Foto: Patrik Lindgren

BMW 225xe Active Tourer mot Mercedes B 220 d Sports Tourer

Får det lov att vara en MPV? De flesta svarar nej och tackar ja till en suv i stället. BMW 2-serie Active Tourer och Mercedes B-klass Sports Tourer är två MPV-modeller som gör sitt bästa för att stå emot trycket från suvarna, vilken är bäst?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det ser dystert ut i MPV-segmentet. Det en gång så självklara valet för familjer i behov av mer utrymme och flexibilitet än vad en vanlig kombi kan erbjuda är inte längre så självklart sedan suven klev in på arenan. I samma takt som försäljningen av suvar har ökat har siffrorna för MPV-modellerna minskat. Riktigt dystert blir det om man tittar på modeller såsom Renault Espace och Peugeot 5008 som till och med har bytt skepnad – från MPV till suv – bara för att följa trenden.

Av samma anledning har mer eller mindre klassiska modellnamn som Zafira och C-Max helt försvunnit. Lita på att fler MPV-namn kommer att försvinna framöver. BMW 2-serie Active Tourer och Mercedes B-klass Sports Tourer finns alltjämt kvar, och är faktiskt storsäljarna bland alla de modeller som kan knös ihop under MPV-epitetet.

BMW 225xe lockar med laddhybriddrift, Mercedes B 220 d med enorma innerutrymmen. Foto: Patrik Lindgren

Storsäljare och storsäljare... Mercedes har inte sålt mer än lite drygt 1 000 B-klassbilar under 2019 och BMW har hunnit få iväg drygt 950 exemplar av 2-serie Active Tourer, det här handlar alltså om modeller som rör sig i bilmarknadens utkanter. Likväl är de intressanta. Mercedes B-klass lanserades i sitt tredje och senaste utförande vårvintern 2019 och är mindre minibussaktig än någonsin. Mercedes designavdelning tycks ha fått tydliga instruktioner om att inte rita en MPV, trots att det är just en MPV det ska vara. De tidigare generationernas boxiga former är utbytta mot mjuka linjer och ska man vara elak kan man säga att Mercedes har lyckats mjuka upp formerna så pass att B-klass i profil ser ut som ett ägg.

Den är i alla fall ett rymligt och praktiskt ägg. B-klass är inte en stor bil, endast 4,3 meter lång, men har lastegenskaper som placerar den i samma härad som mellanstora kombibilar. VDA-litermåttet säger att det går att lasta från 445 till 1 530 liter bagage. Det senare måttet gäller med nerfällda baksätesryggar och då är B-klass rymligare än Volvo V90.

Foto: Patrik Lindgren
Foto: Patrik Lindgren

Precis som sina två föregående generationer bygger B-klass på höjden i stället för längden. Det ger ett något högre och enklare insteg och en upphöjd körställning som borde gillas av de flesta, om man bara kan släppa tanken på att det är en MPV man sitter i. Körställningen är hela nio centimeter högre än i A-klass, man sitter med benen nedanför snarare än framför sig och sportkänslan är lika med noll, precis som den ska vara. Tyvärr sitter vi inte bra i framstolarna. Provbilen är extrautrustad med så kallade multikonturstolar som är kraftigt skålade och ger för mycket svankstöd.

Det är i baksätet man verkligen märker hur rymlig B-klass är. Här sitter även vuxna riktigt bra, till och med bakom en vuxen förare eller framsätespassagerare. Benutrymmet är mer än tillräckligt men mest imponerar utrymmet för fötterna under stolen. Även om framstolarna är sänkta till sina lägsta lägen finns cirka 15-20 centimeter luft mellan stolens underrede och golvet. Även takhöjden är mer än väl tilltagen, men mest imponerande är kanske att B-klassbaksätet är riktigt bekvämt att sitta i, inte bara rymligt. Det är inte konstigt att B-klass är vanlig i taxitjänst.

B 220 d och 225xe borde bli många barnfamiljers val, men passar lika bra för den som bara vill ha ett enklare insteg och stora innerutrymmen. Foto: Patrik Lindgren

På skrovliga och isbelagda landsvägar imponerar B-klass med riktigt hög komfort. Fjädringen är kompromisslöst osportig och härligt mjuk. Styrningen är lätt, indirekt och okänslig och understryker det faktum att B-klass inte försöker vara något den inte är. I exemplaret vi kör sitter den kraftfullaste dieselmotorn, 220 d, som är den senaste i raden dieselmotorer från Mercedes. Motorvolymen är på 1 950 kubik och inte 2 143 som föregångaren hade. Det låter som att det borde vara en mindre och klenare motor, men i verkligheten är det precis tvärtom. I stället för 170 hästkrafter har vi nu 190 att tillgå, men viktigast är att det är en mycket tystare och behagligare motor.

B 220 d är först ut med Mercedes åttaväxlade dubbelkopplingslåda 8G-DCT som bara kombineras med dieselmotorn. Bensinaren B 220 4Matic har till exempel den äldre, sjuväxlade dubbelkopplingslådan 7G-DCT. Den nya växellådan gör oftast sitt jobb bra och växlar mjukt, men likt många andra dubbelkopplingslådor har den en inbyggd seghet i sig som gör att det ibland känns som att gaspedalen och motorn är sammankopplade genom en gummisnodd. Man kan hålla pedalen nertryckt långt och länge innan kraften kommer som i en slangbella. Innan man har lärt sig beteendet blir körningen ryckig.

Foto: Patrik Lindgren
Foto: Patrik Lindgren

Precis sB-klass är en av Mercedes nyaste modeller och har därför den senaste upplagan av deras infotainmentsystem som kallas MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Det digitala mätarklustret är integrerat med den centralt placerade skärmen, båda i stora dimensioner. Den centrala skärmen styrs antingen via en pekplatta på mittkonsolen eller via den högra av två touchknappar på ratten. Det går också att peta direkt på skärmen, vilket är att föredra. Pekplattan på mittkonsolen är svårhanterad och är mest i vägen. Om man har mobiltelefonen inkopplad i bilen med sladd måste man vara noga så att sladden inte ligger på pekplattan eftersom den då tror att man petar på den och det händer saker på skärmen som man inte vill.

I BMW 225xe Active Tourer slipper vi såna problem. Här finns ingen pekplatta, ingen pekskärm och inga små touchknappar på ratten. 225xe är av den äldre skolan med en förarmiljö som utformades i början av 2010-talet inför lanseringen 2014. Det märks. 2-serien har visserligen fått ett försiktigt ansiktslyft sedan dess, men förarmiljön ser ut och fungerar i grunden på samma sätt som för sex år sedan. Infotainmentskärmen har till exempel en äldre version av iDrive och Apple CarPlay och Android Auto saknas helt. iDrive-systemet styrs med ett vanligt scrollhjul på mittkonsolen, till höger om växelspaken.

Tredelad baksätesfällning ger plus åt Mercedes. Men varför passar mattan i bagagerummet så illa? Foto: Patrik Lindgren

Framför ratten finns inte tillstymmelse till digital skärm, däremot de två klassiska BMW-rundlarna. Ovanför dem tittar en plastskiva upp ur instrumentpanelen och fungerar som en enkel typ av head up-display. Informationen som projiceras på den hamnar inte lika högt upp som när en riktig head up-display projicerar sin bild direkt på vindrutan.

I vanligt bensin- eller dieseldrivet utförande är 2-serie Active Tourer en någorlunda rymlig men riktigt flexibel liten bil. Hela baksätessoffan kan till exmpel skjutas i längsled. Det går inte i den bil vi kör. Det här är laddhybriden 225xe och den har inte samma flexibla baksäte eftersom den ska ha plats för både bensintank och batteripaket. Det innebär också att den totala lastkapaciteten är något mindre än vanligt.

LED-strålkastare kostar 8 700 kr extra för BMW. Aktiva LED-strålkastare ytterligare 13 600 kr. Foto: Patrik Lindgren

Det är dock två ovanligt små enheter BMW har stoppat in i bilen. Batteripaketet är, med dagens mått mätt, litet med sin totala kapacitet på 7,6 kilowattimmar. För att få plats med batteriet har bensintanken krympts från 51 till 36 liter. Det gör att räckvidden blir kort. På elen som finns i batteripaketet kommer man sällan mer än tre mil utan att ladda och bensinen räcker inte till så mycket mer än 40 mil. Ja, när elen är slut blir 225xe törstig. Den trecylindriga bensinmotorn med 136 hästkrafter måste jobba hårt när den drar lasset på egen hand och vill då ha bortåt 0,8 l/mil för besväret.

225xe är, som alla laddhybrider, bäst med laddning kvar i batteripaketet. Då går den tyst, mjukt och snabbt. Då är den dessutom fyrhjulsdriven. Det finns ingen mekanisk koppling mellan fram- och bakhjul. 225xe använder i stället samma lösning som till exempel Volvo XC90 T8 Twin Engine – en elmotor integreras i bakaxelklumpen och driver bakhjulen medan bensinmotorn driver på framhjulen. Bakaxelmotorn kommer från brittiska GKN som även levererar till Volvo.

Foto: Patrik Lindgren
Foto: Patrik Lindgren

Men även om det är slut på el kan 225xe vara fyrhjulsdriven, generatorn är så stark att den temporärt kan driva elmotorn till bakhjulen vilket minimerar risken för att fastna eller att inte komma uppför en backe. 225xe har en hög total effekt, 224 hästkrafter och 385 newtonmeter i vridmoment, och är snudd på underhållande när all kraft laddar på. Elmotorns påskjut på bakhjulen motverkar en del av det extremt framhjulsdrivna beteende som 2-serien annars har och på vinterväg går det faktiskt att sladda. Se till att ha laddning i batterierna, koppla ur antisladdsystemet, stampa på gasen och känn hur bakhjulen driver ut i en kontrollerad sladd. Men gör det inte för ofta, elen tar slut snabbt!

För att välja 225xe före B 220 d måste man vara åtminstone lite road av bilkörning och vara beredd på att göra avkall på komforten. BMW har en betydligt hårdare chassisättning och mindre ljudisolering som stör komforten rejält på allt annat än släta vägar. 225xe är vårt val på kurviga, fina vägar, men B 220 d är ett självklart val när man ska åka långt på lite sämre vägar.

Sportigt och laddbart eller bekvämt och rymligt? Vi vet i alla fall vad vi föredrar. Notera även hur stadigt Erik står på sina hälar… Foto: Patrik Lindgren

Utvecklingen av elbilar och laddhybrider har gått fort under de fem år som har gått sedan 2-serie Active Tourer lanserades i laddhybridutförande och i dag framstår 225xe som en halvfigur. Den har kort räckvidd på el, är törstig när elen är slut och får tyvärr inte dra några släp alls. Det är synd att BMW inte har gjort något för att förbättra sin laddhybrid. Batteritekniken är densamma som vid lanseringen 2015 och BMW verkar ha haft fullt sjå att få ut laddhybridversionerna av 3- och 5-serie som, rent laddhybridmässigt, är betydligt bättre bilar.

Mest bekymmersamt är kanske att den inte heller är särskilt duktig på att vara MPV. Till skillnad från fallet B-klass är det sällan man ser en 2-serie Active Tourer i taxitjänst, och det beror sannolikt på att baksätet är trångt. BMW:n är åtta centimeter kortare än B-klassen och det märks på det knappa benutrymmet i baksätet. Därtill är fotutrymmet under framstolarna direkt dåligt och takhöjden är i lägsta laget för vuxna. Nej, 225xe tar ganska lätt på de där två första orden i begreppet Multi Purpose Vehicle.

Och vinnaren är…

Foto: Patrik Lindgren

…En kompakt familjebil med laddhybriddrivlina och alla dess ekonomiska fördelar låter som ett toppenval. Men BMW 225xe Active Tourer är tyvärr inte så bra som den kunde vara. Laddhybridtekniken är inte av senaste snitt och innerutrymmena är klart sämre än i Mercedes B 220 d som dessutom är en rejäl slant billigare och långt mycket bekvämare. I den här duellen är valet lätt: Mercedes B-klass är den bästa kompakta MPV-bilen just nu.

Modellversioner och priser

BMW 2-serie Active Tourer

218d – 285 000 kr

220d – 336 000 kr

220d xDrive – 355 000 kr

220i – 314 000 kr

225xe – 419 500 kr

Mercedes B-klass Sports Tourer

B 180 – 256 900 kr

B 180 d – 272 900 kr

B 220 d – 345 900 kr

B 220 d 4Matic – 365 900 kr

B 250 4Matic – 365 900 kr

Antal sålda bilar i MPV-klassen 2019

Mercedes B-klass Sports Tourer: 1 021.

BMW 2-serie Active Tourer: 950.

Volkswagen Sharan: 584.

Volkswagen Touran: 475.

Seat Alhambra: 427.

Renault Grand Scenic: 162.

Ford S-Max: 159.

Ford Galaxy: 76.

Citroën C4 Spacetourer: 67.

Renault Espace: 51.

BMW 225xe Active Tourer

Pris

419 500 kronor.

 

Motor

Bensin-el. Tvärställd 3-cyl radmotor, 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler/cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 94,6/82,0 mm, cylindervolym 1 499 cm3. Max effekt 136 hk (110 kW) vid 4 400 r/­min, max vridmoment 220 Nm mellan 1 250–4 300 r/­min. Elmotor 88 hk (65 kW), 165 Nm, total effekt 224 hk, 385 Nm, batterityp litiumjon, bruttokapacitet 7,6 kWh, netto 5,8 kWh.

 

Kraftöverföring

Bensinmotor fram, elmotor bak, fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elservo. Vändcirkel 11,3 meter. Ventilerade skivor fram och bak.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 205/55 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 267, längd 434, bredd 180, höjd 156, spårvidd f/b 156/156. Markfrigång 16,7. Tjänstevikt 1 735, maxlast cirka 515, max släpvagnsvikt 0. Tank 36 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 400–1 350 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 6,7 s, toppfart 202 km/h.

 

Bränsleförbrukning

(WLTP) Låg i. u, extra hög i. u, hög i. u, medium i. u, blandad körning 0,17 l/mil. CO2 38 g/km. Elförbrukning 1,34 kWh/mil. Räckvidd 5,7 mil (NEDC), 5,3 mil (WLTP).

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

360 kronor/år första tre åren. Därefter 360 kronor/år.

För- och nackdelar

+Laddning.

2-serie Active Tourer är ensam i MPV-segmentet om att finnas som laddhybrid.

+Körglädje.

Med skarp styrning och mycket kraft på bakhjulen blir 225xe en rolig typ på vägen.

–Utrymme.

Laddhybridlösningen inverkar negativt på utrymme och flexibilitet. 225xe har ett förhållandevis trångt baksäte.

Mercedes B 220 d Sports Tourer

Pris

345 900 kronor.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 82,0/92,3 mm, cylindervolym 1 950 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 800 r/­min, max vridmoment 400 Nm vid 1 600-2 600 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 8-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

MåttAxelavstånd 273, längd 442, bredd 180, höjd 157, spårvidd f/b 157/157. Markfrigång 11. Tjänstevikt 1 545, maxlast 535, max släpvagnsvikt 1 800. Tank 43 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 445-1 530 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 7,2 s, toppfart 234 km/h.

 

Bränsleförbrukning

(WLTP) Låg 0,65 l/mil, extra hög 0,48 l/mil, hög 0,41 l/mil, medium 0,52 l/mil, blandad körning 0,49 l/mil. CO2 129 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år, lack 2 år.

 

Skatt

5 142 kronor/år första tre åren. Därefter 2 750 kronor/år.

För- och nackdelar

+Komfort.

Låg ljudnivå och mjuk fjädring är skönt.

+Baksäte. 

Ett rymligt baksäte som kan få flera större bilar att skämmas. Duger gott till stora vuxna.

+Bagageutrymme. 

Lika stort som i Volvo V90, men i andra proportioner.

–Växellåda. 

Gummibandskänsla som är svår att vänja sig vid.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!