Foto: Patrik Lindgren

Alfa Romeo 4C mot McLaren 650S Spider

Det skiljer drygt 1,7 miljoner kronor i pris men Alfa Romeo 4C och McLaren 650S Spider har mer gemensamt än man kan tro. Båda är extremt lättade kolfiberbyggen och båda sätter körbarheten över allt annat. Är det Alfa Romeo eller McLaren som är bäst på att baka kolfiberbil?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Kolfiber – detta mytiska material som sportbilsdrömmar vävs av – inget annat material skänker sådan respekt och exklusivitet till en bil. De biltillverkare som kan ta väldigt bra betalt för sina bilar bygger hela karosser och chassin i kolfiber medan andra inte kan göra mer än att designa plastfilmer med ett utseende som påminner om kolfiberns diamantsvarta väv och lägga dem på sina bilar likt tilltalande men ack så ytligt bladguld.

Alfa Romeo har gjort sig skyldiga till det senare men nu har de till slut gått hela vägen. Precis som McLaren 650S Spider har Alfa Romeo 4C en ryggrad byggd av kolfiber, men räcker det för att utmana den nästan fem gånger så dyra engelsmannen?

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!