Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Toyota Land Cruiser 2009 mot Toyota Land Cruiser 2021

Chefredaktör Engström har första generationen av Toyota Land Cruiser 150, tillverkad 2009. Därför kör vi den absolut nyaste också, bara för att kolla om nånting har utvecklats de senaste 12 åren.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Man ska som bekant inte ändra ett vinnande koncept. Det verkar Toyota tycka också, för det är inte helt enkelt att skilja den helt nya Land Cruisern från min 12 år gamla, tillverkad 2009 som 2010 års modell. Den första i den så kallade 150-serien, eller J15 om vi pratar internkod

Men vi tar en historielektion först, Toyotas Land Cruiser-bilar har nämligen inte alltid varit stora som en ladugård och haft extra allt när det handlar om utrustning. Det började redan under andra världskriget, 1941 för att vara mer exakt. Då lade den japanska armén beslag på en amerikansk ”Willys Jeep” som de hittade på Filippinerna, tog med den hem till Japan och beordrade Toyota att utveckla ett liknande fordon som fick beteckningen AK. 1950 startade Koreakriget och USA:s armé behövde en ny ”Willys Jeep”. Uppdraget gick till Toyota som på fem månader, med start i januari 1951, tog fram modellen ”BJ Jeep” som inte hade några som helst gemensamma egenskaper med den AK-modell som togs fram under andra världskriget, inte mer än att Toyota redan hade viss koll på detaljerna. 

1954 fick modellen namnet Land Cruiser, som anspelade på brittiska Land Rover, och 1955 förändrades modellen en aning samtidigt som första generationsbeteckningen användes – J20. Största förändringen var att Land Cruiser gick från att vara ett strikt militärfordon till att bli ett civilt fordon.

1 av 7: Kantigare design på fronten och en liten urgröpning på motorhuven, så känner du igen 2021 års Toyota Land Cruiser. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 7: Bakluckan är högerhängd, både då och nu. Inte helt praktiskt faktiskt. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 7: Kamera i fronten både på den nya och gamla. Dock blir linsen fort repig. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 7: Nej, den tredje sätesraden är inte bekväm för fullvuxna, men för barn är den utmärkt. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 7: Facket för snusdosan är optimerat i den ”nya” modellen. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
6 av 7: Nya vred och knappar för de olika 4x4-varianterna. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
7 av 7: Öppningsbar bakruta finns både på den gamla och nya. Bra när man ska fylla med mycket packning. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Under åren sågs många ­modellversioner komma och gå och generationsväxlingarna blev allt mer komplicerade. J20 ersattes 1960 av J40 som blev en riktig långkörare. J40 slutade tillverkas först 1984. Därefter tog J70-generationen över som är en ännu längre långkörare då den tillverkas än i dag. J60 kom 1980 och avlöstes 1990 av J80 som hängde kvar till 2008. Ersättaren, J100 –som i folkmun kallas Land Cruiser 100– kom dock redan 1998 och det var då det började bli lyxigt på riktigt med stora skinnfåtöljer, luftfjädring och lull-lull. Den gick dock ur produktion 2007, redan innan föregångaren J80 gick ur tiden. Det året kom J200 (benämns även som J20), som har uppdaterats ett par gånger under sin livstid. J200 kallas Land Cruiser 200 och är förhållandevis ovanlig i Sverige. Mellan 1996 och 1999 tillverkades även 90-serien med kort hjulbas och tre dörrar, och mellan 2003 och 2007 byggdes 120-serien som får anses vara föregångare till de bilar vi kör här i dag – Alltså Land Cruiser 150. 

När jag ändå rabblar ­internkoder och beteckningar så är det så att ”J” helt enkelt betyder Land Cruiser på Toyotaspråk, ”F” betyder sexcylindrig bensinmotor, ”B” betyder fyrcylindrig diesel, ”H” sexcylindrig diesel. Sifferbeteckningarna är så många så de behöver ett eget reportage, så vi tar det en annan gång. 

Tycker ni det är rörigt? Till er glädje i så fall så är det bara LC 150 som säljs till privatpersoner i Sverige numera. Lätt att välja liksom. Det svåra kan bli att välja vilken årsmodell du ska ha, eftersom det inte är nån större skillnad på dem mellan 2010 och nu.
– Öhh, kommer den direkt från rekond den här eller...? grymtar foto-Glenn och den sjukligt biltvättningsintresserade Erik Wedberg som fått äran att assistera vid dagens fotografering när de hoppar in i min bil. Nej. Min bil tvättas inte särskilt ofta, vare sig inuti eller utanpå. Det är lite därför jag har en Land Cruiser. En smutsig Volvo V90 ser... smutsig ut. En smutsig Land Cruiser ser ut att vara i sitt rätta element. En annan anledning till att jag har en Land Cruiser är att den är stor, vilket korrelerar med antalet barn i min familj. Att jag har för många barn och för lite tid kan också ha viss bäring på mängden godispapper och bananskal på golvet i bilen också.

1 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 5: Gamla bilen. Kylfack mellan sätena och det bästa: Man kan sköta pekskärmen med vantarna på. Bra när det inte finns rattvärme… Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 5: Förarstolen sitter faktiskt några centimeter lägre i bilen från 2010. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 5: Halvdålig upplösning på backkameran var godkänt för 12 år sedan. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 5: Analoga mätare och grafik som i en Commodore 64, men de visar det som behövs. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

En tredje är att den är bränslesnål. Japp. Du läste rätt. 0,82 i snitt på senaste 86-milsresan med fullastad bil och takbox, snittfart 89 km/h. Nu har min bil gått 18 500 mil i skrivande stund och får väl betraktas som aningen mer inkörd än den nya bilen som har gått 64 mil när jag får nyckeln i handen. Helt ny alltså, men vad är nytt egentligen? 

Det har hänt en del i världen de senaste 12 åren. Bland annat har diesel gått från att ha varit frälsaren till att vara djävulen. Det tar dock inte Toyota nån större notis om, eftersom diesel fortfarande är det mest gångbara bränslet om man ska korsa världens öknar eller se till att klara sig från punkt A till B genom valfri konfliktzon.
Min bil har en Euro 4-klassad 3,0-liters fyrcylindrig commonraildiesel som i originalutförande ger 173 hästkrafter och 410 newtonmeter. Det är förstås på tok för lite i en bil som väger närapå tre ton. Så det kan vara så att jag har hällt i 47 extra hästkrafter och 105 små newtonmeter för att komplettera samlingen. Ökad körbarhet tack vare bättre samspel mellan motor och växellåda och inte lika sega omkörningar blev resultatet. 

I 2021 års modell sitter det en annan motor. Redan 2016 gick man ifrån trelitersfyran till förmån för en 2,8-liters, och då klarade man även Euro6-klassningen. Men till årets modell har den motorn begåvats med ny turbo och uppdaterat bränsleinsprutningssystem. Resultatet? 204 hästar och 500 newtonmeter, men också väldigt mycket mindre ­vibrationer från motorn. För om jag ska vara riktigt ärlig så känns och låter min gamla bil som när man ruskar igång en gammal fiskebåt… För att minska miljöpåverkan så har den bilen också ett nytt partikelfilter med regenereringsfunktion. Det sitter klistermärken som varnar för att parkera vid lättantändliga artiklar, läs: gräs på en torr savann, när DPF-lampan lyser. Då blir det nämligen fasligt varmt under bilen.

1 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 5: Kantigare design även på interiören, och ny infotainmentskärm. Allt sitter dock på exakt samma ställen som i den gamla bilen. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 5: Ser du nån skillnad mellan gammal och ny? Nä, det gör inte vi heller. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 5: 360-vy finns i den nya bilen, men själva kamerabilden är anskrämligt dålig. Sämre än förr nästan… Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 5: Snyggare instrumentering är det i alla fall i den nya. Skyltavläsning som ”pratar med” farthållaren. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Så, den nya motorn ger bättre komfort och mer pulver. Nu ska vi inte dra så höga växlar på förbrukningen i den helt nya bilen just eftersom den var helt ny när jag körde den, men den drar mer än min gamla. 0,96 liter/mil på en 20-milatripp i lagligt motorvägstempo.

Det är förstås inte bara motorn som har förändrats de senaste tolv åren. Till skillnad från min gamla bil har den nya aktiva säkerhetssystem som adaptiv farthållare och automatiskt nödbromssystem, som till 2021 års modell har uppdaterats så det även upptäcker (och bromsar för) cyklister. Nytt är också att hastighetsskyltavläsaren arbetar tillsammans med den adaptiva farthållaren. På den mer festliga sidan av utrustningslistan så är infotainmentskärmen en ny 9-tumsvariant som är kompatibel med Apple CarPlay och Android Auto. 

Mellan framstolarna, bakom växel­spaken, sitter tre knappar med inställningsmöjligheterna COMF ECO, NORMAL, och SPORT S/S+. De styr hur bilen växlar, från mjukt och långsamt i ena änden till hårt och jobbigt i den andra. Sportläget gör också att du kan välja att ligga kvar på en växel om du exempelvis drar upp en väldigt tung båt ur vatten eller liknande. Det ska dock väldigt mycket till för att du ens ska behöva tänka på att pilla på knappar eller till exempel lägga i lågversionen av fyrhjulsdriften. Jag drog upp en Passat som hade halkat i diket i vinter, och det kändes inte ens att det satt en bil i andra änden av snöret.

Det finns fler lik- än olikheter mellan den nya och den gamla bilen. Det är nytt utseende på en del av knapparna och vreden i den nya jämfört med min bil, men de sitter på samma ställen. Man kan låsa differentialen både på bakaxeln och på mitten om terrängen är extra ­besvärlig. Det finns kamera fram och bak, och här är det lite intressant faktiskt, för i resten av världen har ju kamerautvecklingen gått rasande fort och upplösningen blivit bättre och bättre. Så icke i Toyota Land Cruiser. Backkameran i den nya bilen är snudd på sämre än i min bil. De måste ha fått ett oerhört bra pris på ett stort lager såna från alibaba.com…

1 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 4: Ett helt unikt fotografi, Engström tvättar sin bil. Riv ur och spara. Kan bli värt pengar i framtiden. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

I övrigt så ser det helt enkelt lite nyare ut i den nya bilen, men inte mycket. Den tredje sätesraden är exakt likadan. Två stolar fälls upp elektriskt, två förhållandevis stora barn får plats. Vuxna också om de verkligen inte hittar nån annan att åka med…
Men så kommer vi till ekonomin. Toyota Land Cruiser behåller värdet bra, lite för bra om man är i stånd att köpa en faktiskt. Jag hade tur (och en kompis som är bilnasare, hej Fredrik!) och betalade 253 000 kronor för min för fem år sen. Då hade den gått 9500 mil ungefär. I skrivande stund är den värd ungefär lika mycket att döma av Blockets utbud. Jag betalar 6 473 kronor per år i skatt. 

Den nya bilen kostar 645 000 kronor, lite mer eller lite mindre beroende på utrustningsnivå. Men här kommer dealbreakern: De första tre åren får du punga ut med 24 110 kronor per år till statskassan. Det är klart att man vill ha en ny, men det klipska valet är att hitta ett mellanting mellan de här två, alltså en bil från 2016 eller nyare så att du har Euro6-klassad motor, för miljöns och samvetets skull. De är också dyra, men du slipper slänga pengar rakt in i regeringskansliets förvirrande regelverk.
Ett annat val för miljösamvetet är att köra på HVO100, det ska vi snart prova i min bil – men det är en helt annan historia.

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!