Saab 9-3 SportCombi Aero och Volvo V50 T5 AWD

Saab 9-3 SportCombi Aero mot Volvo V50 T5 AWD

Saab har stora förväntningar på nya 9-3 kombi. Nästa år förväntas den ta 9-3 serien till en silverplats i den svenska försäljningslistan. Med rätta, kan vi konstatera efter en provduell mellan Saabs och Volvos toppmodeller i klassen: Volvo V50 T5 AWD mot Saab 9-3 2,8 V6 Turbo.

Saab 9-3 SportCombi Aero

Motorn vridmoment och elasticitet, automatlådan, stadig gång.

Bakåtsikt, pris.

Basfakta

Pris 

332 900 kronor, automatlåda + 16 900 kronor. 

Motor 

Tvärställd 6-cyl. V med 2 överliggande kamaxlar.  Kompression 9,5. Borrning/slag 89/74,8 mm, volym 2 792 cm3. Max effekt 250 hk (184 kW) vid 5 500 r/min. Max vridmoment 350 Nm vid 2 000-4 500 r/min. 

Kraftöverföring 

Motorn fram. Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alternativt 6-växlad automat. 

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädrar och krängningshämmare runt om. Fram: Fjäderben med undre triangellänkar. Bak fyra länkarmar.   

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,4 meter. 2,75 rattvarv. Antisladdsystem. Bromsar Skivbromsar (ventilerade) fram och bak. Låsningsfritt system.  

Hjul 

Fälgbredd fram 6,5 tum, däck 215/55-17 WR16. 

Mått/vikt 

Axelavstånd 267, längd 465, bredd 176, höjd 151. Spårvidd fram/bak 152/151. Tjänstevikt 1 645 (auto 1 670), maxlast 450. Taklast 100. Släp 1 600 kg. Bränsletank 62 liter. 

Fartresurser* 

Acceleration 0-100km/h 6,9 (auto 7,9) s, toppfart 245 (240) km/h.  

Förbrukning*

Blandad körning 1,02 (1,06) liter/mil. 

*Enligt tillverkaren

Volvo V50 T5 AWD

Hyggligt pris, kompakt kaross, fina vägegenskaper.

Motorn matchar inte Saab Aero.

Basfakta

Pris 

298900 kr. Automat + 17500 kr. 

Motor 

Tvärställd 5-cyl. rak med 2 överliggande kamaxlar.  Kompression 9,5. Borrning/slag 83/92,2 mm, volym 2 521 cm3. Max effekt 220 hk (163 kW) vid 5 000 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1 500-4 800 r/min. 

Kraftöverföring 

Motorn fram. Framhjulsdrift, alt. fyrhjulsdrift med Haldexkoppling. 6-växlad manuell låda alternativt 5-växlad automat. 

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädrar och krängningshämmare runt om. Fram: Fjäderben med undre triangellänkar. Bak multilänkaxel.  Styrning Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,1 meter. 2,9 rattvarv. 

Bromsar 

Skivbromsar (ventilerade) fram och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem. 

Hjul 

Fälgbredd fram 6,5 tum, däck 205/55-VR16. 

Mått/vikt 

Axelavstånd 267, längd 452, bredd 177, höjd 145. Spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt ca 1475 kg, maxlast ca 450 kg. Bränsletank 62 liter. 

Fartresurser* 

Acceleration 0-100km/h 6,8 (auto 7,2, auto 4WD 7,5) s, toppfart 240 (aut 235, auto 4WD 225) km/h.  

Förbrukning* 

Blandad körning 0,87 (auto 0,94, auto 4WD 1,01) liter/mil. 

*Enligt tillverkaren

 

Två svenska värstingar

Saab har stora förväntningar på nya 9-3 kombi. Nästa år förväntas den ta 9-3 serien till en silverplats i den svenska försäljningslistan. Med rätta, kan vi konstatera efter en provduell mellan Saabs och Volvos toppmodeller i klassen: Volvo V50 T5 AWD mot Saab 9-3 2,8 V6 Turbo. Saabs nya Aero-version har en sprillans ny V6-motor på 2,8 liter och 250 hästkrafter. Självklart med turbo. Motorn tillhör en ny familj av V6-motorer från GM. Ett annat utskott av samma motorfamilj är den V6-motor på 3,6 liter som sitter i Cadillac. Motortillverkningen sker i Australien, men Saab är noga med att framhålla att all turboutvecklingen har skett i Södertälje. Den gamla fyrcylindriga Aero-motorn på 211 hk finns för övrigt kvar i programmet i modellen som kallas 2,0T Vector. 

Men det är Aero-modellen vi ägnar oss åt i dag. Motorn är en högst njutbar anrättning med riktig turbokraft redan på låga varvtal. Du kan ligga i femte växeln i 80 km/h och utan att växla ner nå 120 km/h på 8,3 sekunder. Det är nästan dubbelt så snabbt som en 9-3 1,8t.  Har man riktigt bråttom växlar man förstås ner. Då låter det dessutom. Vi anar att Saabs ljudingenjörer har stått på Le Mans under ett dygn i juni och sagt ”så ska det låta” till varandra. För låter, det gör det. Riktigt mulligt.  Men viktigare är kanske den däringa kombiluckan som man har hängt på baken.  Saab kallar modellen ”SportCombi”. Enligt branschpraxis betyder ”Sport” i detta sammanhang att den är lite trängre och dyrare än vanliga kombibilar. Många kunder vill ha det så nämligen.  Helt tokigt blev det inte. Lastgolvet är både långt och relativt brett. 

Något större än V50 med uppfällt baksäte, vilket dock inte betyder att 9-3 är särskilt rymlig. Den sluttande bakluckan stjäl mycket utrymme. Den som vill frakta en gummibåt och släppa ut så lite luft som möjligt har i 9-3 kombi ingen optimal bil.  Å andra sidan är det praktiskt med en lucka som öppnar en bit in i taket. Det gör det lätt att nå saker som ligger långt in. Dessutom slipper man steppa bakåt som man gör när man öppnar en lodrät bakdörr. Lasthöjden är relativt hög eftersom 9-3 kombi är hela 1,50 meter hög.   Förresten, har vi inte alla någon gång svurit över byngliga insynskydd som är bredare än bilen och svåra att få på plats? I nya 9-3 kombi behövs inga svordomar. Elegant faller insynsskyddet på plats utan fula ord. En typiskt Saab-finurlig konstruktion är att det löper i ett spår i bakersta takstolparna. Det gör det lätt att packa i och ur utan att lossa insynsskyddet helt. Genomlastningslucka är standard vilket kan vara värt en liten applåd. Många kombimodeller saknar luckan eftersom de menar att det inte behövs när baksätet är delbart och fällbart. Självklart har de fel och Saab rätt. Men när vi fäller bakre ryggstödet gör vi inte vågen. Eftersom sittdynan inte fälls fram kommer ryggstödet att bilda en uppförsbacke i bagagerummet. Men det blir planare om man tar av nackskydden.  

Under lastgolvet finns ett extra lastutrymme eftersom reservhjul saknas. I testbilen upptogs utrymmet av en gigantisk, tiotums bashögtalare, förmodligen för att visa hur ungdomligt varumärket Saab är år 2005. Högtalaren är inte standard utan tillhör ljudanläggning ”Prestige 300”.  Lastgolvet öppnas med ett elegant metallhandtag som är format som flygplansvingar – något som påstods vara en påminnelse om bolagets flyghistoria. Men vem bryr sig om Flygande Tunnan och Draken år 2005?  Saab gör ett stort nummer av att kombimodellen har fått förbättrad aerodynamik. Lyftkrafterna uppges i pressinformationen vara noll tack vare lång taklinje och avancerade modellbyggen med hjälp av ”Computational Fluid Dynamics”. Ärligt talat vet jag inte vad det betyder, men pressreleasemakarna brukar använda engelska när nyheter saknas så jag gissar att alla andra biltillverkare har liknande designprogram.  Aerodynamiken är också viktig för ljudkomforten. I testbilarna var vindbruset lågt och vägljudet från de breda däcken - 235/45-profil på 17 tums fälgar – var väl dämpat. Men fuskade Saab? På en av testbilarna putade innerskärmen ut misstänkt mycket varför vi tittade in för att se vad som dolde sig. Utklippta och ditlimmade bitar av skumplastisolering. Det såg knappast serieproduktionsaktigt ut. 

En tekniker på Saab förklarade att det inte skulle finnas någon extra hjulhusdämpning under innerskärmen. Skumplasten var förmodligen en tillfällig lösning, ditlimmad speciellt på pressbilarna. När vi får se produktionsbilarna i september får vi se hur hjulhusdämpningen ser ut i produktion. Sidorutorna är ovanligt små vilket ger vedervärdig bakåtsikt. Men vi börjar vänja oss vid bilmodet. Volvo V50 har något smalare och kortare lastgolv och är också grundare än Saab 9-3 kombi. Men skillnaden är inte stor, mätt med den tyska branschstandarden VDA-liter är Volvo och Saab lika rymliga.  Men eftersom lastgolvet i Volvon blir plant när det bakre ryggstödet fälls är det maximala lastutrymmet större i V50. Men konstruktionen med fällbar sittdyna har också nackdelar. Man måste ta av nackskydden innan man fäller ryggstöden, annars tar de i den uppfällda sittdynan.  Sammantaget kan vi konstatera att Volvo V50 inte heller är en storlastare. I vårt senaste kombitest blev den bland annat slagen av Ford Focus kombi. Och i denna jämförelse föredrar vi den större golvytan och den högre lasthöjden under insynsskyddet i Saab 9-3. Men tveklöst utnyttjar Volvo utrymmena effektivare än Saab 9-3 kombi, Saaben är trots allt 13 centimeter längre.   

Sittkomforten är mycket hög i både Saab och Volvo. Framstolarna tillhör de bästa, även ur säkerhetssynpunkt. Både Volvo och Saab har inbyggda pisksnärtsskydd i stolarna. I baksätet erbjuder Saab nästan tre centimeter mer bredd. Det förbättrar komforten när man sitter tre i bredd. Ytterplatserna är dock mer skålade åt dörrsidorna på Saab. Sittdynan känns också väl plan, lite mer stöd i framkant hade varit välkommet tyckte vi som provsatt. Sammantaget erbjuder bilarna ungefär samma höga komfort, möjligen med ett litet övertag hos Volvo vars framstolar brukar sättas något före Saab 9-3 av testlaget. Men glöm inte att var bak har sin egen smak.  I prestandakriget mellan Saab och Volvo har Saab lagt in en överväxel. När vi för ett år sedan lät S40 T5 drabba samman mot den då fyrcylindriga 9-3 Aero sedan var det nästan jämnt skägg. Men vi anade en liten fördel för den större och starkare turbofemman i T5. I dag gäller motsatsen. 

Saabs 2,8 liters V6-motor är 30 hästkrafter starkare än den 220 hästkrafter starka Volvo T5. Men när vi jämför acceleration är det forfarande dött lopp – till en början. Förmodligen har Saab en viss nackdel av sin högre vikt, det skiljer ungefär 50 kg mellan bilarna. När vi med råge har passerat lagliga farter märks dock Saabs effektövertag. Den drar ifrån och känns faktiskt fortfarande pigg i 200 km/h. Båda bilarna hade automatlåda, Volvon dessutom fyrhjusldrift som adderade ett par tiondelar till acc-tiden.  Volvo T5 AWD kroknade när mätaren stod på 215 km/h, trots att den enligt fabriksspecifikationen ska göra 225 km/h. Enligt Saab ska Aero-modellen med den nya V6-motorn toppa 240 km/h (245 km/h med manuell låda), vilket vi upplever som fullt troligt. Båda bilarna går utomordentligt stadigt, och det är svårt att framhålla den ena framför den andra med den begränsade provtid vi hade på oss denna gång, större test kommer senare. Att Volvon hänger med är ett högt betyg eftersom testbilarna har en ojämlik däckutrustning. Test-saaben hade extremt breda däck, 235/45 på 17 tum fälg. Standard är 225/45. Volvon hade rena rama komfortdäcken, 205/55 på 16 tum fälg.  I pressade situationer överstyr båda bilarna något innan de effektiva antisladdsystem häver sladden. Till skillnad från Saab går antisladdsystemet i Volvo inte att koppla ur. Ska man vara petig – och det ska vi ju – kan vi notera att chassiet hos Saab 9-3 kombi kränger en aning mer i sidled än hos Volvo V50. Att det är så jämnt mellan bilarna överraskade oss. En fullgasrusning med Saab 2,8 V6 med åtföljande ljudmatta lurar alla. Utan tidtagarur i handen känns den betydligt sportigare och starkare än Volvo T5. 

Även i ett mer civiliserat umgänge, i vanlig trafik, upplevs Saabs nya V6-motor som ett vassare kort än den mindre, raka femman i Volvo T5. Saabs automatlåda, en sexstegad låda från Aisen AW, bidrar till charmen. Volvo erbjuder till sin T5 endast en femstegad automatlådalåda, vilket i dagens konkurrenssituation känns lite mossigt. Den manuellt växlade T5 har dock sex växlar. Den manuella växellådan i Saab Aero, även den sexväxlad, övertygar inte lika mycket som automatlådan. Växellägena kunde ha gått i smidigare, det finns en tröskel att kliva över och läget har en ”simmig” känsla. Inte riktigt toppklass... Vi som provade bilarna hade ingen svårighet att avgöra vilken av dem som väckte mest ha-begär.  Saab 9-3 Aero. Cylindervolymen talar sitt tydliga språk, motorn upplevs inte bara i omkörningsfilen på tyska motorvägar som vassast, den känns mer vuxen i alla trafiksituationer. Elasticiteten är fenomenal, och de kunder som väljer en Aero-modell lär älska motorljudet.  Vi gillade också de något redigare reglagen i 9-3, Volvo S40/V50 har alltför små knappar som det är lätt att trycka fel på. Den sparsmakade Volvo-designen med den tunna mittpanelen som hänger i luften är dock både egensinnig och elegant. Men opraktisk, det är svårt att leta efter prylar i facket bakom panelen? Självklart kan man ställa sig frågan om Saab Aero är värd merpriset. När 9-3 Aero SportCombi börjar levereras i september kostar den 332 900 kronor. Fullutrustad, eftersom Aero innebär att de flesta utrustningspaketen ingår i priset. Nödvändigheter som automatiskt nedfällbara backspeglar vid backning och elstyrd förarstol ingår i priset.  

Volvo T5 kostar 278 900 kronor, vilket framstår som lågpris i sammanhanget. Standardutrustningen i T5 är heller inte fy skam. Den är fabriksutrustad i så kallat ”Kinetic”-nivå. Det innebär klimatanläggning, farthållare, larm, aluminiumpaneler, rattknappar för radio etc. Fyrhjulsdriften i den testade AWD-versionen gör att priset springer iväg till 298 900 kronor. Å andra sidan måste Volvo V50 ha service var 2 000:e mil. Saab nöjer sig med var 3 000:e mil. Och av erfarenhet vet vi att Volvo-verkstäderna tar bra betalt för sina servicejobb. De enklare modellerna i 9-3 serien kommer att stå för den stora säljvolymen och har inte samma prisnackdel jämfört med Volvo V50. Prislistan börjar på 213 900 kronor för 9-3 1,8i med 122 hästkrafter. Vi tror att säljvolymen kommer att ligga på den modellen, förmodligen utrustad med ett prisvärt ”propaket” för 4 900 kronor. Då ingår klimatanläggning, farthållare, och elstyrd förarstol.  Det innebär att Saab har lagt sig något över Volvo V50 som börjar på 199 900 kronor för 1,6 liters modellen. V50 1,8 med 125 hästkrafter kostar 209 900 kronor och V50 2,4 med 140 hästkrafter kostar 219 900 kronor. Räkna med kampanjpriser och rabattkrig hos handlarna. Och att 9-3 knuffar bort V50 från andraplatsen i säljstatistiken.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!