Foto: Patrik Lindgren

Audi e-tron 55 quattro mot Tesla Model X Long Range

Stor familj och stort miljösamvete (och stor plånbok får vi hoppas…)? Här möter Audi e-tron den rymliga Tesla Model X för att avgöra vilken som är den bästa folkfraktaren.

Jag tror på utsagorna om att elbilar är framtiden, åtminstone den närmaste framtiden på låt oss säga tio år. Visst är vätgas ett intressant alternativ, men det är än så länge för dyrt och för krångligt att köra på vätgas. Där ligger nämligen infrastrukturutvecklingen ljusår efter antalet laddstolpar i världen, och i världen räknas även Sverige in.

I den stående 17 tum stora bildskärmen finns alla funktioner. Foto: Patrik Lindgren

Elbilar är framtiden, och nu ska jag kanske inte kränka för många känslor på samma gång, men ingen av de europeiska storsäljarna Renault Zoe eller Nissan Leaf uppfyller ”normala” bilönskemål i vårt land. Det är ingen hemlighet att jag tycker om stora bilar, och det gör de flesta andra i kombilandet Sverige. Vi har en stark tradition av att ta med oss barnvagnar, kylväskor, trampcyklar och halva bohaget när vi ska köra bil åt nåt håll. Problemet med det – i elektrifieringens tidevarv – är att det knappt finns några stora elbilar.

Foto: Patrik Lindgren
Foto: Patrik Lindgren

Det finns två, och den ena är nästan inte ens stor. Audi e-tron presenterades i fjol och börjar nu vara en förhållandevis vanlig syn på vägarna, den ser ut som en korsning mellan Audi A6 och Q8. Den är det närmaste ”en stor eldriven familjebil” tyskarna har presenterat hittills. Mercedes EQC är i samma storlek, men som du ser inte med i denna duell. I andra parkeringsrutan hittar vi något så opraktiskt som en måsvingeförsedd jänkare, som är stor på riktigt – och naturligtvis lockande för de yngre i familjen – i det här reportaget representerade av redaktionschef Glenn Martin Lindberg, bördig från Delsbo och ännu ej fyllda 40 – dels på grund av dörrarna, men också för att den innehåller allt från pruttkuddar till tv-spel. Man kan också använda den som bil. Tesla Model X har fem år på nacken nu, men står sig väl i den nyare konkurrensen tack vare sin storlek, men också tack vare Teslas väl utbyggda laddinfra­struktur. Nu är det upp till dans. Om man nu skulle råka ha ungefär en miljon kronor att handla familjebil för, vilken ska man välja?

Glenn blev väldigt besviken när spaken inte manövrerade katapultstolen. Foto: Patrik Lindgren

Tesla Model X presenterades under hösten 2015 och var då den tredje modellen ut från Elon Musks fabrik, efter den första Roadstern – som nu har stort samlarvärde trots att den inte var särskilt bra – och efter Model S. Det här med tilläggsnamn på bilar är en gren som Tesla slår världsrekord i. I början fanns det en nomenklatur som var ungefär samma för Model S och X, bilarna hette ungefär P90 D. P stor för Performance, 90 för batteristorleken och D för Dual Motor, alltså att de var fyrhjulsdrivna. Men det blev nog för rörigt även för Tesla, så nu finns det två Model X att välja mellan: Long Range för 1 059 900 kr och Performance för 1 219 900 kronor.

Bilen vi kör här är en femsitsig Long Range (de går att få som sjusitsiga också). Uppgiven räckvidd är 507 km enligt WLTP, för Performance är räckvidden två mil kortare men accelerationen snabbare. Long Range gör 0-100 km/h på 4,6 sekunder och Performance på 2,8 sekunder.

Nej, den korta och tjocka ballerinan når inte till dörren ens på ett ben. Foto: Patrik Lindgren

Det är fort. Förr i tiden skulle 2,8 sekunder ha varit följt av utropstecken och hurrarop, men sedan Tesla gjorde acceleration till sitt alldeles egna partytrick och ”claim to fame” har värdet av supersportbilsprestandan urvattnats. Kanske för att man provar några gånger i början och sedan är nöjd, men troligen mer för att batteriet töms fortare än du hinner säga ”räckviddsångest” om du åker runt och fullgasaccelererar hela dagarna. 4,6 sekunder är dessutom mer än tillräckligt snabbt.

Viktigare för familjetransporterna är då räckvidd och komfort, och där är inte Model X dålig heller, sköna stolar med bra stöd för alla kroppsdelar fram och varsin individuellt reglerbar stol för de tre baksätespassagerarna. För att inte tala om underhållningspaketet som medföljer vare sig du vill eller inte.

Har du kört en modern Audi så känner du igen dig. På gott och ont. Många knappar men enklare att lära sig för den traditionelle bilföraren. Foto: Patrik Lindgren

I den 17 tum stora bildskärmen finns en rejäl lekstuga, med tv-spel, karaoke och gud vet allt som man kan fördriva tiden med när man får ägna en timme vid en Supercharger nånstans längs allfartsvägen på långresa. Just de digitala pruttkuddarna som kan placeras ut på valfri sittplats i bilen eller användas som blinkersljud till barns och vuxnas stora glädje är lite symptomatiska för Tesla. De är nämligen något som aldrig skulle klubbas genom i ett tyskt styrelserum. Ein Prüttküdde? Den kreatör som föreslog det skulle bli chef för sopsorteringen. Men icke hos Tesla. Där blir man superhjälte och får en ledig fredag och gratis godis.

Klart futuristisk förarmiljö, trots att det är fem år sedan Model X presenterades. Om bara alla biltillverkare kunde sluta visa bilder på den bil man sitter i på alla skärmar… Foto: Patrik Lindgren

I just det ligger en del av Teslas framgång, trots att Model X är fem år gammal vid det här laget så upplevs den som en smak av framtiden, pyntad med galna upptåg och i svenskt väder fasligt opraktiska måsvingedörrar som kallas ”Falcon Wings” eftersom måsar inte är så coola. Körupplevelsen är… amerikansk. Styrkänslan är inte den mest upphetsande, och att kalla den 2,5 ton tunga suven för körmaskin vore att ta i.

Foto: Patrik Lindgren
Foto: Patrik Lindgren

Där borde väl en nästan fem år nyare Audi ”Försprång genom teknik” e-tron vara vassare? Audis första skarpa försök i elbilskategorin måste ju vara bra. När jag körde Tesla Model S första gången 2012 var jag helt säker på att det skulle dröja max två år innan de ”riktiga” biltillverkarna gav moteld. Men icke. Det dröjde sju år. Audi e-tron kostar från 799 000 kronor, alltså bra mycket mindre än Model X, men Audin springer lätt iväg mot miljonstrecket när du har klickat i paket- och tillvalslistan. Och vill du att det ska stå ”55 quattro” på bakluckan så börjar bilens pris på 960 400 kronor, då hänger Proline-paketet som innehåller adaptiv luftfjädring, 20-tumsfälgar, navigation, LED-strålkastare och en del annat med.

Audin känns inte lika ”elbilig” som Tesla utan påminner mer om sina bensin- och dieseldrivna syskon. Foto: Patrik Lindgren

E-trons batteri är på 95 kWh, alltså likvärdigt med Teslans 100 kWh, men Audins räckvidd är kortare, bara 436 km. Jag vet inte varför, men Teslas folk verkar vara duktigare på att kräma ur räckvidd ur sina drivlinor. Där krävs en bättring av samtliga tyska bilbyggare, Mercedes EQC och Porsche Taycan rosar inte heller marknaden med lång räckvidd.

Att kliva in i Audin direkt efter att ha kört Tesla känns som en tidsresa på cirka tio år. Bakåt. På gott och ont. Medan Teslan upplevs som en smak av framtiden så känns Audin som… en bil. Nästan allt är precis som i en helt vanlig Audi som drivs av bensin eller diesel, man behöver till och med trycka på en startknapp för att den ska starta. Det behövs inte i Teslan eftersom den klurar ut själv att man förmodligen tänker åka nånstans eftersom man har satt sig i bilen och tryckt ner bromspedalen för att välja framåt eller bakåt med växelväljaren.

Nej. Det är ingen hoverboard utan det högst analoga locket till stuvfacket under bagagerumsgolvet. Foto: Patrik Lindgren

Nu verkar det som att jag är odelat positiv till Teslans knapplösa start och stopp, men jag vet faktiskt inte. Det är ändå ganska skönt att få en bekräftelse på att bilen inte tänker åka åt nåt nåt håll när jag kliver ur den, som man får när man trycker på av/på-knappen i Audi.

Audi har gjort ett försök att vara lite vilda och galna, eller att få försprång genom teknik, med superslimmade kameror i stället för konventionella backspeglar. Det blev inte så bra. Kamerorna är livsfarliga och det är svårt att backa i trånga utrymmen med dem. Kameror har ingen vidare djupkänsla nämligen. Köp alltså inte en Audi e-tron med kamerabackspeglar.

Man kan beställa sin Audi e-tron med kameror i stället för backspeglar. Gör inte det. Foto: Patrik Lindgren

Nu är inte Teslas teknik problembefriad heller, under vår ­låneperiod så gjordes en uppdatering som fick bilens ultraljudsensorer att bli överkänsliga. När de fungerar så håller de koll på omgivningen när man exempelvis parkerar i trånga utrymmen, men efter uppdateringen pep bilen frenetiskt om man kom nära en trottoarkant även under färd. Olidligt. Enligt Teslas pr-avdelning berodde det på fel under uppdateringen via molnet, ett fel som drabbade många i hela världen att döma av trafiken på Tesla-forum.

Men annars då? Jo tack, båda bilarna är rejäla familjebilar. I Audi kommer vi 33 mil på en laddning och i Teslan 42 mil, i 7-gradig svensk vintervärme. Det är ungefär som förväntat om vi utgår från de officiella WLTP-siffrorna. Och kom ihåg att detta gäller vid laglig körning eller långsammare. Kör man fortare än 120 km/h så förkortas räckvidden avsevärt.

Inget för den händige hemmamekanikern. Men fylla på spolarvätska får du fortfarande göra själv. Foto: Patrik Lindgren

Båda bilarna spelar i 2,5-tonsklassen och det känns vid lite mer inspirerad körning. Själva körupplevelsen är dock bättre i Audin, på ungefär samma sätt som europeiskt byggda bilar nästan alltid har bättre styrkänsla än amerikanska. Men Teslan upplevs lättare, och åkupplevelsen är bättre i Teslan. Det är tystare, det är mer utrymme för samtliga åkande, och den går både längre och fortare.

E-trons bagageutrymme sväljer 600 lådliter och Model X mellan 500 och 2100 beroende på säteskonfiguration. Fördel Audi för att man kan ha takbox på den, något som gimmick-dörrarna omöjliggör på Teslan (nu kommer jag att få skäll via mail av nån Tesla-ägare som har köpt en sån där box att sätta på dragkroken – men en sån vill man faktiskt inte ha…).

Båda bilarna har mycket funktionalitet inbyggda i appar. Att kunna se laddstationer är bra för psyket. Foto: Patrik Lindgren

Apparna är en stor del av elbilsförarens vardag, via appen har du koll på laddstatus, räckvidd, kupéklimat och mycket annat. Utan app – ingen bra elbilsupplevelse. Audi har kopierat många av Teslas funktioner, vilket såklart är smart eftersom Tesla fortfarande leder elbilsutvecklingen, och det gör att det är svårt att utse en vinnare rent appmässigt.

Teslan är inte vacker, men dess former sväljer både last och resenärer på ett föredömligt sätt. Foto: Patrik Lindgren

Men det som avgör är det som finns i appen, utplacerade som små T:n längs de flesta stora vägarna. Teslas Superchargers, det som gör att man kan snabbladda bilen under långresan. Gratis eller billigt, beroende på vad det står i ditt köpeavtal med Tesla. Audi har hoppat i säng med Ionity som håller på att bygga upp ett liknande nätverk av laddstationer. Problemet är bara att de inte verkar ha råd med det, så de vill att du som vill ladda din Audi ska betala nästan lika mycket som om du tankade bensin. Det är för dåligt.

Och vinnaren är…

Foto: Patrik Lindgren

…Tesla Model X. Det är inte ofta en fem år gammal bil vinner över en ny i en duell. Men så här är det: Audin upplevs som en bättre bil, men Teslan som en bättre elbil. Först när Audi presenterar en ordentlig räckviddsförbättring och kanske nån slags flört med en modernare publik (… det måste inte vara en pruttkudde, reds anm.) så kommer de att kunna konkurrera på allvar med Tesla.

Audi e-tron 55 quattro

Pris: 960 400 kronor.

Motor: Elmotor fram 170 hk (125 kW), 348 Nm. Elmotorn bak: 190 hk (140 kW), 348 Nm. Max systemeffekt 408 hk (300 kW), max vridmoment 664 Nm. Batterityp litiumjon, 95 kWh.

Kraftöverföring: Motor fram och bak, fyrhjulsdrift. Enväxlad reduktionslåda.

Fjädring/hjulställ: Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,2 meter.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 9,5 tum, däck 235/60 R18.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 293, längd 491, bredd 194, höjd 163, spårvidd f/b 166/165. Markfrigång 17. Tjänstevikt ca 2 649, maxlast 481, max släpvagnsvikt 1 800.Bagagevolym (VDA-liter) 600 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 5,7 s, toppfart 200 km/h (begr).

Förbrukning: Blandad körning 2,26 kWh/mil. Räckvidd 43,6 mil.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år. Batterigaranti 8 år/16 000 mil.

Skatt: 360 kronor per år.

För- och nackdelar

+ Känns som en Audi.

Upplevs som vilken Audi som helst, men drivs av el.

– Dyr.

En miljon för en bil som går 40 mil på en ”tank”?

+ Kvalitetskänsla.

Audin känns helt enkelt bättre byggd än Teslan.

– Dyr att ladda på långresan.

Audi har hoppat i säng med laddnätverket Ionity som tar ordentligt betalt för ström.

Tesla Model X Long Range

Pris: 1 059 900 kronor.

Motor: Elmotor 2 x 259 hk (191kW). Max systemeffekt 422 hk, max vridmoment 600 Nm. Batterityp litiumjon, 100 kWh.

Kraftöverföring: Motor fram och bak, fyrhjulsdrift. Enväxlad reduktionslåda.

Fjädring/hjulställ: Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,4 meter. Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem. Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 9 tum, däck 255/45 R20, fälgbredd bak 10 tum, däck 275/40 R20.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 297, längd 505, bredd 200, höjd 168, spårvidd f/b 166/170. Markfrigång 19. Tjänstevikt 2 543, maxlast 536, max släpvagnsvikt 2 250. Bagagevolym (VDA-liter) 500-2 100 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 4,6 s, toppfart 250 km/h.

Förbrukning: Blandad körning 2,1 kWh/mil. Räckvidd 50,7 mil.

Garantier: Nybil 4 år eller 8 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 4 år, assistans 4 år, batteri 8 år eller 16 000 mil.

Skatt: 360 kronor per år.

För- och nackdelar

+ Känns som en Tesla.

Känns som en Tesla, vilket är lite annat än andra bilar.

– Dyr.

Det spelar ingen roll att el är ”billigt”, En dryg miljon är ändå för mycket .

+ Framtid.

Fem år gammal men fortfarande en frisk fläkt av framtiden.

– Måsvingedörrar.

Till och med Elon himself har erkänt att måsvingedörrar var onödiga.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!