Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld

Renault Captur E-Tech 160 Plug-in Hybrid mot Jeep Renegade 4xe Plug-in Hybrid Limited

Först var det Mitsubishi Outlander och efter det Volkswagen GTE och kanske en och annan Volvo V60. Men för alla som vill vara annorlunda har det varit svårt att hitta en lämplig laddhybrid. Inte nu längre. Se på bilden. Mer udda än Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid och Jeep Renegade 4xe Plug-In Hybrid är svårt att hitta.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

De lite udda bilvalen väcker alltid frågor. Inte så sällan har jag lust att knacka på sidorutan och fråga en bilförare varför hen valt just den bilen. För det finns så klart bilar där ute som inte riktigt passar in i mallen. Som är svåra att placera eller helt enkelt bara svåra att hitta riktigt viktiga säljargument för.
Som Renault Captur. Enligt Renault är det här den allra första lill-suven och en pionjär i bilbranschen. Men det är bara säljsnack. Det är svårt att se den lilla framhjulsdrivna bilen som en suv.
Jag hade en rörmokare en gång som kom åkande i en Renault Captur och han älskade bilen. Den hade, enligt honom, allt med bra insteg, enkel instrumentering, bra köregenskaper och tillräckligt med utrymme. Jag är säker på att den här rörmokaren skulle gilla Captur E-Tech Plug-in Hybrid. Med ett batteri på 9,8 kWh kan han köra fem WLTP-mil på el. Han skulle kunna stödladda hos kunderna och klara den mesta vardagskörningen på el. 

Den här rörmokaren skulle uppskatta den mjuka och fina drivlinan som verkligen går mellan el- och bensindrift på ett balanserat sätt. Första gången jag körde E-Tech Plug-in Hybrid satt drivlinan i en Renault Clio och jag har också testat tekniken i systerbilen Nissan. Och den här mjuka och välbalanserade kraftfördelningen tillhör branschens allra bästa – för laddhybrider vill säga. Den som är ute efter sportig och inspirerande körning med tydliga växlingar bör titta åt ett annat håll. Det här är mer som en steglös växellåda, fast på ett bra sätt.
För att skapa den mjuka växlingen har Renault monterat en liten elmotor som matchar motorns och växellådans rotation. Elmotorn är en kombinerad startmotor och generator på 34 hästkrafter.

1 av 7: Olika men ändå så lika. Jeep är kantig och kaxig och Captur är rund och snäll. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
2 av 7: Både Renegade och Captur ska klara fem mil på el. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
3 av 7: Både Captur och Renegade har korta bakdörrar vilket gör det svårt att komma in i baksätet. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
4 av 7: Kvick på små ytor men styrningen i Renault Captur är lite nervös. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
5 av 7: Renault har precis börjat utrullningen av sina laddhybrider och drivlinan är väldigt följsam. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
6 av 7: Nej, här finns ingen elmotor. Den sitter på bakaxeln i Jeep Renegade. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
7 av 7: Full sprut. Ute på vintervägarna hänger inte Renault Captur med Jeep Renegade. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld

Vill vi vara snälla kan vi säga att Renault lärt sig den här hybridtekniken i formel 1. Men, nej, sååå bra är den inte. Och eftersom Renaults F1-stall nu bytt namn med Alpine så behöver Renaults pr-folk inte längre krysta fram kopplingar mellan F1 och gatbilarna.
Styrningen är lite mer nervös. Att Captur är smidig på små ytor uppskattas men ute på landsvägen blir det vingligt.
Duellen körs på vinterväglag och här har Captur problem. Fästet på asfalten är inte det bästa och jag saknar fyrhjulsdriften.

Jag har lite svårt att tänka mig min rörmokare i en Jeep Renegade 4xe Plug-In Hybrid. Det här är också på många sätt Renault Capturs raka motsats. Här finns en väldigt tydlig suv-karaktär med effektiv och bra fyrhjulsdrift i botten och en kantig design både på in- och utsidan. Det är ingen tvekan om att Jeep Renegade vill vara din tuffa lekkamrat i sandlådan.

Skillnaderna fortsätter. Om styrningen i Captur är nervös och lite för snabb för sitt eget bästa är den diffus i Renegade. Om drivlinan är mjuk i Captur är den ryckig och obehagligt oförutsägbar i Renegade. Plötsligt kan det bli ett litet hopp och elmotorn och bensinmotorn bråkar gärna med varandra. Även Jeep har två elmotorer och en bensinmotor. Tillsammans med bensinmotorn sköter den mindre elmotorn kraften till framhjulet. Den motorn kan, precis som Captur, också fungera som en generator. Den andra elmotorn sitter i bakaxeln och ser till att Renegade blir fyrhjulsdriven.
När jag skäms lite för att jag med Capturen har svårt att komma över den minsta snödrivan kan jag forcera allt med lilla Renegade. Vinter på storstadens oplogade parkeringar är inga problem för en Jeep.

1 av 5: Massor av knappar men vill du ha värme i stolen måste du in i menyn. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
2 av 5: Snöläget uppskattas så här års. Jeep levererar pålitlig fyrhjulskrafs. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
3 av 5: Peek-a-boo. Men snart ska Jeep titta fram som franskt. Genomlastningslucka gillar vi. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
4 av 5: Laddluckan sitter till vänster och bensinpåfyllningen till höger. Borde varit tvärt om. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
5 av 5 Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld

På insidan är det också stora skillnader. Renaults designavdelning började redan för ett par år sedan att plocka bort knappar och placera en rad funktioner i en 9,3-tums bildskärm i mittkonsollen. Skärmen står som en enda stor läsplatta i mitten och det är stora och enkla symboler för de viktigaste funktionerna.
Hos Jeep har interiöravdelningen uppfattat att det pågår en stor omställning och också monterat en bildskärm. För att tuffa till det lite har skärmen klätts med tydliga kanter. Men det här med att bli av med knappar verkar inte vara Jeeps grej. Knapparna är kvar – överallt och hela tiden. Totalintrycket blir rörigt och att Jeep inte vågat välja.
Det finns också stora likheter mellan Renault Captur och Jeep Renegade. Båda har lite högre insteg, korta sittdynor och små bakdörrar. Det är utrymmet i baksätet som får ta stryk på bilarna som totalt ligger på 4,1 till 4,3 meter i längd.

Jeep har ett något större batteri men både Jeep och Renault har valt att krympa bensintanken för att få plats med batteriet under baksätet. Båda bilarnas bensintank blir då endast på 39 liter. Det är i minsta laget den dagen du ska ut på långkörning.
Jeep har av någon anledning placerat sitt ladduttag på vänster bakskärm – där i vanliga fall bränsletanken sitter. Ombordladdaren har gömts undan för att bagageutrymmet inte ska påverkas nämnvärt, precis som Renault gjort med Captur. Liter i bagageutrymmet är heligt i bilvärlden för att det är ett så tydligt mått som skulle kunna visa på en nackdel med laddhybridtekniken. Både Captur och Renegade har korta och små bagageutrymmen. Captur lastar något mer, 379 liter, jämfört med Renegades 330 liter.

E-Tech-tekniken är ny hos Renaultkoncernen och kommer att dyka upp i samtliga bilmodeller framöver. Att laddhybridversionen finns i en så liten bil som Captur visar att tekniken nu är så pass billig att det blir lönsamhet även i en lite billigare bil. Men med en ny vd som vill göra Renault lite mer premium kan vi räkna med att en populär modell som Captur kommer att växa och bli dyrare. Luca de Meo vill tjäna mer pengar på varje bil och för att klara det måste bilarna bli dyrare och förses med mer utrustning. Nu är Captur Plug-in Hybrid redan välutrustad vilket ska motivera priset på drygt 360 000 kronor. 

Jeep har precis inlett sin laddhybridoffensiv där tekniken finns i modellerna Renegade och Compass. Men med fusionen med PSA-gruppen i backspegeln är risken stor att offensiven helt kommer av sig. Allt tyder på att framtida Jeep-modeller kommer att byggas på samma plattform som Peugeot, Opel och Citroën. Renegade är precis som Captur helt fullutrustad och prislappen ligger hela 50 000 kronor över den franska konkurrenten. Lägg sen till att Renegade får klart mindre klimatbonus på grund av högre koldioxidutsläpp så gräver Jeep-köpet större hål i plånboken än ett köp av en Renault Captur.

1 av 5: Enkelt och renodlat med en bildskärm på drygt nio tum i mitten. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
2 av 5: Renault envisas med den där platta nyckeln som alltid kommer bort och inte kan hängas upp. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
3 av 5 Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
4 av 5: Ingen genomlastningslucka här inte. Men det går att fälla baksätet i alla fall. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld
5 av 5: Dubbla elmotorer ger mjuk gång. Vill vi vara snälla kan vi säga att Renault plockat tekniken från F1. Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld

Jeep anses vara varumärket som är värt mest och har den bästa framtidsutsikten i gamla Fiat/Chrysler-gruppen. Men det går inte att undgå att undra vad som kommer att hända med Jeep-bilarna nu när de ska byta plattform och bli franskt i stället för italienskt. Dagens generation från Jeep är de allra sista i sitt slag vilket gör Renegade till ett verkligt udda val. Udda är också kombinationen effektiv och smart fyrhjulsdrift med flera olika körlägen beroende på underlag – det är kaxigt att vrida till ”snow” och utan problem klättra över den stora snödrivan på Karlavägen mitt i centrala Stockholm – eldrift och liten bensintank. Jeep Renegade som laddhybrid blir så tydligt en stadsbil med terrängegenskaper, men hur ska jag ta mig till terrängen.

Renault ligger några år före med sin produktutveckling och strategi. E-Tech-drivlinan är lite mer färdig än Jeeps motsvarighet och med en ny vd vid ratten ska Renault nu ”bara” gasa mot bättre ekonomiskt resultat. Men tiden med billiga Renaultbilar ser ut att vara över för gott. Vi kan räkna med att Dacia får ha de röda prislapparna för sig självt medan Renault rör sig mot samma planhalva som Volkswagen och kanske till och med Volvo. Precis som Renegade är Captur en så tydlig stadsbil men här utmanar inte designen eller fyrhjulsdriften idén om en liten annorlunda småbil. Captur är på det viset mer tydlig och ärlig.
Två annorlunda laddhybrider forsar fram i snölandskapet norr om Stockholm. Det är sista gången i den här formen, det är helt klart, och det är två udda figurer. Nästa gång jag ser någon av dem på vägen kommer jag att vilja knacka på sidorutan och frågan hen vid ratten: varför?

Och vinnaren är...

Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld

För den som vill vara säker på att klara en tuff svensk vinter med oplogade vägar och snödrivor är valet mycket enkelt: Jeep Renegade. Men för så gott som alla andra är Renault Captur ett betydligt vettigare val. Nej, designen är inte lika utmanande och det är ett betydligt snällare val. Framtiden ser lite mer stabil ut för Renault och framför allt är Captur ett betydligt billigare alternativ både till inköp, drift och den så viktiga värdeminskningen. Köper du din udda laddhybrid efter den 1 april gäller den nya fordonsskatt vilket ytterligare försämrar läget för Jeep Renegade.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!