Gammal möter ny men utseendet är snarlikt. Bredkäftad grill utmärker den senaste modellen. Foto: Glenn Lindberg

Nygammalt – Bentley Continental GT

Den blev själva sinnebilden för lycka och framgång strax efter millenniumskiftet, Bentley Continental GT. Presenterad som kronjuvel vid debuten bär modellen i sin tredje generation en särskild aura av flärd, lyx och användbarhet. Vi kör modellen back-to-back med den allra senaste versionen. Håller gamlingen sin nykomling stången?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Rygg mot rygg, ”back to back”, står de och jäser i ett soligt Frihamnen i Stockholm, den senaste respektive äldsta versionen av Continental GT i modern tideräkning. För Bentleyfanatiker är coupén Continental GT från 00-talet dock fortfarande nytt gods, firman grundades ju redan 1919 även om första produktionen av snabba dyra rikemansleksaker kom igång först två år senare. Resten är historia. En brokig sådan. Redan 1931 snodde ärkerivalen Rolls-Royce åt sig varumärket och styrde mer eller mindre med järnhand fram till försäljningen till Volkswagen Aktiengesellschaft 1998. Under fem år byggde tyskar och engelsmän i samförstånd upp ”ett nytt Bentley” i Crewe som visualiserades av den egna lyxsportcoupén Continental GT som debuterade på Genèvesalongen 2003. Den slog världen och lyxbilsmarknaden med storm, satte liknande utmanare från Storbritannien, Tyskland, Italien, USA och Japan på pottkanten. Man kan till och med säga att Continental GT satte en helt ny standard i övre lyxbilsklassen.
Konstruerad på dyrbaraste Volkswagen Phaeton-teknik med avantgardistisk, samtidigt klassisk, look en verklig mackapär till pjäs.

1 av 3 Foto: Glenn Lindberg
2 av 3 Foto: Glenn Lindberg
3 av 3 Foto: Glenn Lindberg

Utseendemässigt gick uppdraget till den belgiske bildesignern Dirk van Braeckel (född 1958) som hade börjat hos Audi redan 1984. Från von Braekels ritstift hade koncept till både A8 och A3 kommit samt hela den moderna uppsättningen hos Skoda Auto. Det lilla designteamet lyckades över förväntan, eftersom försäljningen första året översteg säljprognoserna med 62 procent. Karossformerna tog sats i 1950-talets stora Bentleycoupéer men hade anpassats till nutid utan att bli alltför retro och gillades av sina köpare, samt övrig publik. Snart så stod det en, eller två, ”Conti GT” parkerad på varje gata i de snobbigare kvarteren i London. Succén var omedelbar. De flesta GT-kunder var yngre och flertalet var helt nya för Bentley.
Specialversionerna av Continental GT var många under sina åtta första produktionsår. Givetvis cabrioletversionen GTC och de sportigare Speed och Supersports vid sidan om särlingar som Diamond Series, 51 Series och Mulliner. På Parissalongen hösten 2010 debuterade andra generationen av modellen, men i princip handlade det om en kraftigt ansiktslyft version. Hjulbas och tekniska specifikationer var identiska, mest nytt var ­instegsvarianten 4,0 V8 som debuterade på Detroitsalongen 2012. Vinkelåttan hade hämtats från Audi och givetvis började Bentley i vanlig ordning ögonaböj strössla med olika specialversioner.

1 av 7 Foto: Glenn Lindberg
2 av 7 Foto: Glenn Lindberg
3 av 7 Foto: Glenn Lindberg
4 av 7: Bastanta grundformer med integrerade avgasutblås, Contintental GT ”Mk I” är sober. Foto: Glenn Lindberg
5 av 7 Foto: Glenn Lindberg
6 av 7: Titt-ut! Spoilervinge precis under bakrutan åker upp automatiskt för att stabilisera högfartstempo. Foto: Glenn Lindberg
7 av 7: Innanför de snygga fälgarna sitter bromsutrustning som är överdängare på att hejda ”Conti GT”. Foto: Glenn Lindberg

Tillbaka till frihamnen i realtid. Den tidiga Continental GT (W12-tilläggsnamnet används sällan) från 2005 ägs av Bentleyfantasten Åke Stråberg som även har en vagn av ”rätta virket”, nämligen modell 3/ 4½ från 1924.
– Just nu står den i England för ­service, planen är att ta mig över och köra hem den, berättar Åke som har vanan inne. Han har nämligen redan kört sin gröna mellankrigs-Bentley hem från brittiska öarna, via Normandie, en gång och när det är bilträffar runt om i Sverige drar han sig inte för att köra dit på egna hjul.
Continental GT:n är ändå en riktig drömbil för Åke, tillsammans med hans andra garage­vänner Range Rover Sport och Porsche 997 Turbo. Snacka om optimal bilmix!
– Personligen gillar jag utseendet på min silvriga 2005, faktiskt bättre än på den allra senaste versionen, förklarar Åke och kisar mot de båda Bentleycoupéerna där de står och strålar sig i solen.
Med oss på hamnplan har vi nämligen en engelskregistrerad Continental GT V8 av senaste snitt. Linjeföringen är mer schvunglik hos den nya och detaljeringsgraden är så mycket bättre. Samtidigt uppfattas den ”äldre” bilen mer som en solitär, huggen ur ett stycke Stonehenge-sandsten. Under ledning av tyske designchefen Stefan Sielaff har Bentley Motors lyckats få till en kaross som är smäcker och bombastisk på en och samma gång. Särskilt bakpartiet är inställsamt lätt till sin utformning medan fronten fortsatt domineras av sina glosögda lampöppningar och megagrill med kromat hönsnätsgaller.

1 av 12: Läder och trä i överdåd men ändå återhållsam utformning. Många knappar och reglage att pilla på. Foto: Glenn Lindberg
2 av 12: Höga GT-komfortstolar som lämpar sig för långresor. Breda dörrar förenklar in- och ursteg. Foto: Glenn Lindberg
3 av 12: Växelpaddlarna sitter fast monterade på styrstången (följer inte ratten). Enkla att hantera. Foto: Glenn Lindberg
4 av 12 Foto: Glenn Lindberg
5 av 12 Foto: Glenn Lindberg
6 av 12 Foto: Glenn Lindberg
7 av 12 Foto: Glenn Lindberg
8 av 12 Foto: Glenn Lindberg
9 av 12: Nyckelklumpen är stor och maffig, en värdemätare. Kramgoa körhandskar i skinn är Åkes privata. Foto: Glenn Lindberg
10 av 12 Foto: Glenn Lindberg
11 av 12: Finlir in i detaljnivå utmärker Bentley, gammal som ny. Continental GT satte ny lyxstandrd 2003. Foto: Glenn Lindberg
12 av 12: Åke Stråberg njuter sin Continental GT, hemma i garaget finns även klassikern 3/ 4 1/2 från 1924. Foto: Glenn Lindberg

Jag hoppar in i Åke Stråbergs lågmilade 05:a, vrider om den stora nyckelklumpen till ­vänster om ratten och låter W12-motorn luffa på tomgång i neutralläge. Den långslagiga tolvan med dubbla turbo har en rapp bottenton, liksom alltid redo till att varvas. När man väl gör så skriker hela anrättningen till på ett helt eget vis. W12-motorn brummar inte som en V8-motor utan upplevs mer på tå ljudkulissmässigt. Måste erkänna att det var coolt av Crewe-teamet runt millenniumskiftet att gå för denna nya motorkonfiguration i kombination med en helt ny plattformskonstruktion. Det var mycket som kunde gå på tok men investeringarna var fullödiga – för VW-koncernen var detta kronjuvelen precis som BMW hade Rolls-Royce och Mercedes-Benz nystartat sitt anrika varumärke Maybach. En maktkamp utan dess like inom tysk bilindustri.

De båda böjda valven på ­instrumentbrädan framför förare och passagerare binder fint samman förarmiljön, nästan som old school Corvette. Givetvis överdådigt med läder och träpaneler plus de typiska dragreglagen till de kromade ventilationsutblåsen. Åldern märks genom de många analoga instrument­rundlarna och svarta plastpanelerna som genomborrar mittkonsolens trädekor men allra mest avslöjas Continental GT första generationen på infotainmentsystemet som inte ens kändes up-to-date vid lanseringen.
Däremot var drivlinan och ­körupplevelsen av herre-jösses-typ – och är så än i dag. Motorn är Volkswagens sexliters W12, redan i Phaeton en mäktig bestyckning med 420 hästkrafter. Dubbla turbo av märket KKK laddar med 0,7 bars tryck ytterligare 140 hk i de tolv cylindrarna. Vridmomentet ökar från 550 Nm vid 3 000 r/­min till kraftfulla 650 Nm vid låga 1 600 r/­min.

1 av 7: Senaste GT:n ”Mk III” tar för sig utseendemässigt, graden av bling-bling och effektsökeri är hög. Foto: Glenn Lindberg
2 av 7 Foto: Glenn Lindberg
3 av 7 Foto: Glenn Lindberg
4 av 7 Foto: Glenn Lindberg
5 av 7 Foto: Glenn Lindberg
6 av 7 Foto: Glenn Lindberg
7 av 7: Titt-ut, igen! På senaste GT ligger den uppfällbara spoilern snyggt nedsänkt i bakpartiets ankstjärt. Foto: Glenn Lindberg

Gaspedalen djupt ner i den fluffiga golvmattan och 6,0 W12 åskdånar till. Växlarna i den sexstegade automatlådan skjuts på plats snabbt eller handpaddlas via de stora rattårorna placerade på vänster och höger sida om den fyrekrade skinnkringlan. Faktiskt så fungerar GT W12 riktigt bra körd i manuellt läge, man får lite mer råbarkad feeling då, en känsla som stämmer bra in på konceptet.
Gran Turismo-namnet förpliktigar och gång på gång har modellen visat sig vara en best på just detta ämne. Personligen har undertecknad prov- och testkört olika nya Continental GT-modeller de senaste 15 åren i diverse kontexter, dock alltid med långsträckta distanser som resmål. Det är ­nämligen där den hör hemma. Som långresetransportör finns det knappt något bättre verktyg. Därför känns en sväng i Stockholms ytterområden som en skymf, tack och lov vet vi vad ”Conti GT” går för.

När vi korsar järnvägsspår och broskarvar förnims endast en lätt duns, den tunga karossen, de stora hjulen och tjocka ljudisoleringen filtrerar effektivt ute verkligheten. Fjädring/hjulställ är av finaste sort: individuell upphängning runt om med luftfjädring och krängningshämmare samt justerbara stötdämpare. Fram hittar man separat bärram med dubbla triangellänkar och baktill undre triangellänkar med dubbla tvärlänkar. Inte undra på att komforten är bland den bästa man kan hitta på någon bil.

1 av 10: Instrumentbrädans mittdel går att snurra i tre steg: rundlar, infoskärm eller träpanel. Foto: Glenn Lindberg
2 av 10: Baksätets dubbla stolar rymmer vuxna passagerare men insteget kräver viss form av smidighet. Foto: Glenn Lindberg
3 av 10 Foto: Glenn Lindberg
4 av 10: Interiören är klockren om klassisk stil med lyxig twist gillas. Reglagen är en mix av nytt och gammalt. Foto: Glenn Lindberg
5 av 10 Foto: Glenn Lindberg
6 av 10 Foto: Glenn Lindberg
7 av 10: Det går att snålköra GT V8 med hjälp av Eco-driving, då räcker bensintankens 90 liter cirka 70 mil. Foto: Glenn Lindberg
8 av 10 Foto: Glenn Lindberg
9 av 10 Foto: Glenn Lindberg
10 av 10 Foto: Glenn Lindberg

Att äntra den nya GT:n innebär verkligen en tidsförskjutning. Det märks att bilindustriutvecklingen gått framåt på ett och ett halvt decennium. Finliret är så mycket bättre, styrprecisionen och utsöndringen från 4,0 V8 är snudd på sportbil. Kanske inte så konstigt eftersom pinalerna undertill delas med självaste Porsche Panamera. Däremot upplevs inte GT V8 2020 lika hårdkokt bulldogg som ”ursprungsversionen”. Men när vägen ­börjar svänga sitter vi hellre i nykomlingen än det nyskapande originalet från 00-talet.
Studerar vi databladen skiljer det förvånansvärt lite mellan 2005 och 2020, toppfarten och bränsleförbrukningen är oförändrad! Låt gå för att motorbestyckningarna – 6,0 W12 respektive 4,0 V8 – skiljer men då inser man också vilket bombnedslag Continental GT var vid premiären 2003.
Precis som koncernsyskonet Lamborghini har fyrhjulsdrift blivit synonymt med Bentley efter att VW-tyskarna samma år (1998) köpte upp respektive exklusiva bilföretag. Givetvis var det Audis chassiingenjörers kunskap som nyttjades och i fallet Bentley GT klassisk differentialteknik av Torsen-typ vilket gör att bilen fungerar perfekt för året-runt-bruk.
Värdeminskningen har stannat av för första generationens Continental GT och har du råd samt lust är ett köp i nuläget inte alls fel. Särskilt om du kommit upp i mogen ålder och har sparpengar över. I stället för att köpa dig en ”von Svensson-Porsche 911”, som många andra, lovar vi dig nämligen en utsökt rajd i egen förstaklasskupé av finaste brittiska sort.

Ny för styvt två miljoner eller gammal för knappt en halv? Vårt råd är att köpa GT ”Mk I”! Foto: Glenn Lindberg
Foto: Glenn Lindberg
Foto: Glenn Lindberg

Artikeln är ursprungligen publicerad i Moderna Klassiker nummer 3/2020.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!