Har du 2,4 miljoner kronor över som bränner i fickan? Varsågod att välj – Lamborghini eller Porsche. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Lamborghini Huracán Evo mot Porsche 911 Turbo S

Den ultimata sportbilen – är den från Italien eller Tyskland? Frågeställningen är snart över hundra år och stammar tillbaka från mellankrigstiden då det tävlingskördes å det vildaste. Vi kör vidare i de historiska hjulspåren med något av det bästa som erbjuds söder respektive norr om Alperna. Sant’ Agata möter Zuffenhausen – Lamborghini bufflar upp sig mot Porsche. Än en gång.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Lite som Skönheten och Odjuret står de båda sportbilarna parkerade och väntar på sin dom. Vilken som är skönast av dem båda låter vi dig som betraktare bestämma, vi ska ”bara” avgöra vilken som är bäst. Eller mest best.
Kollegor Krüger och Pröjtz hänger sig kvar vid eftermiddagsfikat, lätt oense vilken av de båda sportvagnarna som ska ta hem segern i det just pågående Bankalaset på Ring Knutstorp. Jag snor åt mig chefredaktörn – Marcus Engström – för att se hur dessa båda axelmaktsbilar ter sig ute i verkligheten.
Utflyktsmålet är Norra Vram, bara ortsnamnet ger ju en lätt ståpäls. Omgivningarna är det vackraste nordvästra Skåne har att erbjuda. Söderåsens nationalpark är fylld av typisk ädellövskog och kör man inte alltför vilse passeras strax kyrkbyn Stenestad, beläget 181 meter över havet. Skånes högsta topp (212 m ö h) ligger just på Söderåsen. Den höga urbergshorsten med sina kanjonliknande dalgångar är så nära Alperna vi kan komma denna dag.

Porsche 911 Turbo S har för dagen högst temporära registreringsskyltar, vagnen är helt färsk från fabriken utanför Stuttgart och Transportstyrelsen har inte hunnit med att trycka de nya plåtarna. Denna den åttonde generationens 911 (internkod 992) är essensen av svansmotorbilar, alla sprungna ur 1963 års modell. Världsdebuten för 992 skedde på bilsalongen i Los Angeles senhösten 2018 men hetaste Turbo S-modellversionen är inte ens ett år gammal.
Den varmorangea Lamborghinin i andra ringhörnan lider mot sitt produktionsslut. Redan våren 2014 visades ersättaren till Gallardo (2003-13), delvis baserad och samutvecklad med andra generationens Audi R8 (typ 4S). Nuvarande Evo-version (debut 2019) innebar halvtidsuppdatering där mycket teknik hämtas från den tidigare hetlevrade Performante-modellen. Det imbecilla hästkraftskriget vinner 911 Turbo S med ynka tio hästkrafter över Huracán Evo – 650 mot 640 hk. Men både chefen och övertecknad vet att det handlar om mer än så.
– Hur f-n tänker dom!?! hörs chefen gasta över komradion från Evon när han vid vårt första bilbyte direkt kommer efter.
Startproceduren hos Huracán Evo är inte lika enkel som 911 Turbo S. På den breda mittkonsolen ligger startknappen gömd under ett täcklock som om vore den en avfyrningsknapp för en italiensk medelhavsmissil. Efter en del instruktioner över radion är vår jaktrotel på väg.

1 av 10 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 10 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 10 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 10 Foto: Patrik Lindgren / Patrik Lindgren
5 av 10: Huracán är ansträngd på förarplats. Funktioner tar tid att lära sig, kräver inkörning. Foto: Morten Anderson / Teknikens Värld
6 av 10: Fin körställning, givetvis, men cockpiten ger inträngd känsla för den orutinerade förararen. Foto: Morten Anderson / Teknikens Värld
7 av 10 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
8 av 10: Snyggt detaljarbete. Rött täcklock över startknappen ger känsla av avfyrningsknappen hos stridflyg. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
9 av 10: Bromsutrustningen är av bästa sort. Kolfiberkeramiska skivor som håller för hetsigt tempo på bana. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
10 av 10: Inget snack om saken. Lamborghini mullrar mest. Långslagig 5,2-liters V10-motor hörs över bygden. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

 

Det vindlande ­väglandskapet går inte av för hackor även om både Lamborghini och Porsche är för starka för att nyttjas fullt ut på allmän väg. Huracán Evo har finslipats och aldrig har en Lambo känts så lätt och enkel i steget. Tjänstevikten är 150 kg lägre än hos Porsche och i uppförsluten känner man att den levande massan är lägre. Instyrningen är lika finstämd och rattrörelserna lika kommunikativa som hos en Lotus.
När vi läser stamtavlan förvånas man att chassidelarna samtillverkas med Audi R8 i tyska Neckarsulm, Baden-Württemberg, innan transporten över Alperna till regionen Emilia-Romagna för slutmontering.
Porsche 911 Turbo S består inte av någon gemensam delningsteknik, ja förutom inom den interna familjen. Även om alla olika derivat börjar bli urvattnade på papperet är även minsta suven Macan (baseras delvis på Audi Q5) nämligen genomsyrad av ”Das Porsche-Gefühl” – Porschekänslan. Tajt upplevelse i princip allt, antagonister liknar upplevelsen vid dödens väntrum, andra som rena himmelriket. Kanske har de båda lägren lika rätt.
– Hur f-n tänker dom!? hörs chefen gasta igen över komradion och med ”dom” menas italienare i allmänhet och Lamborghinifolk i synnerhet.
Anledningen till det milda raseriet är att chefen tvingats svänga vid ett vägskäl utan att kunna blinka. Körriktningsvisarreglaget sitter nämligen gömt på rattekrarna och inte på en traditionell rattspak som hos Porsche. Färden går vidare.

1 av 5: Den tekniska datan är snudd på snarlik för 911 Turbo S och Huracán Evo. Inte upplevelserna. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 5: Det är ett hårt jobb men någon måste göra det. Törsten efter mer är stor både hos förare och bilar. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 5: Engström spanar efter nästa beslutsmöte i Stockholm när Hedberg plockar med sig ”förloraren” Lambo på nya köräventyr ute i världen. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Båda bilarna är fyrhjulsdrivna, vilket uppskattas i det verkliga billivet. För de som är verkligt bankära finns Evo i bakhjulsdrivet RWD-utförande (precis som Audi R8 finns utan quattro) och Porschevurmare går och väntar på både kommande GT3/RS och GT2/RS i senaste 992-utförande. Tills dess är ”vanliga” Carrera S det hetaste bakhjulsdrivna 911-alternativet.
Våra sessioner på Ring Knutstorp visar dock att varken Lamborghini eller Porsche lider av någon nervfrånvaro trots tyngande allhjulskrafs, tvärtom ger det stabilare kurvtagning och vassare fäste.
PDK-växellådan hos Turbo S är en av marknadens bästa, om inte den bästa! Växlingsskiftena går rekordsnabbt, likt Lucky Luke har nästa kugge slagits på plats innan du hunnit tänka tanken. Givetvis går lådan att manövrera manuellt och ställa i olika humörlägen. Hur man än gör klickar det alltid rätt, imponerande. Hörde jag någon nämna Das Porsche-Gefühl?
Växellådan hos Huracán Evo har en växel mindre än 911 Turbo S och är aggressiv i sitt vassaste läge ”Corsa” även om ­landsvägsläget ”Strada” passar dagens ­duellprovkörning bättre. I Corsa-läget verkligen hamras växlarna på plats, tuffare än hos den mer slimmade Porschen.
– Hur f-n tänker dom!? hörs chefen gasta än en gång.
”Vad är det nu då?” hinner jag fundera innan förklaringen kommer, fortare än kvickt. Jo, han får inte i backväxeln. Eller ”backdjä-veln”, som chefen benämner ”R” i den aktuella radiokonversationen. Efter instruktion via radiolänken backar Lambon till slut och vi kan fortsätta åka fram och tillbaka framför foto-Glenns kameraglugg.

Kupén hos 911 Turbo S är betydligt luftigare än Huracán Evo, där man sitter i ett kilspetsat utrymme med begränsade ytor till ­förvaring av småprylar. Förarmiljön är dränkt med Lamborghini-DNA i form av vippkontakter, vassa vinklar och vrår plus mätartavlor som ser ut att vara hämtade från en Transformers-leksak. Helt klart egen stil och betydligt mer personlig än Porsche 911 Turbo S som erbjuder högsta finish och funktionalitet i finaste kombination. De fem instrumentrundlarna framför ratten är mycket tilltalande – traditionella och moderna i samma andetag. Vi är övertygande om att Porsches utformning är lättare att leva med i det långa loppet.
Maxlasten för Lamborghini är orimligt hög, så hög att vi undrar hur man kan få med sig närmare 400 kg med endast en passagerarplats till förfogande och 100 VDA-liter i skuffen? Porschens passagerarsäte och nöd/klappbaksäte samt något större bagageutrymme kan vi dock enkelt dagdrömma oss bort att packa fulla inom ramen för maxlasten 261 kilo.

1 av 10: Temporär registreringsskylt visar att Turbo S är sprillans ny. Men 911-känslan är densamma. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 10 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 10 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 10: En plats för vila. Och vild framfart! Porsche har lyckad balans mellan komfort/sport. Foto: Anders Mortensen / Teknikens Värld
5 av 10: En sits för chefredaktörn. Men helst av allt vill vi att han ska sitta i timslånga möten. Foto: Anders Mortensen / Teknikens Värld
6 av 10: Instrumenteringen flörtar vilt med sitt ursprung och vi gillar det! Centralt monterad varvräknare. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
7 av 10: Bakpartiet är fullklottrat som ett skyltfönster. Märkes- samt modellnamn och typbeteckning. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
8 av 10: ”Årgång -20, hämtat från urbergsdjup”, Hedberg nosar på oljelocket och ger sitt karaktärsutlåtande. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
9 av 10: Toppen av fläktpaketet är allt som syns av härligheten. Kortslagig 3,8-liters turbomatad boxersexa. Foto: Anders Mortensen / Teknikens Värld
10 av 10 Foto: Anders Mortensen / Teknikens Värld

Körupplevelserna är väldigt olika. Porsche lever på sin übertro i det mesta, den liksom klistrar sig fast på underlaget och låter i princip vem som helst ha möjlighet att ge järnet. Accelerationen är blixtrande och i vanlig anda är retardationen i vad som kallas Porscheklass. Bromsutrustningen är maxad med borrade kolfiberkeramiska skivor, pallar tvärnitar gång efter annan. Även Huracán Evo förlitar sig på liknande bromsteknik och våra erfarenheter är att Evo klarar hårda nitningar under lång, lång tid utan att mattas. Bakåt- och runtomsikten är dålig hos Evon, i stället fokuserar föraren hellre på nästa backkrön och kurvböj. Aktiv körning är en stor del av Lamborghini-livet, tror vi. Porsche känns rymlig och praktisk med alla fönsterrutor även om fågelbadet där bak gör sitt bästa för att ta bort livsviktig sikt vid parkeringsmanövrar.
För sista gången denna dag sprakar det återigen i walkie-talkien:
– Hur f-n tänker dom!?
Det är chefen. Igen. Denna gång vill han hissa ner sidorutan för att ventilera ur cockpit efter en snabbare körsejour. Men rutan åker ner efter en stund, utan instruktioner. Knapparna som styr fönsterhissarna sitter monterade åt fel håll.
Enligt chefen.

Det börjar skymma, det är en ”arbetsdag” i morgon också och vi väljer att vända hemåt. Även om vi skulle kunna hålla på hela natten, byta bil, tanka, gasa, byta bil, tanka, köra vilse med flit. Jag placerar chefen i den ­silverfärgade och han känner sig mer hemma. Porschen startar som han vill, backar när han vill, chefen kan använda körriktningsvisarna och så är knapparna till fönsterhissarna rättvända. Så är det nämligen, Porsche 911 Turbos S passar vanemänniskor – och de flesta andra typer – allra bäst. Lamborghini Huracán Evo däremot är mer av den vanebildande sorten.
När vi äntrar billägret på kvällskvisten har Krüger och Pröjtz redan knoppat in och vi hör nattskiftets skvallerröster om att ”Lambon tar hem Bankalaset före Porsche”. Ute i verkligheten blir resultatet det omvända, om än med en hårsmån. Tyskland bygger den bästa sportvagnen. I alla fall denna dag.

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!