Foto: Glenn Lindberg

Saab 9000 CSE 2,3T mot Volvo 850 T-5R

Det är som en partiledardebatt från förr. I ena ringhörnan Carl Bildt som varvar upp mot en slagfärdig Göran Persson som vilat sig i form mittemot. I mitten av 1990-talet ändrades maktförhållandena efter jämn politikbatalj. Även i bil-Sverige fajtades det. Slaget stod som alltid mellan Saab och Volvo.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Svenska bilmodeller är av hävd seglivade, teknisk livscykel på över 20 år var länge standard. En av de sista som kom att leva länge var Saab 9000, debuten skedde redan 1984 och var resultatet av Saab-Scania och Wallenbergssfärens samarbetsavtal med Italien. Formmässigt var Saab 9000 designteam Björn Envall & Co:s baby, men även Fiat Croma, Lancia Thema och Alfa Romeo 164 var avlägsna släktingar vad gällde grundstommen. Utseendemässigt var Lancia och Saab mest lika varandra, ryktet sa att man till och med kunde använda samma vindruta modellerna emellan.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!