Foto: Patrik Lindgren

Hyundai i10 mot Skoda Citigoe iV

I sitt helt nya utförande lockar Hyundai i10 ner oss i småbilsvärlden. På andra planhalvan hittar vi nygamla Skoda Citigoe iV med sitt gamla ursprung i ett nytt elektriskt utförande. Det gör Citigo, tillsammans med syskonbilarna Volkswagen Up och Seat Mii, till klassens enda elbilar, men är det den bästa lösningen?

Direkt syns det att Hyundai i10 är den nyare av de två. Den smälter bättre in i bakgrunden där vi parkerat på kajen vid västra änden av Liljeholmens nybyggda kvarter. Stockholmsområdets höghus med futuristisk design och färgglada balkonger som alla försöker sticka ut mer än sin granne. Fyllda med individer som mycket väl kan tänkas stå mellan valet av Hyundai i10 och Skoda Citigoe – och som funderar på om de ska ha el eller bensin i tanken.

Precis som höghusen har i10 skarpa, nytänkande former. Den har till och med tvåfärgad kaross. Det har förvisso även tjecken som i kontrast till sin krämvita kulör har ett svart tak. En färgkombination som smälter in klart mer än den röd/vita på koreanska i10.

Foto: Patrik Lindgren

 Är siktet inställt på en elbil är Citigoe iV ett vettigt val. Men jämfört med nyare i10 känns den daterad.

Bakom ratten blir åldersskillnaden som tydligast och i10 tar redan nu ett försprång. För i stället som i Skoda Citigoe där det känns gammaldags och analogt ger Hyundai i10 en modern känsla. Mycket tack vare den åtta tum stora pekskärmen. I Citigoe får man använda sin smartphone med tillhörande app för att få en pekskärm, en billig nödlösning för att lyfta interiören som bara fått små uppdateringar sedan modellen debuterade för åtta år sedan.

En stor pekskärm piggar upp i i10, annars en plastig interiör. Bra rattkontroller. Foto: Patrik Lindgren

Båda duellanterna lider dessvärre av en bristande kvalitetskänsla och här märks det att tillverkarna pressat ner kostnaderna. Plasten som används genomgående i dörrar och på instrumentbräda är riktigt billig, stenhård med en glansig svettig yta.

Hyundai i10:s dragläge är diffust och kopplingspedalen fjädrar upp med svag kraft när vi lämnar kajen. Igångsättningen blir ryckig och tillvänjningen till kopplingen visar sig ta längre tid än vanligt. Men själva växellådan fungerar bra, och med tydliga lägen och långa slag är den lättarbetad. Lådan, som är femväxlad, kopplas till en motor som är bilens akilleshäl.

Förarmiljön bygger på att du har en smartphone i Skodan. ­Bensinbilsattribut som nyckeln i rattstången och grov växelväljare. Foto: Patrik Lindgren

Trecylindriga motorer med en motorvolym på en liter är numera vardagsmat. Men motorn i i10 saknar turbo vilket gör den svag: 67 hästkrafter och 96 newtonmeter. I stadstrafik är det inga problem då kraften är tillräcklig för att bilen ska kännas pigg på första och andra växeln. Men i högre hastigheter är avsaknaden av både effekt och vridmoment klart märkbar.

Foto: Patrik Lindgren
Foto: Patrik Lindgren

Uppförsbacke på motorväg framtvingar snabbt nedväxlingar från femman till fyran, utan någon tydlig skillnad i accelerationen. För att få någorlunda kraft behövs ytterligare en nedväxling, men även när motorn närmar sig varvstoppet är inte kraften övertygande. Nu köper ingen Hyundai i10 för att den är snabb, men även köpare som inte kör fort skulle få glädje av ett bättre vridmoment. Lösningen kommer inom snar framtid då i10 får samma behandling som systerbilen Kia Picanto redan fått, nämligen en starkare, turbomatad version med 100 hästkrafter och 172 Nm.

Bortsett från den svaga motorn och den otydliga kopplingen slår nya i10 våra förväntningar. Allra mest på motorvägen där både sittkomforten, stabiliteten och ­stötkomforten ofta gör att vi glömmer bort att vi sitter i en småbil. Något vi blir påminda om när ­farten ökar och isoleringen inte håller måttet, över 100 km/h bullrar det kraftigt om inte asfalten är slät. Något det även gör i Skoda Citigoe iV.

Foto: Patrik Lindgren

 i10 är sju centimeter längre och fem centimeter bredare än Citigoe iV.

Vi svänger av motorvägen halvvägs till Arlanda och letar oss ut på vägar så smala att vi verkligen kan glädjas åt bilarnas ­litenhet. Den läderklädda ratten är skön att greppa, men genom den förmedlas inte någon känsla. Det kränger en del och motorn känns alltjämt svag, ändå är det roligt att köra tack vare att styrningen är direkt och förstärker bilens lilla format.

Åskan mullrar i fjärran när vi stannar i vägrenen för bilbyte. Det börjar droppa från de mörka molnen och jag hoppar snabbt in bakom ratten på Skoda Citigoe iV. Stolen ställs in så gott det går utan att det blir riktigt bra. Själva sätet är mjukare än det i Hyundai, dynan är för låg och lång så sätet justeras bakåt för att räta ut benen. Men då blir problemet att ratten inte är justerbar i längsled och jag får sitta med för raka armar.

Foto: Patrik Lindgren

 Citigoe iV tar täten, eldriften gör bilen både kvick och lättkörd.

Inte heller i10 kan justera ratten i längsled, men där känner ingen av oss som kör bilen behovet av den justeringen. Ännu en anmärkning på körställningen i Citigo riktas till ett dåligt stöd för huvudet. Stolarna har integrerade nackstöd, en detalj som brukar innebära ”sportigt, men här känns det som en kostnadsbesparing.

Foto: Patrik Lindgren
Foto: Patrik Lindgren

Citigo är en modell som härstammar från fossildriften, vilket märks inte minst på att bilen startas genom att nyckeln vrids om. Den rejäla växelväljaren är nästa detalj att avslöja Citigos förflutna och den stora spaken dras bakåt för att starta färden. 83 hästkrafter är inte mycket mer än de 67 som i10 levererar. Det är inte heller den angivna accelerationen 0-100 km/h som går på 12,3 sekunder, 2,5 sekunder snabbare än i10. Men på vägen känns Skodan klart piggare. Eldriften reagerar direkt och med ett vridmoment på 212 Nm är den mer än dubbelt så stark som i10. Citigoe iV är rapp, utan att vara hetsig – gasresponsen känns som en bil med förbränningsmotor.

Eldriften passar bilen riktigt bra, och så länge det inte är fortkörning som står på önskelistan är den överlägsen ­bensindriften i Hyundai i10. Toppfarten är nämligen begränsad till 130 km/h. Den direkta responsen och den bättre accelerationen borde göra gott för körglädjen. Och det gör den, men Citigo är sävlig i både chassi och styrning. Därför väljer vi hellre i10 på vägar som dessa.

Bak i Hyundai är det rymligt för fötter, ben och huvud. Dynan ger bra stöd för låren. Foto: Patrik Lindgren

Viktskillnaden spelar här en betydande roll, Citigoe iV är långt ifrån tung med sina 1 263 kg i tjänstevikt. Men i10 är hela 200 kg lättare och väger in på 1 062 kg. Viktskillnaden påverkar även komforten där stötdämpningen inte helt klarar att bära vikten över stora ojämnheter. Stötkomforten är annars ­behaglig med en mjukare sättning än i10. Styrningens sämre respons ger ett mindre stabilt beteende än i Hyundai och med de sämre stolarna blir körningen inte lika avslappnad.

Batteripaketet har en kapacitet på 36,8 kilowattimmar och ger en verklig räckvidd på 20-25 mil under varma förhållanden. Det är bra siffror med tanke på att bilen endast är 360 cm lång och 165 centimeter bred, men ­framför allt är det imponerande med tanke på att bilen inte är en ren elbil från grunden. Vanligtvis har elbilar batteripaketet som en stor kaka som sträcker ut sig över hela ytan mellan hjulaxlarna. I Citigo är merparten av batterierna placerade under sätena fram och bak, med tunnare delar där baksätespassagerarna har sina fötter.

Foto: Patrik Lindgren

 I Citigoe iV är det trängre, men framförallt är lårstödet för dåligt. Rak fönsterlinje ger exemplarisk sikt.

Något som märks när vi testar baksäten och kan konstatera att ­elbilen är sämre än i10. Bak i i10 sitter vi bra med gott om utrymme för alla ­kroppsdelar, även Thomas som är 186 cm lång kan här sitta bakom sig själv. I Citigo gör det högre golvet att knäna skjuts upp och dynans längd kan inte utnyttjas. Därtill är benutrymmet sämre, trots att skillnaden i axelavstånd är tre milli­meter mellan bilarna. Bagageutrymmet är även det bättre i Hyundai som maximalt rymmer 1 050 liter mot Skodas 923.

Vi gillar den moderna känslan i Hyundai i10, vi gillar den lättare, tightare känslan som bidrar till körglädje och bättre komfort. Vi gillar också det rymligare baksätet och bagaget. Bägge bilarna är extremt smidiga i stadstrafik, här vinner Citigoe iV på sina stora fönsterytor och en fönsterlinje som är låg.

Foto: Patrik Lindgren

 Att veta om Citigoe iV är på eller av är inte alltid självklart. Startljudet är otydligt.

Men i10 blir favoriten även här eftersom den kan utrustas med backkamera. Citigoe iV säljs fullutrustad, utöver grundpriset på 268 400 kronor kan man endast betala 3 700 kronor extra för metalliclack. Tack vare noll lokala utsläpp får Skodan miljöbonus på 60 000 kronor. I10 börjar på 119 900 kronor, men de bästa köpen är Essential för 124 900 kronor eller Advance för 134 900 kr. Sistnämnda utrustad med bland annat klimatanläggning och backkamera.

Hur intresset kommer se ut på begagnatmarknaden för bilarna om ett par år är svårt att säga. Men ägandet under tre år lär bli liknande för båda bilarna. Och då är Skodan ett bra val för den som vill köra elbil med fördelarna det innebär både miljömässigt och motormässigt. Men Hyundai i10 är den bättre bilen.

Och vinnaren är...

Foto: Patrik Lindgren

Hyundai i10 vinner inte bränslekampen, el är det bättre valet i bilklassen. Men i10 är den bättre småbilen där framför allt den moderna känslan bidrar till att man mår bättre bakom ratten. Dessutom är köregenskaperna bättre än väntat. För den som kan lägga mer pengar på en bil väntas den motorstarkare turboversionen bli ett bättre val. 67 hästkrafter och 96 newtonmeter är i svagaste laget och det kräver att man anpassar sin körning.

Hyundai i10 1,0 MPi

Pris: Från 119 900 kronor.

Motor: Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 71,0/84,0 mm, cylindervolym 998 cm3. Max effekt 67 hk (49 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 96 Nm vid 3 750 r/min.

Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram: Fjäderben med undre triangellänk. Bak: Torsionsaxel

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 9,8 meter.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak (tillval). Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 5,5 tum, däck 175/65 R14.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 243, längd 367, bredd 168, höjd 148, spårvidd f/b 148/149. Markfrigång 14,9. Tjänstevikt 1 062, maxlast 348, max släpvagnsvikt 0. Tank 46 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 252-1 050 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 14,8 s, toppfart 156 km/h.

Förbrukning: Blandad körning 0,48 l/mil (WLTP). CO2 110 g/km.

Garantier: Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år, assistans 5 år.

Skatt: 1 590 kronor per år de första tre åren, därefter 360 kronor per år.

För- och nackdelar

+ Nyhetskänsla.

i10 känns ny med en roligare design och en modern interiör.

+ Rymlig.

Hyundai har lyckats få till förvånansvärt mycket utrymme i en liten bil.

+ Snål...

Vid normal körning drar i10 runt 0,45 liter per mil.

– ... men svag.

67 hästkrafter och 96 newtonmeter är i minsta laget.

Skoda Citigoe iV

Pris: 268 400 kronor.

Motor: Elmotor. Max effekt 83 hk (61 kW), max vridmoment 212 Nm. Batterityp: litiumjon, 36,8 kWh. Max laddeffekt 40 kW, ombordladdare 7,2 kW.

Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. 1-växlad reduktionslåda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram: Fjäderben med undre triangellänk. Bak: Torsionsaxel

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 9,8 meter.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade), trummor bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 6 tum, däck 185/50 R16.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 242, längd 360, bredd 163, höjd 148, spårvidd f/b 143/142. Markfrigång 14,1. Tjänstevikt 1 263, maxlast 267, max släpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) 250-923 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 12,3 s, toppfart 130 km/h.

Förbrukning: Blandad körning 1,48 kWh/mil (WLTP). CO2 0 g/km.

Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.

Skatt: 360 kronor per år.

För- och nackdelar

+ Billig.

Tillsammans med koncernsyskonen är Citigoe iV ett av de billigaste elbilsalternativen just nu.

– Gammal.

Grundkonstruktionen är gammal och det märks.

+ Eldrift.

I jämförelsen blir det tydligt att eldrift är överlägsen i minsta klassen när det kommer till körbarhet.

– Ergonomi.

Körställningen blir aldrig helt hundra.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!