Foto: Gus Gregory

Ferrari 288 GTO mot Ferrari F40

Faller du för mytiska Ferrari 288 GTO eller legenden Ferrari F40? Vi kör de bägge bestarna från en tid som flytt och konstaterar krasst – ingenting slår analog och ofiltrerad körglädje.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det knäpper i metallen, närmare bestämt i det av italienska Tubi-byggda avgassystemet till vår 

Ferrari F40. Fram tills alldeles nyss vrålade den där V8-motorn med dubbelturbo som besatt och gav ifrån sig ett ljud som enklast kan beskrivas­ som rent djävulskt. Ferrari F40 har kallats för en racerbil för gatbruk och med det där Tubi-systemet blir ljudet precis så. Ilsket så in i bänken, totalt likt och jämförbart med ljudet från en grupp-C-racerbil från 1980-talet. Förvisso hör det inte till standardutrustningen, det där avgassystemet. Men vetskapen om att företaget som har byggt systemet är sprunget ur F1 och att första fabriken låg i Maranello räcker hela vägen – de vet hur ett F40-ljud ska optimeras.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!