Alfa Romeo 156 Sportwagon 2,0 TS och BMW 318i Touring

Alfa Romeo 156 Sportwagon 2,0 TS mot BMW 318i Touring

Dubbla budskap. Alfa och BMW låter konkurrenterna ta hand om de stora bagagevolymerna.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Ponera att du står utanför stormarknaden med hela veckoransonen i kundvagnen. Tre, fyra fullastade kassar och monstruösa tvättmedelsförpackningar. Allt ska in i bilen, helst i bagaget.

Vare sig du åker BMW 318i touring eller Alfa Romeo 156 Sportwagon sväljer lastutrymmet dina varor. Inga problem. Men vad händer om exempelvis en golfbag eller ett par läskbackar redan står i skuffen? Tja, det är väl bara att plocka in resten i baksätet. Det hade ju varit ett hyfsat alternativ, om inte barnen och äkta hälften följt med, vill säga.

Varken Alfan eller BMW:n utger sig för att vara några laståsnor. De erbjuder marginellt större lastutrymme än sina sedanbröder men kostar ändå extra. Varför betala merkostnaden?

Tja, svaret är lika enkelt som fåfängt. Både Alfa Romeo och BMW har lyckats få till former som tilltalar många. Sedan tyskarna presenterade sin första 3-serie touring (1989) har lastmöjligheterna delvis bortprioriterats till förmån för snygga karosslinjer. Samma sak gäller 156 Sportwagon, premiärvisad på Genèvesalongen i våras. Modellens former känns minst lyckade som sedanmodellens. I alla fall i mina ögon. Minimalt "ryggsäcksöverhäng", dolda handtag till bakdörrarna samt en vackert sluttande taklinje för tankarna till sportbilar som Volvo P1800 ES, MGB GT och Reliant Scimitar. Snyggt men inte praktiskt. 

Nog snackat om form, hur illa ställt är det egentligen? Enda sättet att bringa klarhet i frågan är att bruka bilarna precis som de inte är tänkta: som laståsnor.

Alfan har samma egenhet som bland andra Saab 9-5 kombi, bakluckan öppnas inifrån eller med knapp på nyckelringen. Jag vänjer mig aldrig vid detta utan kommer på mitt misstag lagom när handen läggs på bakluckan för att öppna. Bara att gå tillbaka och dra i spaken. Naturligtvis glömmer jag att fjärrkontrollen ligger i byxfickan?

När luckan väl glider upp slås man först av den sinnrika upphängningen. För att möjliggöra någon som helst praktisk ilastningsförmåga öppnar luckan en bra bit upp på taket. 

På lastutrymmet reagerar man inte riktigt lika positivt. Ytorna är sällsynt illa disponerade på grund av de kurviga formerna. Hjulhusen stjäl dessutom mer än acceptabelt av bagagerummet.

På sidorna finns två små fack, praktiska vid förvaring av allmänt småplock som annars bara far runt. Lastnätet är flexibelt så till vida att det finns en rad olika fästpunkter. Men tro inte att det förmår hindra en fullastad matkasse från att välta. Dels är nätet för lågt, dels alldeles för slappt. Däremot är det lilla snöret som man kan öppna tanklocketmed från bagagerummet en smart finess.

Längst framme vid baksätets ryggstöd sitter två lastöglor och längst bak ytterligare två som kan hjälpa till att säkra lasten. Insynsskydd är även det standard liksom skidlucka och delbart baksäte. Till skillnad från BMW:n fälls sittdynorna upp mot framstolarnas ryggstöd i Alfan, vilket ger lite bättre lastmöjlighet. Inte bra, men mindre dåligt.

BMW:n vinner en liten seger direkt genom att ha öppningen av bakluckan där den hör hemma - på luckan. Likt storebror 5-serien har 318i touring även öppningsbar bakruta vilket är praktiskt exempelvis när smågrejer ska lastas.

Lastutrymmet i BMW:n är bättre utformat än i Alfan, men varken längre eller bredare. Skillnaden är hjulhusen som inte alls stjäl lika mycket på bredden. Tack vare räta vinklar är det lättare att disponera den lilla yta man har till förfogande. Dessutom har BMW:n ett "lönnfack" under bagagerumsgolvet där ytterligare packning kan stuvas. Liksom i Sportwagon är insynsskydd och skidlucka standard, men att baksätesdynan inte kan fällas är dåligt.

Glöm med andra ord dessa bilar om det är lastförmåga du söker (även om den tillåtna maxlasten är väl tilltagen i båda: 425 kg i Alfa, 465 kg i BMW).

Välj Alfa Romeo Sportwagon och BMW 318i touring för deras andra kvaliteter: körglädje och väghållning. Det handlar om två mycket njutbara bilar men med vitt skilda uttrycksätt och konstruktionslösningar.

Vi behöver knappast påpeka att BMW är bakhjulsdriften trogen. Dessutom har 318i sin raka fyrcylindriga motor monterad på längden, alltså tvärtemot Sportwagon som har motorn på tvären och framhjulsdrift.

BMW:n känns vältränad och oerhört fokuserad på sin uppgift. Alfan är mer som en hetsig Lazioanhängare vars lag kontrar i 90:e minuten för kvittering.

I klarspråk är BMW 318i den vassare vägvagnen. Vid vardaglig körning hur lugn och avspänd som helst i fjädringsrörelsen. Men ju mer bilen pressas desto mer triggad blir den. Några hårda varv på Ring Knutstorp visade inga svagheter i vägegenskaperna.

Alfan är en oroligare natur. Ivrigare, som om den "står på tå" redo att kasta sig in i nästa böj. Färden blir aldrig riktigt lugn, fjädringen är småstruttig och styrningen smått nervös.

156 Sportwagon trivs bäst på mindre asfaltvägar där man med lätt handlag kan kasta bilen in och ut ur böjarna närmast vårdslöst. Men lika god koll på hjulens rörelser som BMW 318i har aldrig Alfa 156, den är kort sagt en rolig men inte helgjuten vägvagn.

Motorernas karaktär kan jämföras på samma sätt. BMW-motorn på 1,9 liter och 118 hästkrafter trivs bäst i mellanregistret med ett synnerligen trevligt bottendrag. Gången är nästan som en sexa.

Alfas tvålitersmotor på 155 hk är också flexibel men med sämre lågvarvsegenskaper. Först vid 3 000 r/min piggnar Twin Spark-motorn till och vill sedan inget hellre än att nosa på varvräknarens rödmarkering. Körningen blir hetsigare och ryckigare i stadstrafik.

BMW:n har sedvanligt hög kvalitetskänsla. Förarplatsen känns stram med sina skarpa drag, sin knapprikedom och sina dova kulörer. Visst är en del knappar svåra att hålla reda på, men man finner sig snabbt tillrätta.

De aningen simpla stolarna, som saknar svankstöd, ger god sittkomfort och långa körpass bortåt 40-50 mil är inga problem. Åtminstone inte för korta förare. Medellängd och uppåt resulterar ofelbart i trötta lårmuskler eftersom sittdynorna är löjligt korta.

Alfa Romeo kontrar med en spralligare förarmiljö där formen fått diktera villkoren. En stor skillnad jämfört med BMW:n är mittkonsolen - nästan helt fri från knappar, endast tre vred som sköter klimatanläggningen.

Stolarna ger bättre sidostöd och svankstödet är kraftigt men tyvärr inte justerbart. Svårigheten att hitta en riktigt bra körställning är inte ett lika stort problem i Sportwagon som i äldre Alfa-modeller.

Men många förare har ändå svårt att sitta riktigt bra, trots justerbar ratt. Komforten är inte på topp.

De fördelar som 318i touring uppvisar jämfört med 156 Sportwagon avspeglas tyvärr även i priset. Alfan kostar i grundutförande 209 900 kronor inklusive bland annat klimatanläggning. Det innebär ett påslag på 12 000 kr jämfört med sedanmodellen. Ett läckert tillval är Selespeed-växellåda för 15 000 kronor (se provkörning i TV 11/00).

BMW 318i touring kostar i grundutförande 236 000 kronor. Ingen köpare lär utesluta paketutrustningen för 15 900 kronor som bland annat innefattar klimatanläggning och larm.

Summa: 251 900 kronor.

Sedan kan BMW-spekulanten välja ur en tillbehörslista som hör till de rikligare på marknaden, men det mesta är dyrt.

Det innebär att 318i touring snarare borde jämföras med 156 Sportwagon 2,5 V6. För 259 900 kronor får Alfaentusiasten en sexcylindrig maskin på 190 hk.

Men vilken bil som slutligen är det bästa köpet handlar främst om vilka krav du har på din körglada sportkombi. Ska den vara temperamentsfull eller avspänd och aningen smidigare?

För min del är valet enkelt. Jag har visserligen inte latinoblod i ådrorna, men hjärtat klappar starkast för Sportwagon.

Jag tror det kallas fåfänga.

Alfa Romeo 156 Sportwagon 2,0 TS

Motor

4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande  kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Kompression  10,0:1. Borrning/slag 83/91 mm, volym 1970 cm3. Max effekt 155 hk (114  kW) vid 6400 r/min. Max vridmoment 187 Nm vid 3500 r/min.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring  och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak  fjäderben, dubbla inre tvärlänkar och enkla längsarmar.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda alternativt 4-stegs automat. Hastighet vid 1000 r/min på 5:e växeln 33,7 km/h

 

Styrning

Kuggstång, servo,. 2,2 rattvarv, vändcirkel cirka 11,4 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul/däck

Fälgbredd 6,5 tum. Däck 205/60 VR 15.

 

Mått och vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 260, längd 443, bredd 175, höjd 142, spårvidd fram/bak 151/150. Tjänstevikt1370 Tankrymd 63 liter.

 

Prestanda (fabriksuppgift)

Toppfart 216 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,88 l/mil.

BMW 318i Touring

Motor

4-cyl längsmonterad radmotor med 1  överliggande kamaxel och 2 ventiler per cylinder. Balansaxlar.  Bränsleinsprutning. Kompression 9,7. 

Borrning/slag 83,5/85 mm, volym 1 895 cm3. Max effekt 118 hk (87kW) vid 5 500 r/min. Max vridmoment 180 Nm vid 3 900 r/min.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben och triangellänkar. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

 

Kraftöverföring

Motorn  fram, bakhjulsdrift, 5-växlad låda alternativt 4-stegad automat.  Antispinnsystem. Hastighet vid 1 000 r/min på 5:e växeln 34,2 km/h.

 

Styrning

Kuggstång, servo. 3,5 rattvarv. Vändcirkel 10,4 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Automatisk bromskraftsfördelning. Låsningsfritt system.

 

Hjul/däck

Fälgbredd 6,5 tum. Däck 195/65 R 15.

 

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd  273 längd 445, bredd 174, höjd 141, spårvidd fram/bak 148/149.  Tjänstevikt1 440, maxlast 465, taklast 75, släpvikt 1 400, tankrymd 63  liter.

 

Prestanda (fabriksuppgift)

Toppfart 202 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,84 l/mil.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr