Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Audi Q8 60 TFSI e mot Range Rover Velar P400e

Vi kör Audi Q8 60 TFSI e och Range Rover Velar P400e, bilar för dig som vill ha en laddhybrid utan att ge avkall på prestanda? Är detta världens bästa eller värsta kompromisser?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Vad tänker du på om jag säger 2,2 ton tjänstevikt, 0-100 km/h på 5,4 sekunder och en toppfart på 240 km/h?
Tänkte du ”miljöbil”?
Självklart. Laddhybriden Range Rover Velar kvalar in under 60 gram koldioxid och är därmed så miljövänlig att köparna belönas med en miljöbonus på omkring 14 000 kronor. Som tack för den goda miljöhandlingen.
Vilket är lite som att ge mordbrännare en belöning, han brände ju bara ner garaget och inte hela huset.
I sammanhanget – prislappen är 868 200 kronor – känns dock klappen på axeln lätt som en fjärils vingslag.
Audi Q8 har nästan identiska prestanda men landar på fel sida gramgränsen och får ingen miljöbonus alls. Q8-kunderna får betala 933 100 kronor, utan prut.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!