Foto: Glenn Lindberg

Saab 9-5 SportCombi mot Volvo V90

Den är snygg, den är byggd i Trollhättan och den går knappt att köpa. Saab 9-5 NG SportCombi. Den ritades för tio år sedan och byggdes i ett fåtal exemplar 2011. Och hur står den sig mot en helt ny Volvo V90? Det tar vi reda på i denna okonventionella duell!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

När bilauktionsfirman KVD sålde ut konkurslagret av Saab Automobile AB gick Saab-fanatikern Michel Annink i spinn. Han ropade in en Saab 9-5 NG (New Generation) SportCombi som rullat internt hos Saab cirka 6 000 mil, för cirka 185 000 kronor. En bilmodell som bara hann tillverkas i 33 eller 35 exemplar innan produktionen stoppades och konkursen var ett trist faktum. Ingen tycks veta exakt hur många det blev men 33 är den mest vedertagna siffran. Efter krocktester och annat finns idag 27 bilar kvar, spridda i Europa. Kanske någon hos en entusiast i USA, vem vet.

Michel låter Hirsch trimma alla sina Saabar. 9-5NG SportCombi är inget undantag. Foto: Glenn Lindberg

Denna är vit, vilket är en färg som endast finns på en annan 9-5 SportCombi. Den är dessutom en av de sista tillverkade och har några specifika detaljer, bland annat ”flygplansinstrumentet” som är en hommage till flygplanens höjdmätare, men i bilen bläddrar hastighet fram i stället för höjd. Pricken över i är den klassiska Saab flygplansloggan i nederkant.

Foto: Glenn Lindberg
Foto: Glenn Lindberg

Alla 9-5 kombi var så kallade förseriebilar och omöjliga att registrera – sa alla. Men en Saabvän i Tyskland hade fått sin 9-5 godkänd av TÜF, den tyska motsvarigheten till vår transportstyrelse. Michel körde bilen till Tyskland (på exportskyltar) och lämnade in den på TÜV. De tog flera dagar eftersom de går igenom bilen med lupp, mäter och kollar precis allt. I och med detta blev den EU-godkänd. Glad i hågen for Michel hem på tyska plåtar och beställde tid för svensk registrerings­besiktning. När han kom till Bilprovningen blev det kalla handen, man sa att det inte gick att besiktiga bilen. Det hade den egenmäktiga Transportstyrelsen bestämt och besiktningsmännen vägrade att befatta sig med den EU-godkända bilen.

Volvos näst mest sålda bil i Sverige. XC60 ligger före. Foto: Glenn Lindberg

Turerna med Transportstyrelsen blev sega och långdragna, och de hävdade att det inte gick att besiktiga en förseriebil – av princip. De godtog alltså inte det som TÜV kommit fram till, och då är TÜV ändå en av de mest renommerade och kunniga instanserna i branschen. Dessutom kan inte ett EU-land ändra ett beslut taget i ett annat. Michel fick nys om ett liknande fall i Belgien där EU hotade med stämning och miljonbelopp i böter. Med detta i bakfickan föll svenska Transportstyrelsen äntligen till föga, och bilen godkändes vid registreringsbesiktningen.

Mer svenskt än sill, fika, Zlatan, fäbodar och Abba. Kombinerat! Foto: Glenn Lindberg

Detta är alltså den första 9-5 SportCombi som fått svenska skyltar och den blev ett prejudicerande fall. Nu finns åtta svenskregistrerade 9-5 kombi. Medan bilen var nere i Europa fick den sig en omgång av Hirsch Performance, specialister sedan länge på just Saab-trim. Motorn är på 1,6 liter och i standardutförande ger den 180 hästkrafter. En maskin som också finns i Opel Insignia. Nu är den på 205 hästkrafter och även vridmomentkurvan har förbättrats i lika hög grad.

Bekväma Saab-stolar som kramar om på rätt ställe. Foto: Glenn Lindberg

Bilen har fått borrade bromsskivor fram, tröskelbreddare, frontspoiler och diffuser bak samt mustigare avgassystem. Den låter dovt, som om motorn är mycket större än vad den är. Fjädringen är också sänkt och spacers har monterats mellan bromsskiva och fälg för att hjulen ska harmoniera bättre med karossidan. Bilen ser homogen ut och linjeföringen är extremt harmonisk. Den står självsäker och utstrålar attityd. Ser mer modern ut än många nya bilar.

Hur är det med reservdelar? Problemet är löst i möjligaste mån, Michel och flera andra 9-5-ägare har gått samman och köpt upp lagret av de specifika kombidelarna. Allt det som sitter bakom bakdörrarna på en vanlig 9-5 sedan således. Som baklucka, bakljus, stötfångare etcetera.

Bra lastutrymme med Cargo Track som löper i u-form. Smart! Foto: Glenn Lindberg

Övertecknad fick förmånen att köra denna unika bil, närmast en klenod. Den i sammanhanget lilla motorn gör ett stort jobb och det är riktigt bra ös i den relativt tunga bilen när turbo­trycket stiger. Också styrkänslan är mycket skön och precis medan fjädringen inte känns för hård trots sänkningen. Trots hård kurvtagning kränger den nästan ingenting.

Vart man än kommer väcker bilen uppmärksamhet, inte bara hos Saab-ägare utan bilintresserade i gemen. Det tittas, frågas och fotograferas. Den har det mesta i utrustningsväg som moderna bilar med backkamera, skyltigenkänning och sidokollisionsvarning i backspeglarna. Det är egentligen bara avsaknaden av autobroms som talar för att det inte är en ny bil.

I Saaben finns specifika detaljer, bland annat ”flygplansinstrumentet” som här bläddrar hastighet i stället för höjd. Foto: Glenn Lindberg

9-5 SportCombi är en rackarns bra bil och det är väldigt synd att det inte gick som för Volvo och deras fantastiska resa. Saab satsade på fel kinesiska stall. Ett stall där det fattas hästar, eller ekonomiska muskler. Eller om det var ödet, schabbel, Victor Muller eller om ledningen felsatsade. Det gör egentligen detsamma, gjort är gjort och resten är historia.

Kolla! En ”ny” Saab med ryggsäck. Tjänstebilsdrömmen som aldrig blev av. Foto: Glenn Lindberg

Saab 9-5 skulle rent teoretiskt kunna möta Volvo V90 och andra premiumkombibilar vad gäller utrymmen, prestanda och tekniska innovationer. Om inte om hade funnits. Den finns inte mer, men kommer ändå leva kvar tack vare eldsjälar som Michel. Vad Michel har mer? En Saab 9-4X så klart. En Saabifierad cuv (crossover utility vehicle) som bygger på Cadillac SRX och som tillverkades i drygt 800 exemplar innan konkursen. Bilen hittades i USA och är även den i en ovanlig färg, en rödorange metalliclack.

Stolt ägare Michel, en av de första i världen att ha lyckats registrera 9-5 SportCombi. Foto: Glenn Lindberg

Michel sparar lite på sina Saabar och kör till vardags en Tesla Model X. Det stora Saab-intresset dök upp redan i unga år hemma i Holland. En klasskompis farsa hade en Saab 99 Turbo och Michel fick åka med i baksätet. Därifrån hade han uppsikt över turbotryckmätaren som är placerad uppe på instrumentpanelens vänstra sida. Han hade aldrig sett något liknande (eftersom det inte fanns på andra bilar) och Michel tyckte den var så fruktansvärt cool att han aldrig glömde det – och det är på den vägen det är.

 

Plus och minus: Saab 9-5 NG SportCombi

+ Unik 

Alla tittar, pekar, plåtar i kombilandet Sverige. Vad är det där? En ny Saab!

+ Ökar i värde

En samlarbil som går att använda.

– Säljs ej

Och kommer så aldrig göra. Sedanen går att hitta som begagnad.

– Reservdelar

Kör försiktigt. Det kan bli svårt att hitta delar...

Plus och minus: Volvo V90

+ Komfort 

Volvos stolar är i världsklass, och V90 går mjukt men stabilt.

+ Går att köpa

En enorm fördel för Volvo är att de inte har gått i konkurs.

– Vanlig

I dag går det 13 på dussinet. Grannen gäspar...

– Dyr

Det kostar att ligga på topp, som det heter. En V90 som är specad som man vill är dyr.

 

Vinnare: Saab 9-5 NG Sportcombi

Okej, det ska erkännas att jämförelsen haltar lite. Volvos nya 90-serie kan vara den bästa som kommit från Torslanda. Volvo V90 är direkt nybakad från ugn och fullproppad med teknik.

Andra generationen Saab 9-5, även kallad 9-5NG visades i Frankfurt 2009 vilket gör den nästan tio år gammal. För att inte tala om kombin som bara finns som förseriebil. Men vi faller ändå pladask. Eller är det bara bitterljuv nostalgi? Spelar det någon roll?

9-5NG SportCombi är en kompetent bil för familjen med bra innerutrymmen och bra tydlig interiör. Snygg är den också. LED-listen som sveper kring kombi­bakluckan är ännu snyggare i verkligheten. Sen är den ju en unik samlarbil som gör att den till motsats till Volvon har ett högre värde nu än vid inköp. Saab vinner!

 

Saab 9-5NG SportCombi 1,6T

Pris

329 500 kronor (SportSedan, när den såldes).

 

Motor

Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression i.u. Borrning/slag i.u. mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 180 hk (134 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 230 Nm vid 2 200 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell. Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,5 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 8,0 tum, däck 245/45 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 284, längd 501, bredd 187, höjd 148 (med antenn 152), spårvidd f/b 159/159. Tjänstevikt ca 2 080, maxlast ca 450, max släpvikt 1 800. Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 527-1 600 liter.

 

Fartresurser

Toppfart 220 km/h. Acceleration 0–100 km/h 9,5 s.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning ca 0,60 l/mil. CO2 ca 179 g/km.

 

Garantier

0 år. Saab försattes i konkurs 2012.

 

Skatt

3 208 kronor per år.

Volvo V90 T4

Pris

339 900 kronor.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,8:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, cylindervolym 1 969 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 5 000 r/­min, max vridmoment 300 Nm mellan 1 600-4 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Fram skruvfjädring, bak luftjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,6 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Längd 494, bredd 188, tjänstevikt 2 300, maxlast 467, tankvolym 55 liter.

 

Fartresurser:

Toppfart 210 km/h. Acceleration 0–100 km/h 8,9 s.

 

Bränsleförbrukning:

Blandad körning ca 0,68 l/mil. CO2 ca 158 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

5 976 kronor de första tre åren, därefter 1 394 kronor.

Duellen är ursprungligen publicerad i Teknikens Värld nummer 18/2018, utgiven den 16 augusti 2018.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr