Foto: Glenn Lindberg

Kia e-Soul mot Nissan Leaf e+

Du behöver inte punga ut med en miljon kronor för att få en elbil som klarar cirka 40 mil på fulladdat batteri. Du behöver inte ta topplån på huset för att ha råd med en elbil som sticker ut med sin design. Kia e-Soul och Nissan Leaf e+ är budgetalternativen utan räckviddsångest.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Porsche Taycan, Tesla Model 3, Mercedes EQC, Audi e-tron och Jaguar I-Pace. Raden av uppseendeväckande och prestandastinna elbilar blixtrar förbi i en rasande lanseringstakt. Och det kommer att fortsätta att mullra med elbilar från Volkswagen, BMW, Polestar, Audi och Volvo.

Men bakom den här vågen av ofta lite dyrare och häftigare bilar finns de lite mer vanliga – de som du och jag kanske har råd att köpa. Två fina exemplar i den kategorin är Nissan Leaf e+ och Kia e-Soul. Visst, de kostar cirka 400 000 kronor efter utbetalad miljöbilsbonus på 60 000 kronor men vi gissar att prislappen kommer att sänkas när främst Volkswagen ID.3 börjar säljas i vinter. Även Renault skissar på en riktigt billig elbil och konkurrensen i budgetklassen kommer att skärpas framöver.

1 av 3: Två bilar med hyfsat lång räckvidd och okej pris. Men snart kommer Volkswagen ID.3, då får de båda se upp. Foto: Glenn Lindberg
2 av 3: Kraftmätning och hög spänning i duellen utanför högspänningsställverket. Foto: Glenn Lindberg
3 av 3: I Sverige säljs inte Soul med annan drivlina än el. Leaf finns enbart med eldrift. Foto: Glenn Lindberg

Leaf var först ut av de två då andra generationen Leaf rullade fram med ett lite mindre batteri. I våras kom till slut den Leaf vi egentligen ville ha direkt vid säljstart – den med ett batteri på 62 kWh och ett effektuttag på 214 hästkrafter.

Nissan tycktes väldigt upptagna med att visa att de kunde bygga en billig elbil men i mitt tycke var omvägen via det mindre batteriet mest onödig. Nissan har alltså gått från futtiga 15 mils räckvidd på den första generationen Leaf till närmare 40 mil, och då är den första siffran enligt den snällare mätmetoden NEDC och den senare enligt den tuffare mätmetoden WLTP.

1 av 2: Under huven är allt synligt hos Leaf. Hjärtat är en synkronmotor som ger 214 hästkrafter. Foto: Glenn Lindberg
2 av 2: Leaf laddas med Typ 2-laddare, till höger, eller med snabbladdare CHAdeMO, till vänster. Foto: Glenn Lindberg

Med det större effektuttaget följer en starkare hjulupphängning men Leaf är trots det en inte speciellt kul bil att köra. Jag har också stora problem att få till körställningen. Ratten går inte att flytta i längsled och inte heller speciellt mycket upp och ner. Därmed kan jag glömma att få ratten där jag vill ha den. Även sittpositionen är lite knepig och snudd på framåtlutande.

En väldigt stor sak vid presentationen av nya Leaf var den lilla knappen som sitter i mittkonsolen och heter e-Pedal. Du slår av eller på e-Pedal och resultatet är mer eller mindre energiåtervinning. Med e-Pedal på behöver du i praktiken aldrig bromsa med fotbromsen, bilen stannar snabbt och effektivt bara med hjälp av eldrivlinan. Tyvärr blir effekten att körningen blir ryckig och oharmonisk. Det är svårt att köra en Leaf mjukt med e-Pedal på, trots att jag verkligen anstränger mig.

1 av 4: Nissan har gått den säkra vägen fram, interiören lämnar de flesta oberörda - på gott och ont. Foto: Glenn Lindberg
2 av 4: Stolarna gör sitt jobb, men justermånen på ratten är för dålig. Det är svårt att hitta en bra sittposition. Foto: Glenn Lindberg
3 av 4: Att köra med e-Pedal kräver tillvänjning. Bromsåtergivningen blir enorm om du släpper upp för hårt. Foto: Glenn Lindberg
4 av 4: Räckvidden är något kortare i Leaf än hos e-Soul, och den är även aningen dyrare. Foto: Glenn Lindberg

Leaf ser ut som vilken mindre mellanklassbil som helst. Tydliga lampor är det enda som sticker ut i en design som är väldigt beskedlig och snäll. Laddluckan sitter i fronten och är riktigt stor. Du sitter djupt i baksätet och hela kupén är rund – det är lite som att sitta inuti en glob. Med det större batteriet följde också en uppdatering av interiören med större bildskärm. Men det är långt ifrån den innovativa inredningen i till exempel Tesla Model 3. Här samsas knappar som placerats i olika kluster med pekskärmen. En tydlig eco-knapp ger ett extra energisparande körläge.

Nissan saknar fortfarande vätskekylning av batteriet vilket gör snabbladdningen begränsad. Enligt Nissan ska du inte snabbladda bilen mer än en gång per dag.

Kia har gjort tvärtom vad gäller lansering av nya generationen av Soul. I Sverige säljs Soul bara med eldrivlina, med namnet e-Soul, och då bara med det större batteriet på 64 kWh. På andra marknader finns e-Soul med ett batteri på 39,2 kWh och till och med en Soul med förbränningsmotor.

Jag är inte överraskad. Kia är bäst i branschen på att pricka rätt modellprogram för en specifik marknad. Det är klokt att renodla utbudet i Sverige och bara erbjuda den lite speciella Soul som elbil.

Kia e-Soul är också något helt annat än Nissan Leaf. Designen sticker ut även om den inte är lika märklig som första gången den skådades på bilsalongen i Paris hösten 2008. Där Leaf är rund är e-Soul fyrkantig. Leaf är längre och bredare och med längre hjulbas men e-Soul är högre. Trots det upplevs den rymligare inuti. Jag sitter betydligt bättre i e-Soul och köregenskaperna är typiska för Kia-bilar med en neutral styrning och bra respons från chassit. e-Soul har överlag en ljusare kupé och du sitter högre i baksätet än i Leaf.

1 av 2: Nej, det är ingen hockeymask, det är motorkåpan hos e-Soul. De 204 hästarna känns pigga. Foto: Glenn Lindberg
2 av 2: Snygga eller fula, det avgör du. 17-tums aluminiumfälgar ingår i alla fall i standardutförandet. Foto: Glenn Lindberg

Kia har inte heller någon e-Pedal-knapp. I stället kan du som förare justera energiåtervinningen med paddlar på ratten. Därmed kan du i vissa situationer energiåtervinna mycket, och slippa bromsa, och i andra situationer lite mindre. Visst, det kräver mer av föraren men det blir en mjukare körning. På e-Soul kan du också välja tre olika körlägen och du har en lika enkel som smart lösning i instrumentpanelen som mäter hur du kör. Det är spännande att se hur jag kan få så många procent Economical som möjligt och jag blir irriterad när siffran för Normal ökar. Dynamic? Nej, det kommer inte på fråga, inte en ynka procent får dyka upp i tabellen.

Det är lätt att köra mjukt med Kia e-Soul trots att effekten kommer tidigt vid gaspådrag.

Kia håller fast vid sin strategi med välutrustade bilar och en hel del smarta paket.

Jag gillar Kias enkla instrumentering där knapparna känns logiskt placerade. Det är lätt att hitta knappen som stänger av filkörningsassistenten – ett måste på de flesta nya bilar i dag eftersom assistenten påverkar styrningen alldeles för mycket.

Kia kan också skryta med ett stort och rejält insteg med stora dörrar. Bagageutrymmet är kort men å andra sidan fyrkantigt till skillnad mot Leaf som har ett klassiskt djupt hål under bagageluckan.

Laddluckan på e-Soul sitter, precis som på Leaf, i fronten men är betydligt mindre och har en snygg symbol för att markera elbilsstatusen tydligare.

1 av 3: Kia är duktiga på att bygga funktionella förarplatser med enkla material. Foto: Glenn Lindberg
2 av 3: Bättre komfort och sittposition i e-Soul. Stolarna fungerar bra på långfärden. Alltså max 45 mil. Foto: Glenn Lindberg
3 av 3: e-Soul har två rattar, en för att styra höger och vänster, en för att styra fram och bak. Typ. Foto: Glenn Lindberg

Kia har sju års nybilsgaranti och på batteriet medan Leaf bara har tre år på bilen men åtta år på batteriet.

Nissan erbjöd Leaf e+ redan i januari i år men då med begränsningen att det bara skulle byggas 5 000 bilar under första året. Nu är alla spärrar släppta och Nissan tar emot order på båda batterityperna.

En stor sak vid val av elbil är ljudnivån i kupén. Och det är också här de billigare bilarna har svårt att mäta sig med de dyra. Mercedes EQC är i mitt tycke den just nu allra tystaste elbilen. Nissan Leaf e+ har ett lite högre vindbrus från a-stolpen och i Kia e-Soul stör vägljudet mer. Båda ger ifrån sig ett speciellt ljud i låg fart vilket är nödvändigt för att inte skrämma slag på folk i parkeringsgarage och i stadstrafik.

Linus Pröjtz tog med det senaste, en reservdunk flytande elektricitet. Bara att fylla på! Foto: Glenn Lindberg

I höst kommer Peugeot e-208 och DS 3 Crossback E-Tense att börja säljas i Sverige. Tillsammans med Kia e-Soul, Kia e-Niro och Nissan Leaf kommer de att få tuffast möjliga konkurrens av främst Volkswagen ID.3. Nu ska priserna pressas.

Hösten 2019 och våren 2020 är tiden då elbilarna slutade vara för dyra. Det är också tiden då vi slutade prata om räckviddsångest eller brist på utbud. Vi kommer i stället att prata om – leveranstidsångest.

Det är långa väntetider på framför allt e-Soul. En blivande Kia-kund jag träffade på en parkering i Stockholm under provkörningen nämnde åtta månader för att få hem en e-Soul. Nissan har lyckats bättre och beskedet från importören är att om du beställer en bil i dag så har du den på garageuppfarten inom två, tre månader. Långa leveranstider handlar inte om dålig planering av importörerna utan om det som det pratas allra mest om i bilvärlden just nu: brist på batterier.

Vinnaren: Kia e-Soul

Foto: Glenn Lindberg

Aningen högt kupéljud och inte de vassaste köregenskaperna. Det är saker du behöver stå ut med om du vill köpa någon av de lite billigare elbilarna med lång räckvidd. Ja, just nu i alla fall. Bilar som Kia e-Soul och Nissan Leaf e+ har ett litet säljfönster nu innan konkurrenter som Volkswagen ID.3 blir ett konkret alternativ på marknaden. Därför är det synd att Kia har så långa leveranstider på sin fina e-Soul. Den fräcka designen sticker ut lagom mycket och interiören är luftig och rymlig.

Nissan Leaf e+

Pris

461 500 kronor.

 

Motor

Elmotor, maxeffekt 214 hk (160 kW) mellan 4 600-5 000 r/­min, max vridmoment 340 Nm mellan 500-4 000 r/­min. Batterityp litiumjon, 62 kWh.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 1-växlad reduktionslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,4 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Däck 215/50 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 449, bredd 184, höjd 155, spårvidd f/b 153/155. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 787, maxlast 353, max släpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) 435–1 176 liter.

 

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h 7,3 s, toppfart 157 km/h.

 

Bränsleförbrukning*

Elförbrukning (WLTP) 1,8 kWh/mil. Räckvidd blandad körning (WLTP) 38,5 mil.

 

Garantier

Nybil 3 år eller 10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år/10 000 mil. Batterigaranti 8 år/16 000 mil.

 

Skatt

360 kronor per år.

* Biltillverkarens uppgifter.

Kia e-Soul 64 kWh

Pris

437 900 kronor.

 

Motor

Elmotor. Max effekt 204 hk (150 kW), max vridmoment 395 Nm. Batterityp litiumjon, 64 kWh.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 1-växlad reduktionslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Däck 215/55 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 420, bredd 180, höjd 161, spårvidd f/b 157/158. Markfrigång 15,3. Tjänstevikt 1 807, maxlast 373, max släpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) 315-1 339 liter.

 

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h 7,9 s, toppfart 167 km/h.

 

Bränsleförbrukning*

Elförbrukning (WLTP) 1,57 kWh/mil. Räckvidd blandad körning (WLTP) 45,2 mil.

 

Garantier

Nybil 7 år, batteri 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år, assistansgarantin förnyas i upp till 7 år efter varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.

 

Skatt

360 kronor per år.

* Biltillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!