Foto: Glen Lindberg

Audi A8 L 60 TFSI e mot Volvo S90L Excellence

Vad får du för 1,2 miljoner kronor? Vi jämför två laddbara toppmodeller från Audi och Volvo. Audi A8 L 60 TFSI e mot handbyggda Volvo S90L Excellence.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Sveriges populäraste dueller

I denna duell körd på svensk väg, samma väg som du kör på, ställer vi följande två modeller mot varandra:

  • Audi A8 L 60 TFSI e quattro
  • Volvo S90 Excellence T8 Twin Engine AWD

Denna duell plus allt övrigt exklusivt och unikt material på teknikensvarld.se får du tillgång till som prenumerant. Teckna din prenumeration längre ned på denna sida. Första månaden är gratis.

För många år sedan var jag på en bilmässa – Frankfurt-mässan om jag minns rätt – och besökte Mercedes monter där en grandios S-klass presenterades. Priset var ohyggligt högt, och bilen var fullmatad med lyx. Men det var inte det skinnklädda innertaket eller kristallglasen i barskåpet som fångade mitt intresse. Det var dieselmotorn under huven.
”Den är väldigt sparsam”, förklarade PR-mannen för mig.
Jag kunde inte förstå kombinationen. Här har vi bilköpare som svämmar över av pengar. De har så mycket pengar att de inte vet vad de ska göra med alla slantarna. Och så köper de en stånkande diesel – ja, de lät så på den tiden – för att de ska få ännu mer pengar över.
PR-mannen visste varför.
”Du förstår, de har ett tekniskt intresse och gillar när allt fungerar effektivt. Det är inte pengarna, det är principen”, sade han.

1 av 3: Du tar S90L Excellence på hjulbasen och b-stolpens krom. Foto: Glenn Lindberg
2 av 3: A8 L är större. Foto: Glenn Lindberg
3 av 3: Drygt två decimeter längre än Volvon. Foto: Glenn Lindberg

Det är säkerligen samma drivkrafter som drar kunder till dagens duellmodeller. Två lyxbilar som genomgått en metamorfos och kommit ut ur rökrummet som miljöbilar. Får jag presentera: Audi A8 L 60 TFSI e och handbyggda Volvo S90L Excellence.
Hybriddriften gör det möjligt att köra bilarna med billig elkraft till styrelsemöten och kändispremiärer. Men den ekonomiska fördelen drunknar förstås i en ocean av värdeminskning. Det är alltså annat än låga elkostnader som lockar köparna.
Det handlar snarare om miljöegenskaperna. Laddhybridtekniken gör bilarna presentabla både på Miljöpartiets riksmöte och bland gottställtare i Saltsjöbaden. En grogg av modernitet och miljörättfärdighet. Det är en blandning som ger status i dag, och det är kanske den slutprodukten som kunderna egentligen betalar för.

Audi A8 har en märkestypisk grill. Volvo S90 är mer för den som vill "verka utan att synas". Foto: Glenn Lindberg

I Volvo-kostym heter vår lyxladdhybrid Volvo S90L Excellence. Inte helt ny, men fortfarande väldigt speciell och extremt ovanlig. I dag har tillverkningen upphört. Idén till bilmodellen lär ha kommit från styrelseordförande Li Shufu, men det tror jag vad jag vill om. PR-avdelningarna är alltid pigga på att hitta på historier kring nya modeller. Helt säkert är i alla fall att första Excellence-versionen lanserades 2015 som en förlängd toppversion i den då helt nya XC90-serien. Ett år senare presenterades S90 Excellence, med den förlängda hjulbasen (S90L) som görs bara för den kinesiska marknaden. I Kina där den huvudsakliga marknaden finns kör överklassen sällan bilen själv, det gör chauffören, och därför är baksätet viktigare än framsätet.
I S90L Excellence manifesteras det genom tillvalet Lounge Console. Då har man helt sonika plockat ur den främre passagerarstolen och ersatt den med en bildskärm. Bilen vi har lånat har dock fyra vanliga skinnfåtöljer.
Härligheten såldes bara med T8-drivlinan, alltså bensinfyran på två liter och 320 hästkrafter. På bakaxeln sitter en elmotor på 87 hästkrafter som driver bakhjulen. Batteriet är på 9,2 kWh och det räcker till tre, fyra mil körning på el.

1 av 2: Volvo blandar funktion med Orrefors-glas och eleganta aluminiumkonstruktioner. Foto: Glenn Lindberg
2 av 2: Audi A8 i långversion bjuder på ännu bättre benutrymme. Men inget skrivbord! Foto: Glenn Lindberg

Jag öppnar förardörren och kliver in. Det här är alltså köksingången, herrskapet går in där bak. Man man vill ju testa alla sidor av konceptet. Körupplevelsen kännetecknas av tystnad och komfort. Accelerationen är kvick, vridmomentet kommer direkt. Trots att det bara är en liten elmaskin på endast 87 hästkrafter som jobbar. Trampar jag lite extra på gasen hör jag att turbofyran vaknar till. 0-100 km/h tar 5,1 sekunder när alla hjälper till.
Förarmiljön är extremt digital, med stora tryckskärmar högt upp. Jag gillar formspråket i S90L. Modernt med en kvardröjande, exklusiv eftersmak. Less is more, kanske?
Lyxvibbarna märks egentligen mest i baksätet. I baksätet, med tolv extra centimeter att nyttja, har jag enormt benutrymme och små kuddar på golvet som agerar fotstöd. Sådana kuddar man brukar se i Bentley, Rolls-Royce och Mercedes. Ärligt talat har jag aldrig förstått poängen med dem. Finns det någon som har små fotkuddar framför teve-fåtöljen där hemma?

1 av 4: Nappaskinn. valnötsinredning och Orrefors-växelknopp – det är mysigt i S90L. Foto: Glenn Lindberg
2 av 4: I mittkonsolen finns de märkliga kristallglasen utan fot, specialgjorda för att passa glashållarna i S90L. Foto: Glenn Lindberg
3 av 4: Fotstöd, ett måste i en lyxbil. Men vad ska man ha dem till? Du kan i alla fall placera dem var du vill. Foto: Glenn Lindberg
4 av 4: Kylskåpet är extra stort i S90L. Foto: Glenn Lindberg

Utfällbart bord och en mängd valnötsinlägg ger en ombonad, lyxig och skräddarsydd atmosfär. Mugghållare med både värme och kyla, självklart. Men det som verkligen ger bilen den där speciella känslan är förstås kylen mellan baksätets fåtöljer, med tillhörande champagneglas från Orrefors, specialtillverkade för att passa glashållarna i S90L.
Priset är inte helt oblyga 1,2 miljoner kronor. Med tanke på att vanliga laddhybriden S90 T8 kostar 646 000 kronor är det ett merpris på 554 000 kronor. Om jag tycker det är dyrt för tolv centimeter luft, ett par vinglas, ett kylskåp och två fotkuddar så beror det sannolikt på att jag inte tillhör målgruppen.

Hedberg visar fotstöd. Volvos version är klassiskt ombonat. Audis är high-tech. Foto: Glenn Lindberg

Konkurrenten, Audi A8 i sitt längsta, dyraste och dessutom miljövänligaste utförande, kostar faktiskt mindre – 1 180 700 kronor.
Och, kära vänner i Göteborg och Kina, denna Audi lirar i en annan dimension. Den här är ju stor på riktigt. Sju centimeter bredare, mäter 1,95 meter i bredd. A8 får Volvo S90L att kännas intim. A8 är dessutom 5,3 meter lång. Utan att kännas alltför otymplig. En orsak är fyrhjulsstyrningen. I låga farter styr bakhjulen med och hjälper till att ta runt bilen i en cirkel som faktiskt är något snävare än den Volvo S90L Excellence klarar av.
Utrymmena ger tysken ledningen, 1-0 till Audi.
Men lyx går inte först och främst ut på att vara stor. Då hade alla i Djursholm kört Scania. Framför allt handlar det om kylskåp. För det finns självklart ett kylskåp mellan fåtöljerna i baksätet även i Audi A8. Men Audi-kylen är påtagligt mindre jämfört med Volvo. Som biltestare kan vi inte låta bli att jämföra. I Audi-kylen ryms det två liter mjölk. I S90L kan man trycka in fyra liter mjölk. Kvittering för Volvo, 1-1, och matchen lever.

Audi räddar anseendet genom en påtagligt mer kapabel inombordare. En treliters V6 ger 340 hästkrafter får hjälp av en elmotor på 134 hästkrafter. Audi anger en systemeffekt på 449 hästkrafter. På papperet resulterar effektövertaget i en ganska marginell skillnad i acceleration. 4,9 mot 5,1 sekunder till 100 km/h.
Men upplevelsen är en helt annan. Audi-sexan låter hälften så mycket som Volvo-fyran.
När Volvon låter ansträngd, på gränsen till kollaps, känns det som om V6:an i Audi nynnar på en trollmors godnattvisa. I den här prisklassen är den förfinade V6:an motiverad.
Den stora skillnaden i elmotoreffekt spelar säkert också en stor roll för det totala intrycket.

1 av 4: Touchknappar med återkoppling efter tryckning och "utökad alulook" – lyx a lá 2021. Foto: Glenn Lindberg
2 av 4: Direktör eller diktator? Hedberg trivs i alla fall i den germanska akterkabinen. Elstyrd gardin i sidorutan. Foto: Glenn Lindberg
3 av 4: Är man framgångsrik vill man bestämma – hela tiden. Baksätesskärmar håller chefen varm. Foto: Glenn Lindberg
4 av 4: Kopphållare och laddkontakter finns det gott om i Audi A8. Foto: Glenn Lindberg

Vad som sätter den sista piffen – ”Das Piff” som vi säger i Deutschland – är svårt att sätta fingret på. Audi har lyckats extremt bra med att gifta ihop bensinmotorn med elmotorn, och gör dessutom ett mycket bra jobb med ljudisoleringen. A8 känns hemtam både i stadstrafik och på motorväg.
Det går inte att komma ifrån att Audis drivlina är ljusår bättre än Volvos. Förutom motorn gör tekniknivån att man tappar hakan. Audi A8 kom ny i februari 2018 och är fullsmetad med de senaste finesserna. Den har en kamera som läser av vägen framför bilen, och på sekunden anpassar fjädringen till alla små och stora håligheter. När jag tar i handtaget lyfter luftfjädringen bilen fyra centimeter för att underlätta insteget. Plötsligt blir det suv-bekvämt.
Om bilen detekterar en risk för sidokrock höjer den fjädringen automatiskt för att minska skaderisken. Det är high-tech i varje skrymsle i bilen. Till och med knapparna är avancerade. Här används ”force feedback” som ger en impuls i retur till fingerspetsen.
Det finaste av allt är förstås alla självkörande finesser. Audi är så långt framme i utvecklingen att de har fått skrota vissa finesser, till exempel Traffic Jam Pilot, eftersom lagen inte tillåter allt vad A8 skulle kunna.
Rättvis poäng, 2-1 till Audi.

Audin är "moonlight blue metallic" och Volvon är svart men det är svårt att se skillnad. På färgen! Foto: Glenn Lindberg

Men det är inte avgjort än. Även om laddhybrider i den här prisklassen fungerar som en slags avlatsbrev från påven i Rom, så är de inte vägen till frälsning. Det räcker inte med att bara köpa en laddhybrid för att slippa ut ur skärselden. Det är nämligen de goda gärningarna som ger dig en plats i himmelen. Du måste köra på el!
Vilket osökt leder oss in på slutkapitlet – räckvidden på el, utan hjälp av bensinmotorn. Det är bara när batteriet är laddat och bilen går på el som den ger någon miljövinst jämfört med den traditionella lyxbilen med bensinslukande V8. Och här vinner Audi ”big time”.
Årets Volvo S90 T8 Twin-Engine har förvisso ett batteri på 11,6 kW. Men i vår handbyggda S90L Excellence sitter det gamla 9,2 kWh-batteriet från förra året. Räckvidd drygt tre mil i praktiken.
Audi A8 ”e” har ett betydligt större batteri, på hela 14,1 kWh. Trycker jag in EV-mode är räckvidden 4,6 mil. Det räcker nästan hela vägen till pärleporten.

Hedberg häller upp åt Stjerna, som har svårt att dölja missnöjet med fotlös design. Foto: Glenn Lindberg

Och vinnaren är...

1 av 3 Foto: Glenn Lindberg
2 av 3 Foto: Glenn Lindberg
3 av 3 Foto: Glenn Lindberg

... förstås Audi A8. Den är bättre på nästan allt. Drivlinan är överlägsen, bensinmotorn och elmotorn är större och mer kraftfulla. På vägen går A8 som en dröm. Men Volvo S90L Excellence gillar vi också. Men då för det fina detaljarbetet. Det måste ha kostat att få till alla specialgjorda lösningar för bord, kopphållare och vred. Plus också för det rymliga kylskåptet. Men knappar och kylskåp i all ära, det räcker inte till mot ett teknikmonster som A8.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!