Sju ribbor i grillen, men sedan är det stopp på likheter. Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker

Ny Jeep Wrangler möter gammal

Ursprungs-Jeepen såg dagens ljus 1941. I dag säljs den sjätte generationen, fem meter lång och med en urstark ­diesel på 200 hästkrafter. Vi jämför med en unik, orörd Jeep Wrangler från 1994. Hur kunde något så litet bli så stort?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det finns klassiker i bilvärlden. Du vet, Pagoda-Mercedes, Jaguar E-type och slikt. Och så finns det ikoner. Bilar som förändrade världen. Som till exempel Jeep Wrangler. Bilen som togs fram för att avgöra andra världskriget och blev ett med de amerikanska trupperna. Snacka om CV.
Efter kriget avrustades den dugliga krigsbilen Willys MB och en civil version togs fram – Willys CJ-2A.
Sedan dess har det gått 78 år och vi kan fortfarande köpa en Jeep med samma sju ribbor i grillen som satt där 1945.
Förra året kom generation ”JL”, den sjätte i ordningen. Vi provkör värstingen, Wrangler Rubicon, med extra allt-utrustning. Extra hög offroadkapacitet , extra stora terrängdäck, differentialspärrar på båda axlarna och frigångsvinklar som gör det möjligt att bestiga berg.
Jämfört med jämförbilen i dagens duell, den nätta lilla Wrangler YJ från 1994, är Rubicon en bjässe.
Det är David mot Goliat.

Att vi kör YJ-generationen tarvar måhända en förklaring. I Jeep-världen ses Wrangler YJ inte som den mest karismatiska modellserien. Men det är den modellen som 1986 introducerade Wrangler-namnet. Med modellen fick också den lilla Jeepen ett uns av något som andas komfort.
Den fick också fyrkantiga strålkastare, något som i efterhand har framstått som en dålig idé, ett onödigt avsteg från krigsoriginalet.
Men strålkastarna förlåter vi när vi ser provbilens tropikutrustning, den påklistrade palmdekoren. Lika ovanligt som exotiskt.
Få bilägare är nämligen lika påhittiga – och klåfingriga – som Jeep-ägare. Därför är det nästan omöjligt att hitta en Jeep i originalskick. De är oftast förhöjda, däcken är gigantiska och inredningen har förskönats med diverse attribut som rader av ägare har ansett oumbärliga.
Men den här bilen, som vi har lånat av bilhandlaren med det illustra namnet Drömbilar AB, är befriad från alla former av tillbehör. Det är inte bara den utvändiga, färgstarka palmdekoren som bevarats. Invändigt är det en direkt resa till 80-talet, utan byten. Fyrkantiga mätare på rad är en klar tidssignal.
Instrumentpanelen är klädd med en rak planka av vinylgran som ger en ombonad känsla. Men när jag kör i väg inser jag att bilen bara är en generation bort från en modell som härstammar från 40-talet.
Det är inte lika illa som i en Land Rover Defender, men nästan.
Bladfjädrarna får bilen att studsa och ljudkomforten är verkligen obefintlig. Men jag klagar inte. Det här är karaktär och charm.
Ramen är i grunden densamma som på Jeepen från 1945, men den enkla bladfjädringen är en konstruktion som man plockade över från den modernare Cherokee.

1 av 8: När nya Wrangler kom 1986 erbjöds lägre markfrigång, bredare spårvidd och mer komfort. Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
2 av 8: Trots buller och bång, det här är ju riktigt kul. Och fram kommer man alltid. Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
3 av 8: Störtbågen var extra kraftig och hindrade fortsatt rullning om bilen skulle slå runt. Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
4 av 8: Fejkpanel och en rad med mätare. Hardtop var tillval men är ett måste om vintern. Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
5 av 8: Rattautomat med tre växlar. Med sexcylindriga motorn sitter automatspaken på golvet. Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
6 av 8: Enkla, mekaniska lösningar håller fast dörrar och huv. Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
7 av 8: Bagageutrymmet är inte stort. Bara om du fäller fram baksätet får du in surfbrädan. Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
8 av 8: Vi har svårt att artbestämma den blå-röda palmen som pryder sidan på bilen. Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker

YJ-modellen såldes med tre motoralternativ. Två raka sexor på 4,0 och 4,2 liter, samt en ekonomifyra på 2,5 liter. Det är den senare som sitter i provbilen. Den ger 121 hästkrafter och renläriga Jeep-sters tycker förstås att den är mellanmjölk. Men den räcker till i en bil utan viktproblem. Den treväxlade automatlådan såsar dock till föreställningen. Jag gillar förstås rattspaken, med en härlig retrokänsla. Som allt annat i bilen.
Palmdekoren understryker den resa som Jeep har gjort. Från arbetsfordon till fritidsbil. Ägarna, American Motors, hade 1986 förstått att målgruppen var unga människor som ville ha roligt med Jeep, inte arbeta.
Kupén skyddas av en rejäl störtbåge i stål. Säkerheten var faktiskt – tro det eller ej – i fokus när YJ konstruerades. Föregångaren CJ hade fått dåligt rykte under 70-talet. CJ gillade helt enkelt att slå runt på stan lite för mycket. Bokstavligt talat. Tyngdpunkten var helt enkelt väldigt hög och spårvidden smal. En rad domstolstvister tvingade ägaren AMC att betala ut miljontals dollar i skadestånd efter rundslagningar. Dödsstöten kom 21 december 1980 när CBS sände det populära teve-programmet ”60 minutes” där man berättade allt om alla kullerbyttor. Sedan dök försäljningen som en bojsten.
När den nya modellgenerationen lanserades 1986 tyckte marknadscheferna på Jeep att det vore bäst att kosta på den nya bilmodellen ett nytt namn – Wrangler – och en rejäl störtbåge.
Jag vill inte direkt påstå att jag känner mig inbäddad i denna Wrangler. Men å andra sidan har jag inte tänkt att krocka just nu. Först och främst för att vi bara har lånat bilen. Men framför allt för att jag har en bil till att provköra. Jeep Wrangler Rubicon, årsmodell 2019.

1 av 6: I brandbilsrött är det svårt att missa en utryckande Wrangler. Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
2 av 6: Wrangler 2019 bjuder på en modern men retroinspirerad panel. Bra funktion! Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
3 av 6: Kör du i riktigt svår backe, och kanske med släp, kommer lågväxeln till pass. Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
4 av 6: Klassisk instrumentering, en generation äldre än dagens skärmlösningar. Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
5 av 6: Enkla dörrstoppar är ett arv från förr. Du spola av golvet och tömma vattnat ur dräneringshål. Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
6 av 6: Det är faktiskt rymligare än du tror tack vare raka sidor. Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker

Sett framifrån känns Wrangler Rubicon igen. Det är i alla fall sju ribbor i grillen. Men allting är större på nya modellen. Fyrdörrarsversionen är 4,88 meter lång och 1,89 meter bred. Storleken tar andan ur mig. Fickparkering av monster-Jeepen känns som en omöjlighet, men manövern räddas hem av backkamera och parkeringsassistans.
Det andra draget som präglar Wrangler Rubicon är en uppriktig råhet. Det här känns som en bil som talar klartext.
Den kantiga designen är trogen originalet. Att slösa bort ett sådant design-DNA vore inget annat än kriminellt. Inredningen har dock vissa moderna inslag. Knapparna har i stort sett ersatts av en bildskärm som både kan spela en trudelutt och peka ut den rätta vägen.
Formspråket har en enkelhet som är befriande. Framför allt gillar jag det faktum att jag ser en hel landningsbana av plåt framför vindrutan. Man känner sig som en amerikansk trucker. Sitthöjden är eleverad, minst sagt. Designteamet i Detroit flirtar med historien och har fått med ett par roliga detaljer. Baklamporna har till exempel siluetten av en jeep-dunk. Visst är det roligt att allt inte är så slätstruket?
Jag trycker på startknappen och motorn går i gång. Motorn är en Fiat-diesel som har varit med några år vid det här laget. 200 hästkrafter och björnstark med sina 450 Nm. Komforten är inte riktigt i nivå med de mer polerade konkurrenterna, men så är det här också en alldeles speciell suv – en Jeep Wrangler Rubicon.
Utseendet lovar terrängkapacitet utöver det vanliga, och Rubicon-versionen håller vad den lovar. Markfrigång på 25 centimeter ger grundplåten. Jag kan dessutom slå på differentialspärrar i båda axlarna, jag kan lägga in en lågväxel. Man kan koppla ur den främre krängningshämmaren vilket ger mer stabilitet i framvagnen och bättre markkontakt för framhjulen. Det är så man grundar bra framkomlighet. Bildskärmen visar inte bara att John Denver sjunger ”Take Me Home, Countryroads”, även bilens lutningsvinkel kan avläsas.

Med fyra dörrar och riktigt baksäte är Wrangler Rubicon också ganska duglig som vardags-suv. Hela familjen får plats. Bagageutrymmet i en kombi som är 4,88 meter lång och 1,9 meter hög är självklart stort, trots att högtalare och störtbåge inkräktar på lastbredden. De raka sidorna gör bilen som gjord för flytthjälp, i synnerhet om polaren har blivit elallergisk och flyttat till skogs. Några moderna körassistenter finns med i paketet. Döda vinkel-varning, antisladdsystem är standard. Men autobroms saknas. Jeep menar att det inte gick att kombinera kamera med fällbar framruta.

Mer från Moderna Klassiker hittar du här! 

Wrangler ligger ärligt talat inte i teknikens frontlinje. Det är snarare kopplingen till ursprungsmodellen som gör Wrangler speciell. Med bilen följer ett verktygskit som gör det lätt för ägaren att montera av dörrarna, vika ner vindrutan och plocka bort taket. Du hinner förmodligen inte inte montera tillbaka allt om du drabbas av en plötslig regnskur. Men det gör inget. Det är bara att skruva ur dräningspluggarna i durkplåten.
Bara i Jeep!

1 av 2: Två original, och lika härliga att umgås med. Både on- och off-road. Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker
2 av 2 Foto: Patrik Lindgren / Moderna Klassiker

Artikeln publicerades ursprungligen i Moderna Klassiker nummer 1/2019.

1 av 5: Willys MB. Foto: Robin Törnros / Teknikens Värld
2 av 5: Willys CJ-2A. Foto: Robin Törnros / Teknikens Värld
3 av 5: Wrangler YJ. Foto: Robin Törnros / Teknikens Värld
4 av 5: Wrangler TJ. Foto: Robin Törnros / Teknikens Värld
5 av 5: Wrangler JK. Foto: Teknikens Värld

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!