Tarraco och 5008 är två suvar som har snott familjebussarnas jobb. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Peugeot 5008 mot Seat Tarraco

Tiderna förändras. För stora familjer är inte en minibuss längre det enda alternativet när suvar i större utsträckning är någonsin bjuder på sju sittplatser. Vi ställer Peugeot 5008 mot Seat Tarraco i duell.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

MPV:er är ett utdöende släkte. Något som Peugeot 5008 är ett levande exempel på – i senaste generationsskiftet dumpade fransoserna MPV-karossen till förmån för en trendig suv. Men likheterna är inte helt borta, 5008 har fortfarande en fyrkantig bakdel och rymmer alltjämt sju personer. Seat Tarraco är den första i sitt slag från Spanien, men grundar sig på Volkswagen Tiguan. Något som tydligt genomsyrar hela bilen.

Att Seat Tarraco är den något större bilen märks när vi ställer upp bilarna på första bästa parkering för test av bilarnas praktiska sida. Uppställda bredvid varandra framträder 5008:s upprätta bakruta tydligt och trots att Seat Tarraco är en decimeter längre gör karossformen att 5008 har det större bagageutrymmet, maximalt 1 940 liter mot Seats 1 920 liter. Jag klättrar in i bagageutrymmet till 5008 och tar plats i tredje sätesraden som kostar 7 900 kronor extra, till Tarraco kostar samma lösning 7 400 kronor. Utrymmet är godkänt, men precis som för nästan alla bilar med en tredje sätesrad är lårstödet för en vuxen (nåja… reds anm) obefintligt. En följd av en för kort dyna, men framför allt en för liten nivåskillnad mellan säte och golv vilket gör att knäna hamnar i brösthöjd.

1 av 5: Oskar och Glenn kivas om vem som ska behöva köra hem med dasspappret. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 5: En spansk Tiguan Allspace, eller en spansk Kodiaq? Tarraco är både och. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 5: Oskar, som inte längre kör racing, drömmer sig tillbaka till racerstolen och tvingar Glenn att vifta med ”målflaggan”. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 5: Med sju åkande på plats finns endast ett kraftigt begränsat utrymme för bagage. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 5: 5008 lockar baksätespassagerare med utfällbart brickbord. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Bak i Seat Tarraco är lårstödet lika dåligt, men här anmärker vi även på dåligt huvudutrymme. Jag är endast 166 centimeter lång men slår ändå huvudet i taket.
Sammanfattningsvis duger inte någon av suvarna till att frakta sju vuxna bekvämt. Småbarn får bättre stöd för låren men inte heller de lär trivas på de bakre sittplatserna några längre sträckor eftersom stolarna är tunna och enkelt utformade.

Vi hoppar fram en rad och tar plats i baksätet och här är Tarraco bilen att föredra. Utrymmet är slösande, sätena har skön stoppning, lårstödet är lagom, fötterna får plats under stolen framför, sikten ut är god genom sidorutorna och armstödet ger en avslappnad sittställning. På motsvarande plats i 5008 känns det mer instängt, dynan är lite för kort och fötterna får inte riktigt plats under förarstolen (inställd i sitt lägsta läge). Peugeot 5008 bjuder på en ovanlig baksäteslösning där det är tre individuella säten vilket gör att vi sitter lika bra på mittenplatsen som på ytterplatserna. Dessutom saknar 5008 kardantunnel (den går inte att få fyrhjulsdriven) vilket ger bra utrymme för fötterna. Men det finns en liten nackdel: möjligheten att fälla ner ett armstöd från mittplatsens rygg är borta.

Vi lämnar parkeringen och ger oss ut på vägen. Under huven på vår 5008 sitter den 130 hästkrafter starka trecylindriga bensinmotorn PureTech 130. En motor som låter mer passande för en småbil än en sjusitsig suv. Och visst återfinns PureTech 130 ända ner till Peugeot 208, men den fungerar bra i 5008. Det morrar småbilsaktigt från den 1,2 liter stora maskinen. Gasresponsen är bra och bilen känns pigg från start. Den åttaväxlade automatlådan växlar smidigt och är även den snabb på att reagera vid gaspådrag. Det är först vid kraftigare acceleration som motorn känns tunn, men vid vanlig körning känns kraften tillräcklig. I ett senare skede prövar vi att lasta bilen med 300 kg för att simulera full besättning, men motoreffekten känns ändå tillräcklig.

1 av 6: Att köra med ratten i knät är en vanesak och ett måste för att inte skymma mätarna. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 6: I baksätet tappar 5008 mark, utrymmet är sämre och den kortare dynan ger sämre lårstöd. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 6 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 6: 5008 är bara 464 cm lång, men tack vare en lådformad kaross rymmer den nästan två kubikmeter. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 6: Endast tre cylindrar och en volym på 1,2 liter, ändå passar motorn bilen bra. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
6 av 6: Oskar tappar ofta bort sin lunchlåda, men ger sällan upp letandet. Den här gången låg den framför kylaren på 5008. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Vägarna blir mindre och mindre ju längre österut vi tar oss från Stockholms stadskärna. Den lilla ratten hamnar i knät, precis enligt Peugeots idé med ”i-cockpit” där mätarna ska synas över rattkringlan. Styrningen är pigg och i kombination med ett skålat förarsäte och det trecylindriga motorljudet känns den lite som en småbil och en viss körglädje letar sig fram. En sällsynt egenskap hos bilar med fler än fem säten.

Till skillnad från Peugeot 5008 är Seat Tarraco inte någon bil som väcker känslor. Bakom ratten känns den som en Volkswagen Tiguan rakt igenom. Här är allting logiskt och användarvänligt med alla reglage placerade precis där man förväntar sig. Pekskärmen och det digitala mätarklustret är enkla att handskas med och vi uppskattar också att klimatanläggningen inte bakats in i det digitala, vilket har hänt inne i Peugeot 5008.
Med en två liter stor bensinmotor på 190 hästkrafter är Seat Tarraco överlägset snabbare när all effekt utnyttjas. En framhjulsdriven 150 hästarsversion (finns bara som manuell) hade passat bättre i duellen men den fanns inte tillgänglig. Effektundertaget till trots känns 5008 snabbare i steget. 

Precis som i tidigare tester av Tarraco, där vi kört bilen med den 190 hästkrafter starka dieselmotorn, upplever vi en viss fördröjning i växellådan. Responsen är klart bättre med bensinmotorn, men ändå känns Tarraco något seg. En starkt bidragande faktor till att Tarraco inte bjuder på någon körglädje. Därtill är styrningen och chassit mediokra.
Fördelen som Tarraco har med en större och cylinderrikare motor är en tystare gång. Personligen gillar jag morret från den mindre motorn i 5008, men det är ett ljud som är mer närvarande än det dovare ljudet från fyran i Tarraco.
Väl inne på ämnet oljud anmärker vi på att 5008 är i bullrigaste laget, där det är vägljudet som filtreras bort ineffektivt. I det avseendet är Tarraco bättre, utan att imponera.

1 av 5: Mycket användarvänlig, Tarraco är lättare att handskas med än 5008. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 5: Här sitter vi bra med slösande utrymmen och bra stöd för kroppen. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 5: Inte riktigt lika rymligt bagageutrymme, men Tarraco är alltjämt en storlastare. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 5: Trots mycket effekt känns bilen seg, mycket på grund av dubbelkopplingslådan. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 5 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Positivare överraskningar är bränsleförbrukningen där Seat Tarraco nöjer sig med 0,77 liter per mil och Peugeot 5008 med 0,72 l/mil. Bra siffror för stora bilar, speciellt i Seats fall som är starkare och fyrhjulsdriven. Förbrukningen mäts upp efter blandad körning med majoriteten landsväg. Och tyvärr går inte Seat Tarraco lika snålt i WLTP-körcykeln. Förbrukningen anges till 0,9 liter milen och utsläppet är höga 204 g/km, vilket ger en skatt på 10 898 kronor per år de första tre åren. Det är nästan dubbelt så mycket som de 5 548 kronor 5008-ägaren får betala.

Innan jag och fotograf (och redaktionschef) Glenn skiljs åt efter dagen ställer vi oss frågan vilken av bilarna vi själva skulle välja. Svaret landar ganska snabbt på Peugeot 5008, trots att den är svagare, saknar fyrhjulsdrift och bullrar lite för mycket. Den har en tilltalande charm, en personlighet som Seat Tarraco helt saknar.
I skrivande stund säljs den körda versionen av Tarraco, TSI 190 4Drive DSG Xcellence, endast som lagerbil till ett rabatterat pris på 319 900 kronor. För att konkurrera direkt med körda 5008 är det TSI 150 som gäller, där ligger priset på 288 900 kronor, reds. anm. har numera slutat säljas. Testade 5008 PureTech 130 GT Line med automatlåda går på 359 900 kronor. Men som billigast kostar modellen 299 900 kronor.

Och vinnaren är...

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Peugeot 5008 och Seat Tarraco är varandras motpoler. Seat Tarraco visar inget av sitt spanska ursprung och känns tysk rakt igenom. Att Tarraco bygger på Volkswagen Tiguan lyser igenom tydligt, inget fel med det. Det är en väldigt bra grund, men inte direkt underhållande. Peugeot 5008 brister med ett för högt vägljud och har ett sämre baksäte än Tarraco. Men 5008 har en bättre tredje sätesrad och tilltalar oss med trevligare köregenskaper och en rakt igenom roligare upplevelse.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!