Volkswagen ID.4 ser ut att bli den första elbilen som kan konkurrera om vanliga bilköpares gunst. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Volkswagen ID.4 1st Edition Max mot Volvo V60 T6 AWD Recharge

Ett litet kliv för bilköparen, ett stort steg för bilvärlden. Är det nu den vanliga barnfamiljen kan ta steget över till el? Många har stora förhoppningar på Volkswagen ID.4 som ser ut att vara den första praktiska och ekonomiska elbilen. Kan den mäta sig med laddhybridfavoriten Volvo V60 T6 Recharge?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Många har tvekat. Att gå från en diesel- eller bensindriven bil med lågt pris och lång räckvidd, inte sällan upp mot 100 mil, till en dyr elbil med räckvidd på i bästa fall 30 mil är ett stort steg. För stort, för de allra flesta. Laddhybriderna har varit och är fortfarande ett mellansteg. Den som oftast kör korta sträckor klarar sig med den begränsade batterikapaciteten men klarar också längre körningar tack vare den medföljande förbränningsmotorn och bränsletanken.
Volvo V60 T6 Recharge har på senare år varit ett av de mest framgångsrika mellanstegen. Under fjolåret var den Sveriges mest sålda laddhybrid, närmast utmanad av XC60 och Passat med sladd.

Nu tror vi att V60 T6 Recharge möter sitt tuffaste motstånd. Pinfärska Volkswagen ID.4 är på flera sätt den första elbilen som riktar sig mot samma typ av köpare som Volvon. Den är större och rymligare än alla nuvarande elbilskonkurrenter, borträknat den omkring 500 000 kronor dyrare Tesla Model X, förstås.
Med ett pris på 514 900 kronor för den billigaste av de två lanseringsversionerna blir ID.4 prismässigt sett en direkt konkurrent till V60 T6 Recharge som i billigaste utförandet kostar 499 000 kronor. Men lägg på det fräcka R-Designpaketet som vår ­provbil har och smack! Där hoppade priset upp till 541 000 kronor som en örfil på en rosigt vinterkall kind.

1 av 9: Långt axelavstånd men korta överhäng. ID.4 är kortare än V60 men upplevs rymligare. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 9: Lång baksätespassagerare sitter väldigt bra bakom en lika ång förare. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 9: Under den trubbiga motorhuven finns inget förvaringsutrymme. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 9: ID.4 kan, till skillnad från ID.3, utrustas med dragkrok och får dra upp till 1 000 kg. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 9: Volkswagens menysystem och röststyrningsfunktion ger rynkor i pannan. Det är tur att Apple Carplay och Android Auto finns. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
6 av 9: Med totalt 340 hästkrafter kan V60 T6 sprinta iväg raskt, men inte med lika omedelbar acceleration som elbilen. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
7 av 9 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
8 av 9: Volvos Sensus-system byts i dagarna ut mot Googles Android Automotive. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
9 av 9 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Kanske känns det mindre smärtsamt att betala en halv miljon kronor för en bil som aldrig kommer att låta som att den har en gammaldags dieselmotor under huven. Jo, förbränningsmotorn i V60 T6 Recharge är en toppmodern, fyrcylindrig tvålitersbensinare, men på tomgång och under hög belastning har den en tendens att ge diesellika ljud ifrån sig. Och ibland måste man ta på sig tålamods­kepsen och låta den åttaväxlade automatlådan ta lite tid på sig för att hitta rätt växel innan det kan bära iväg. Den är inte alltid med på noterna.
Så blir det aldrig i Volkswagen ID.4. Här tar energin en kort väg från 77 kilowattimmarsbatteriet (82 kWh bruttokapacitet) från paketet i golvet mellan hjulaxlarna till den kompakta elmotorn mellan bakhjulen.

Elmotorn är en synkron permanentmagnet­motor som Volkswagen är lite extra stolta över eftersom den är så liten. Den är bara 49 hästkrafter svagare än Volvos bensinmotor, men med den enväxlade växellådan och all styrelektronik inräknad väger den bara 90 kg och sägs rymmas i en vanlig sportbag. Bra att veta om du vill ta med dig grejerna in från parkeringen… Den byggs i alla fall av Volkswagens egen komponentavdelning Volkswagen Group Components i Kassel och kallas APP 310, där APP betyder att den monteras parallellt med drivaxlarna och 310 står för maximalt vridmoment.
Körningen blir lugn och avslappnad, framför allt. ID.4 är inte lika hetsigt accelerationssnabb som många andra elbilar, 0-100 km/h på 8,5 sekunder sätter den snarare i samma liga som en helt vanlig familjebil. Men kvick från stillastående är den i alla fall. Allt vridmoment kommer på en gång och det är lätt att hänga av Volvon. Till en början i alla fall. ID.4 tappar ork ju snabbare det går och i motorvägshastighet är laddhybrid-Volvon bättre på omkörningar.

De isiga vägarna är inte snälla mot någon av bilarna. Volkswagen ID.4 lanseras endast i bakhjulsdrivet utförande (fyrhjulsdrift kommer senare under våren) och i hala uppförsbackar har bakhjulen svårt att hitta fäste. Sväng ut i en T-korsning med lite för mycket styrvinkel och för tung gasfot och bakvagnssladden kommer ofrånkomligt. Antisladdsystemet styr upp sladden snabbt, men det görs alltid med hård strypning av effekten och resultatet blir en segdragen fartökning. Den som kommer att köra mycket på vinterväg rekommenderas starkt att vänta tills ID.4 4Motion kommer. Exakt när den kommer och hur mycket mer den kostar är inte känt. Med fyrhjulsdrift blir också dragvikten högre, från 1 000 till 1 200 kg.

1 av 5: Det är som om Volkswagen har lärt sig av misstagen i ID.3. Fyran har bättre detaljfinish. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 5: Minimalistisk instrumentering och intill en lika avskalad växelväljare. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 5: Endast tvådelat baksäte, men genomlastningsluckan är stor. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 5: I bagageutrymmets bakkant kan laddkablarna förvaras under golvet. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 5 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Även den fyrhjulsdrivna Volvon kan överraska på hala vägar. Med batteripaketet fulladdat (11,6 kWh) vill Volvon helst gå på el och då är det bakhjulsdrift som gäller eftersom elmotorn sitter direkt på bakaxeln och aldrig kan driva framhjulen. Med drivlinan ställd i det så kallade Pure-läget (el, på Volvoska) kan V60 dansa till med bakhjulen på samma sätt som ID.4.

Med urladdat batteri blir det tvärtom. Då är V60 T6 Recharge framhjulsdriven och kan spinna loss när greppet inte är tillräckligt. Men man behöver bara vänta ett halvt ögonblick på att bakhjulen ska börja driva. Systemet är konfigurerat så att det alltid ska finnas minst en droppe el kvar för att bilen alltid ska kunna bli fyrhjulsdriven. Övergången från fram- till fyrhjulsdrift är inte alltid sömlös. Eller förutsägbar. Ibland kan bakhjulen börja driva och kasta ut i en liten sladd, som dock snabbt stryps av antisladdsystemet.
Försäljningsframgångarna till trots är V60 T6 Recharge inte marknadens bästa ­laddhybrid. Den kan bara laddas med 3,7 kilowatt medan vissa konkurrenter klarar 11 och den angivna räckvidden är 5,4 mil, medan den i våra tester har visat sig vara knappt 4 mil. Därtill behöver den köra en bensindriven tillsatsvärmare för att ge kupévärme när endast elmotorn driver bilen.

Foto: Teknikens Värld

Volkswagen ID.4 har visserligen en betydligt modernare och energieffektivare värmepump som värmer och kyler kupén med spillvärme från elkomponenterna, men på papperet är ID.4 inte den bästa elbilen. Snabbladdningen är begränsad till 125 kilowatt och det är inte mycket att hänga i granen år 2021 när Hyundai-Kia kommer med sin nya generation elbilar som väntas kunna ladda med långt över 200 kilowatt. För tillfället är dock utbudet av snabbladdare som kan leverera mer än 50 kilowatt begränsat, vilket gör att ID.4:s laddkapacitet i dagsläget är acceptabel.
Volkswagen anger en räckvidd omkring 50 mil beroende på bilens utrustning. Just den bilen vi kör har högsta utrustningsnivån som kallas 1st Max och då anges räckvidden på en laddning till 48,8 mil enligt WLTP-siffror. Det är en siffra som blir svår att nå i verkligheten. När termometern visar ett par, tre minusgrader som den gör i dag tycker bilens färddator att en full laddning räcker till 31 mil. I mild sommarvärme borde den verkliga räckvidden bli omkring 40 mil.

1 av 5: V60 har lika få fysiska knappar som ID.4, men förarmiljön upplevs mer traditionell. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 5 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
3 av 5: Elen i V60-batterier räcker till som mest 5,4 mils körning. I verkligheten knappt fyra mil. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
4 av 5: V60 väntas få en uppdatering inom kort. Då får bakljusen annat utseende. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
5 av 5: V60-utrymmet upplevs längre och bredare, men också lägre än i ID.4. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Medan V60 T6 Recharge är i minsta laget för en barnfamilj med behov att ha två barnstolar och barnvagn med på resan är ID.4 betydligt rymligare. Baksätesutrymmet är bättre än i Passat. En lång vuxen sitter rymligt bakom en lång vuxen i någon av framstolarna, tacka det platta golvet och den kompakta motorn för det. ID.4 har kortare axelavstånd och kortare kaross än V60, men upplevs betydligt rymligare inuti, med undantag för bagageutrymmet som inte är lika långt från bakluckan till baksätesryggarna. Den som vill ha en rymligare laddhybrid-Volvo får söka sig upp till V90 T6 Recharge och då börjar priserna på 564 000 kronor.

Förarmiljön i V60 börjar bli, om inte ­omodern så i alla fall inte toppmodern. Den stående pekskärmen har ett gränssnitt som inte passar alla och instrumenteringen framför ratten har sett likadan ut sedan andra generationen XC90 kom för sex år sedan. Att Volvos laddhybrider inte kan utrustas med platta för trådlös laddning av mobiltelefon säger också något om åldern. Men ombonat, lyxigt och trevligt, ja det är det fortfarande i V60.
ID.4 känns varken ombonad eller lyxig. Interiören är avskalad, renrakad snudd på till den grad att man saknar vissa knappar. Till exempel riktiga vred eller knappar för volym och temperatur i stället för de svårhanterliga touchlisterna som blir osynliga i mörker.

ID.4 har teknik för att på Tesla-vis kunna ta emot trådlösa uppdateringar av mjukvaran, vilket ska kunna åtgärda fel och ge nya funktioner utan ett verkstadsbesök. Volvo V60 har inte stöd för det.

1 av 2: V60 T6 och ID.4 är två väldigt olika konstruktioner som ändå vänder sig till samma typ av köpare. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 av 2 Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!