Foto: Glenn Lindberg

DS 3 Crossback E-Tense mot Mini Cooper SE

Elbilar är inte riktigt än det nya vanliga. Men det är förstås inte lika speciellt längre som förlorad oskuld i en Mitsubishi i-Miev runt ett kvarter i Paris eller första accelerationen i en Tesla Model S. Så vad gör då tillverkarna för att märkas och sticka ut, för att vara unika? Jo, det de alltid gör: satsar på design och personlighet. BMW har sin Mini och PSA-gruppen skolar sitt nya DS – två bilmärken som vägrar vara som alla andra.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Den svenska låtskrivaren och sångaren Jan ”Harpo” Svensson är mest känd för två saker: han skrev och framförde megahiten ”Movie Star” 1975 och han blev sparkad i huvudet av en häst. Karriären gjorde halt under många år men för fem år sedan var Harpo tillbaka med bland annat låten ”Vägra vara”.

”Vägra vara som dom andra

Mamma kolla vad du gjort för mig

Dom vill se mig ramla

Ska inte svika dig mamma

Jag krigar för att göra dig nöjd”

Mini är en brittisk bilikon som i dag sköts om av den nya mamman BMW. Den senaste inskolningen handlar om att göra Mini till ett renodlat elbilsmärke. Mini Cooper SE presenterades i vintras på en påkostad debutantbal i Miami.

Nya fräcka färger i grillen och på speglarna markerar att här kommer det en eldriven Mini. Foto: Glenn Lindberg

Hemma i Sverige kommer verkligheten i fatt Mini Cooper SE. Här märks det att BMW sparat in på ljudisoleringen då kupéljudet är högt och besvärande. Svenska pendlare kommer troligen också att tycka att de dryga 23 milen som batteriet på 32,6 kWh räcker till är lite snålt. Räckvidd enligt Mini alltså. För efter att ha laddat batteriet fullt två gånger står räckviddsmätaren på cirka 16-17 mil.

Foto: Glenn Lindberg
Foto: Glenn Lindberg

På insidan har Mini ännu inte vågat göra sig av med den stora pizzan i mittkonsollen. Jag har tidigare gissat att med omställningen till elbilar, då händer det. Då vågar Mini äntligen byta bort den väldigt påtagliga designen. Nu ska jag erkänna att jag börjat gilla den mer, nu med lite modernare grafik och tydligare styrkommandon. Framför ratten sitter numera en pirog med all nödvändig information till föraren. Bland vippströmbrytarna under pizzan finns tre som är lite viktigare än de andra. Startvippan i mitten, körlägesvippan ute till höger och energiåtervinningen till vänster. Här kan jag ställa in hur kvickt Mini Cooper SE ska reagera och hur ­energin ska tas om hand.

Körlägena är Green+, Green, Mid och Sport. Energiåtervinningen kan ställas i Låg respektive Hög. Sportläget och hög återvinning ger mest motorbroms och blir som att köra en Nissan Leaf med e-pedal, alltså tvärstopp när jag släpper gasen. Inställningsmöjligheterna är många och bra men jag hade gärna sett enklare knappar än vippbrytarna som sitter rätt långt ifrån ratten. Jag vill gärna kunna ändra läge snabbt beroende på väg- och trafikförhållanden.

Citybilarna. Med mindre batterier och därmed kortare räckvidd än flera konkurrenter är både Mini och DS3 Crossback med eldrivlina renodlade stadsbilar. Å andra sidan passar de perfekt för jobbet. Foto: Glenn Lindberg

Precis som namnet Mini antyder så är Cooper SE en liten bil. Baksätet är mest till för handväskan och bagageutrymmet fylls av laddkablar. Det här är en bil där det är ­utsidan som räknas. Mini Cooper har massor av personlighet och BMW har lyckats behålla Minikänslan från förr. Den passar också bra in på elbilens personlighet. Liten, kvick och byggd för tät stadstrafik. Ja, undantaget priset förstås. BMW har alltid satt en hög prislapp på sina Minis och räknat med att publiken inte är priskänslig utan verkligen vill vara en Miniägare, en Mini-förare.

Det är dit PSA-gruppen vill med sitt nya bilmärke DS. Jag har varit på flera väldigt hemliga visningar på PSA-gruppens designkontor utanför Paris där det förklarats av många designers och bilchefer att nu, nu ska DS erövra världen. Först var tanken att gå via Kina och sen handlade det om suvar i premiumklassen.

DS trevar efter sin identitet inom den allt större PSA-koncernen. Foto: Glenn Lindberg

Den senaste inskolningen handlar om att kombinera DS fina design och suvarna med PSA-gruppens eldrivlina, samma elmotor och batteri som finns i Opel Corsa-e, Peugeot e-2008, Peugeot e-208 och nya Opel Mokka. DS 3 Crossback E-Tense kostar ungefär lika mycket som en Mini Cooper SE. Dyr alltså. Dyrt för ett batteri på 46 kWh som klarar en teoretisk räckvidd på 32 mil. I verkligen står räckviddsmätaren på 26-27 mil med fulladdat batteri. Det är betydligt längre än Mini Cooper men knappast något för långresan.

Foto: Glenn Lindberg
Foto: Glenn Lindberg

Baksätet är också större än i Mini, här går det att sitta, och bagageutrymmet sväljer faktiskt något lite mer än laddkablar. Precis som för Mini handlar det för DS mycket om design. Men om BMW låtit framför allt exteriör­designchefen jobba stenhårt så handlar det i DS fall mest om arbetet på insidan. Och om prismor. Herregud så många prismor det går att trolla fram i en bil. Överallt där det ska vara någon form eller kan vara det så är det ett prisma. Här märks det att DS framför allt ville flirta med den kinesiska marknaden när de satte formen på bilen. DS har inte sparat på komfortambitionerna. Det finns inte alls lika många körlägen, och inte lika många sätt att variera energiåtervinningen på. DS olika körlägen är relativt lika varandra, inte alls som på Mini där det är stor skillnad på varje steg. Men det är enklare i DS som har lyckats bättre än Mini med att placera reglage och knappar på ett logiskt och tydligt sätt. Tänk att skriva så om en fransk bil i jämförelse med tysk ingenjörskonst.

Håll ett öga på den digitala instrumenteringen i DS 3. Foto: Glenn Lindberg

DS allra bästa gren är ändå ljudkomforten. Rejäla rutor och bra med isolering ger mycket bra ljudkomfort i alla olika typer av hastighet.

”Men det är få som trodde på mig

Det va få som kunde förstå mig

Dom som inte trodde ställde frågor

Dom vill se mig vara en av dom”

Jan ”Harpo” Svenssons ”Vägra vara” är ingen ny ”Movie Star” men kanske gör låten att vi förstår lite mer hur DS och Mini känner sig ute i den stora stygga bilvärlden. Två udda bilmärken som slåss med personlighet och stil för att ta plats. Det är också två bilmärken som gör allt för att vara sin mamma till lags.

Designförändringarna är små, och pizzan i mittkonsollen vågar inte Mini steka. Foto: Glenn Lindberg

Elektrifieringen betyder en ny möjlighet, en ny arena, där alla börjar på nytt. Mini och DS har tagit nästa steg och börjat på gymnasiet. Här finns alla möjligheter att ta för sig utan för mycket hänsyn till gamla misslyckanden.

Och vinnaren är…

Foto: Glenn Lindberg

Förra året såldes det 167 DS-bilar i Sverige. Jämför det med Mini som levererade 3 776 bilar till svenska kunder. Försäljningen är bland annat en direkt spegling av antalet återförsäljare. Svenska bilkunder har alltså sagt sitt om den här duellen. Nja, kanske inte. För tänk på att det här är en nystart, en början på något annat.

DS 3 Crossback E-Tense är en komfortabel elbil med hygglig räckvidd, bra köregenskaper och okej utrymmen. Insidan är lite prålig, men materialvalen och designen andas premium. Mini fortsätter på inkörda spår och kommer till första dagen i den nya skolan med samma tuffa attityd som alltid. Men det skramlar lite mycket, det är mycket yta och lite innehåll. Så frågor du mig så vinner DS 3 Crossback E-Tense duellen mellan bilarna som vägrar vara som alla andra.

DS 3 Crossback E-Tense

Pris: 409 900 kronor, miljöbonus 60 000 kronor El. Elmotor 136 hk (100 kW), max vridmoment 260 Nm, batterityp litium-jon, 50 kWh brutto, varav 46 kWh används.

Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. 1 växel.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel, panhardstag.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,7 meter.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd i. u, däck 215/60 R17.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 256, längd 412, bredd 179, höjd 153, spårvidd f/b 155/156. Markfrigång 17. Tjänstevikt ca 1 630, maxlast ca 345, max släpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) 350-1 050 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 9,0 s, toppfart 150 km/h.

Förbrukning (WLTP): Blandad körning 1,56 kWh/mil. CO2 0 g/km. Räckvidd 32 mil.

Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år. Batteri 8 år eller 16 000 mil

Skatt: 360 kronor per år.

För- och nackdelar

+ Ljudkomfort.

Föredömligt lågt kupéljud. Kan konkurrera med dyrare bilar.

– Få körlägen.

Inte så stor skillnad mellan olika inställningar.

+ Interiördesign.

Det känns verkligen premium och lite extra fint.

– Liten bakdörr.

Du behöver vara vig för att komma in i baksätet.

Mini Cooper SE

Pris: 359 100 kronor, miljöbonus 60 000 kronor.

Motor: El. Elmotor 184 hk (135 kW), max vridmoment 270 Nm. Batterityp litiumjon, 32,6 kWh.

Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,7 meter.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 250, längd 385, bredd 173, höjd 143, spårvidd f/b 149/149. Markfrigång 12,8. Tjänstevikt 1 365, maxlast 405, max släpvagnsvikt 0. Bagage­volym (VDA-liter) 211-731 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 7,3 s, toppfart 150 km/h.

Förbrukning (WLTP): 1,48-1,68 kWh/mil. Räckvidd 23,2 mil.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, batteri 8 år eller 16 000 mil.

Skatt: 360 kronor per år.

För- och nackdelar

+ Exteriördesign.

Mini ser kaxig och orädd ut. Men snäll.

– Litet baksäte.

Bara små barn och människor utan ben kan sitta där.

+ Tydliga körlägen.

Många varianter att välja emellan.

– Ljudkomfort.

Va? Vad sa du?

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!