelli P7 i dimension 225/50 R17 sju poäng av tio när det kom till bränsleeffektivitet. Ett helt okej resultat och när vi nu testar de olika storlekarna så ser vi ett förväntat resultat. Förbrukningen går upp med storleken, 20-tumshjulen får bilen att rulla tyngst vilket också var väntat.

Men om ni kollar resultaten i faktatabellen för bränsleförbrukning syns det tydligt att 19-tummarna rullar i stort sett exakt lika tungt som 17-tummarna, vilket är intressant. Här måste vi understryka att just 17- och 19-tummarna är olika storlekar av samma däckmodell – Pirelli P7 Cinturato.

Ditt däckval är extremt viktigt, du ska leva med det länge. Se därför till att det blir rätt! Foto: Patrik Lindgren

Det är intressant att se hur lika de presterar, trots storleksskillnaden. Samtidigt ser vi tydligt att 18-tumshjulen, som i grund och botten är av en betydligt mer sportinriktad däckmodell, gör bilen törstigare. Och, inte helt oväntat, blir bilen minst bränsleeffektiv med 20-tumshjulen. Skillnaderna kan tyckas vara försumbara, men de motsvarar en skillnad i drivmedelskostnad på ungefär 1 000 kronor över en livslängd på 3 000 mil.

De större dimensionerna är lite tyngre som rena däck (se faktatabell för däckvikter), men det är som kompletta hjul vi ser en större skillnad. Med Volvos originalfälgar går hjulvikten upp från 20,9 kg till 25,2 kg när vi går från 17 till 20 tum.

Genom att koppla in oss på bilens datasystem kan vi mäta den verkliga bränsleförbrukningen och se hur långt vi kommer på en viss mängd bränsle. Mätningen utfördes på torr barmark i en kontrollerad miljö och enligt ett satt mönster. Vi använder referensdäck flitigt, liksom markörer längs sträckan för att kurvradier och dylikt ska bli så lika som möjligt vid varje deltest.

Rondvinnare: 17 tum.

Sammanfattning

Resultaten spretar en hel del och det är tydligt – det finns ingen rak väg framåt. Steget från 17 till 18 tum märks extremt väl redan i första deltestet då Volvo V60 kanske aldrig har varit så trevlig att köra som med Pirelli P Zero generation 2 i dimension 235/45 R18. Styrresponsen är klockren och stabilitet samt linjäritet lämnar ingenting i övrigt att önska – bilen har tagit stora kliv framåt i körglädje och blivit vilsam på samma gång. Men komforten har blivit sämre, ljudnivån är högre och förmågan att filtrera bort vägens ojämnheter ytterst medioker.

Här märker vi tydligt att 19-tummarna, som är av samma modell som 17-tummarna, gör Volvo V60-bilen klart bättre. Både tystare och mer stötdämpad.

Det största däcket, 245/35 R20, visar på en rad detaljer som vi finner riktigt intressanta. Men viktigast av allt är att du som konsument måste göra ett aktivt val med väl genomförd undersökning av däckutbudet innan köp.

Vi valde att köra testet med 245/35 R20 Pirelli P Zero generation 1 trots att vi visste att generation 2 var på väg – just för att visa vad du som konsument kan hamna i för situationer. Din målsättning, förutom att du kanske vill ha just utseendet som en större fälg ger med ett 20-tumshjul, bör vara bättre prestanda i form av mer grepp och mer skärpa och sedan får komforten hamna lite där den hamnar.

Vår upplevelse blev en lätt besvikelse då greppnivån inte riktigt nådde dit vi hade hoppats på, men det blir samtidigt ett tydligt bevis på att branschen och produkterna är i ständig utveckling. Det mindre 18-tumsdäcket av P Zero generation 2 gav bäst grepp och respons i testet och vår erfarenhet säger att 20-tumshjulet av samma generation hade fortsatt på den banan.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!