Tuff tysk kamp

Porsche Boxster S mot Mercedes SLK 350

Kalla killars körmaskiner. Dom är tvåsitsiga, dom är cabrioleter, dom är riktiga körmaskiner. Men vem är bäst, Mercedes SLK 350 med V6 på 272 hk eller Porsche Boxster S med boxsersexa på 280 hk? Dagge Hogsten vet efter flera kalla vinterdagar med sufletten nedfälld.

Tvåsitsiga öppna sportbilar tillhör livets väsentligheter, i all synnerhet under den ljusa årstiden. Så var det i alla fall förr när det var avregistrering första oktober och påställning första april som gällde.

Suffletten tålde på sin höjd ett duggregn och köregenskaperna kunde vara så lömska att det var nästan otänkbart att använda sportbilen på is och snö.

Men den nedfällbara toppen och det elektroniska antisladdsystemet har skapat helt nya perspektiv. Det kanske trots allt inte är helt nödvändigt med en extra vinterbil - om man nu nöjer sig med två sittplatser.

Fällbart tak av metall introducerades redan på trettiotalet av Peugeot och upplevde en ny vår på femtiotalet med Fords berömda "Plåtkabb". I slutet av förra seklet var det dags igen - Mercedes SLK hade tak som per elmotor kvickt försvann ner i bagagerummet och ändå lämnade plats för några väskor.

Att ställa undan en sådan bil på vintern fanns ingen anledning till.

Sportbilen bland sportbilar, Porsche, brukade vinterförvaras oavsett om bilen hade kupé- eller cabrioletkaross. Köregenskaperna blev lite äventyrliga med den för märket typiska kombinationen svansmotor och överstark motor.

Den elektroniska sladdkontrollens (vanligen kallat ESP men på Porsche PSM) oväntat snabba genombrott har betytt att det syns allt fler Porsche ute på vägarna även om vintern. Även om en del gör machogrimaser åt "strypkopplet" är det svårt att bortse från att hjälpmedlet ger Porsche (och en del andra extrema bilar) en helt annan körsäkerhet och användbarhet vintertid.

Porsche har åtminstone inte hittills kommit med någon "plåtkabb". Däremot har den vanliga tygsuffletten utvecklats. Exempelvis på nya Porsche Boxster är den tjockare än tidigare, bakrutan är av glas med eltrådar och manövreringen går nästan lika enkelt som på den likaledes nya versionen av Mercedes SLK. Enda skillnaden är att Porschen har ett spännhandtag i vindrutans överkant som måste lossas innan suffletten går ner.

Funktionen skiljer inte så mycket man kanske tror mellan textil- och metalltak. Det blir till exempel varmt och skönt i båda bilarna och att Boxster S är bullrigare än SLK lär inte bero på materialet i taket. På båda bilarna ger de breda däcken ifrån sig mycket oljud, vindbruset däremot tyckte vi inte var värre i Porsche än i Mercedes. Ytterligare en faktor är bakåtsikten, där tar Mercedes pluspoäng tack vare större glasytor.

Krocksäkerheten borde rimligen vara lite bättre i Mercedes om ekipaget hamnar upp och ned, men några test som bevisar detta finns egentligen inte. Både SLK och Boxster har rejäla störtbågar bakom de åkande. 

Ingen av bilarna har krocktestats av EuroNCAP, men föregångaren till dagens SLK fick hedrande fyra stjärnor. Porsche har intressant nog aldrig provats av den oberoende säkerhetsorganisationen, men det är uppenbart att det åtminstone utanför motorrummet finns ett avancerat säkerhetstänkande hos den tyska sportbilstillverkaren.

Värmen är det som sagt inget fel på i de här bilarna. Med taket uppfällt är det en ganska liten volym luft som behöver värmas, dessutom finns det värme i stolarna som på en vanlig bil. "Vår" SLK hade dessutom elvärme i ratten, en ovanligt trevlig detalj (extra utrustning) just på en öppen sportvagn.

Mercedes har ännu ett argument för den vintersportige i sin så kallade air scarf, luftsjalen, det vill säga varmluftfläktar i nackskydden. Egentligen har man mer glädje av detta tillval under den varma årstiden. Sitter man i t-shirt är det skönt med lite varmluft i nacken men med uppfälld krage känns fönvinden inte alls.

Riktar man all luft mot golvet och, eldar på i stolsitsarna och drar på värmen ordentligt går det faktiskt att köra öppet även på vintern, naturligtvis under förutsättning att man är varmt klädd. På saltbesprutade europavägar är det så lagom roligt, men en gnistrande februarinatt på väg genom storskogen - varför inte...?

Eftersom ingen ser oss hissar vi väl upp sidorutorna, vilket anses lite fegt i sportbilskretsar. Men det är ändå ingen av bilarna som ger ergonomiska möjligheter att vila armbågen på dörren på det där rätta nonchalanta viset.

Både Mercedes SLK och Porsche Boxster har vindskydd bakom stolarna för att minska turbulenser i sittbrunnen. Det fläktar lite mindre i SLK, antagligen för att de åkande kommer längre ned i sittbrunnen än i Boxster.

Porschen har i sin nya version fått mer benutrymme än tidigare, men föraren i SLK har mer plats för benen, det skiljer en hel decimeter. Förare som mäter mer än 180 cm kan ha problem med sittställningen i Porsche Boxster. 

På passagerarsidan är det inte riktigt lika bekvämt och i den provade SLK:n, som hade elstyrda stolar, var det svårt för passageraren att få till en bekväm sittställning.

Både SLK och Boxster har för biltypen bra bagageutrymme. Med taket uppfällt kan man ta med sig en riktigt generös långfärdspackning. Den som vill åka öppet tvingas flytta det "invändiga taket" i bagagerummet för att bereda plats för taket när det fälls ned i karossen. Taket är mindre utrymmeskrävande än i förra modellen och det blir fortfarande kvar ett hyggligt utrymme.

Men Porschen är faktiskt ännu bättre eftersom det finns lastmöjligheter både i för och akter. Motorn är lågt placerad i bilens mitt och det lämnar plats för ett riktigt bra utrymme längst bak, plus Porsches vanliga utrymme längst fram. Där är reservhjulet numera bortrationaliserat, Mercedes har ett nödreservhjul.

Boxster finns som tidigare med två olika motorer, båda sexcylindriga med vattenkylning. 2,7-litersversionen är på 2,7 liter/240 hk. Överlägset mest såld i Sverige är Boxster S med 3,3 liters cylindervolym, 280 hk och sexväxlad låda. Det var en sådan vi jämförde med Mercedes SLK 350.

SLK kommer även i en fyrcylindrig kompressormatad version med 163 hk samt som så kallad värsting med AMG-stämpel och 5,4 liters V8. SLK 350 har en nyV6-motor med 272 hk och - i den bil Teknikens Värld körde - sjuväxlad automatlåda med möjlighet till manuell växling. 7G-Tronic är namnet på detta underverk.

Bilen kostar 450900 kr med manuell sexväxlad låda och 472500 kr i automatversion. Boxster S kostar lite mer, 531000 kr. Tillägget för Tiptronic-växling är 31000 kr.

Inte oväntat händer det saker när man trampar gasen i botten. SLK 350 når 100 km/h på 5,5 sekunder och det är med automatlåda. Med vanlig växellåda tar det ytterligare en tiondels sekund. Så effektiv är alltså den nya sjuväxlade lådan, det normala är att manuellt växlade bilar är snabbare i accelerationen.

Porsche Boxster S är inte heller någon slöfock precis. Den manuellt växlad är uppe i 100 km/h precis lika kvickt som SLK med automat. alltså femochenhalv sekund. Allt enligt tillverkarnas egna uppgifter - testlagets ansträngningar att göra egna accelerationsprov i det vintriga vädret och vintriga underlaget kröntes inte med någon vidare framgång.

Eftersom Mercedes begränsar toppfarten på alla modeller till 250 km/h kommer SLK till korta i ett eventuellt höghastighetsprov. Hos Porsche är det nämligen fritt fram för fartorgier och toppfarten för Boxster S anges till 268 km/h.

I praktiken är det svårt att hitta ställen där det går att köra ens 200 men det kan med lite tur lyckas i dessa bilars hemland och det är en fart som dessa bilar trivs helt förträffligt i. På svenska vägar råder helt andra omständigheter. Här är Boxster S den som det är svårast att "hålla igen" i, bilen rullar mycket hellre i 150 än i 100. 

Mercedes SLK är inte heller tempoanpassad för våra vägar men med automatlåda och farthållare och nedfällt tak känns det inte helt fel att glida fram i makligt tempo. Bilen har inte samma inneboende aggressivitet som Porschen och sådant har en förmåga att smitta av sig även på föraren.

SLK 350 är utan tvivel den mer vardagsvänliga av bilarna, rymligare och mer lättkörd. Förarmiljön är enkel att komma överens med när man väl lärt sig att nollställningsknappen till färddatorn och reostaten till instrumentbelysningen inte sitter på samma ställe som i andra Mercedes utan dolda på sidan av en av de "tunnlar" där instrumenttavlorna placerats.

I Porsche Boxster känns det en smula trängre och instrumenten är inte alls lika lätta att läsa som i SLK, trots att hastigheten visas båda digitalt och analogt. Även här finns en färddator med mycket information.

Känslan i Boxster är sportigare, mer direkt, styrningen lite mer delikat, ljudet ännu lite vassare. Av två roliga bilar väljer man förstås hellre den roligaste och det är i det här fallet Porsche Boxster. Om den är roligare för 80000 är svårt att säga, men som leksak är den vassare än SLK. Som i sin tur är en aning bekvämare och mer all round.

Mercedes-Benz SLK 350

Motor

Längsmonterad 6-cyl V6 med 2 överliggande  kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,7.  Borrning/slag 92,9/86 mm, volym 3498 cm3. Max effekt 272 hk (200 kW) vid  6000 r/min. Max vridmoment 350 Nm vid 2400 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 7-växlad automatlåda med 7G-Tronic.

 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring. Fram dubbla triangeltvärlänkar, bak flerlänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

 

Styrning

Kuggstång med servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 10,6 m.

 

Bromsar

Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system.

 

Hjul och däck

Fälg fram 7,5 och bak 8,5 tum. Däck 225/45 R17, bak 225/40 R17.

 

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 243, längd 408, bredd 178, höjd 130, spårvidd fram/bak 150/148. Tjänstevikt 1 465, maxlast 315. Tank 70 l.

 

Förbrukning (EU-norm)

Stad 1,4, landsväg 0,76, blandad körning 0,99 l/mil.

 

Fartresurser (tillverkarens uppgifter)

Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,5 s.

Porsche Boxster S

Motor 

Längsmonterad 6-cyl boxer med 2 överliggande  kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0.  Borrning/slag 93/78 mm, volym 3179 cm3. Max effekt 280 hk (206 kW) vid  6200 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 4700-6000 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn framför bakaxeln, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 5-växlad Tiptronic.

 

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring. Fjäderben fram och bak med längs- och tvärgående länkar. Elektronisk chassikontroll (PSM).

 

Styrning

Kuggstång med servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 10,9 m.

 

Bromsar

Skivbromsar, ventilerade. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg fram 8 och bak 9 tum. Däck 235/40 ZR18, bak 265/40 ZR18.

 

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 242, längd 433, bredd 180, höjd 130, spårvidd fram/bak 149/153. Tjänstevikt 1 470, maxlast 260. Tank 64 l.

 

Förbrukning (EU-norm)

Stad 1,52, landsväg 0,77, blandad körning 1,04 l/mil.

 

Fartresurser (tillverkarens uppgifter)

Toppfart 268 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,5s, 0-200 km/h 20,2 s.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!