Foto: Robert Collin / Teknikens Värld

Fransk form och flärd

Vi gräver i vårt 73-åriga arkiv och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Kolla aldrig en bra historia, vi vill nämligen så gärna tro på skrönan om hur Citroën XM blev till.

Historien berättar om en av alla bildesigners som aldrig fått ett erkännande. Om hur Marc Deschamps i vänthallen på Charles de Gaulle-flygplatsen utanför Paris i mitten av 80-talet ledigt skissade fram formerna till vad som då kallades för ”projet V-80”.

Deschamps var anställd hos Bertone och den italienska designfirman snuvade således uppdraget för att ta fram den nya stora Citroenen från märkets egna studio.

Både föregångarna DS ”Paddan” och CX hade varit säljsuccéer. Tyvärr började det dåligt för XM redan i första testet nummer 4/1990, den började nämligen brinna. Felet var dock delvis vårt eget, en illa fäst bränsleslang lossnade när vi kopplade på vår mätutrustning.

Formen charmade så klart. Snitsigt knyck på bakstammen, platt pilformad nos och sedanen hade 13 (!) rutor att se ut igenom. Rena glashuset.

1991 kom kombin och året efter provkörde Robert Collin den i Frankrike, här sneglandes på tidtabellen för bussen. Ville han hellre bruka kollektivtrafiken?

Nej då, men som erkänd frankofil och tillika ostimportör ansåg han XM kombi vara för fin för slit och last. Sen kanske inte alla fraktade illaluktande roquefort genom Europa, men ändå.

Och visst var XM märkets finåka, inriktad på att konkurrera med Audi 100, BMW 5-serie och Volvos 740.

När XM tackade för sig år 2000 hade 330 000 st tillverkats, med de flesta sålda tidigt i modellens livscykel. Rätt få i sammanhanget, föregångaren CX tillverkades i över 1,1 miljoner exemplar.

Trumfkortet (och vad som avskräckte?) var den gashydrauliska fjädringen. Den i kombination med ett väl tilltaget baksäte, panoramautsikten och rejält stoppade sittdynor gjorde XM till komfortkung. För att inte tala om den enekrade ratten som fanns vid lansering!

Ersättaren C6 med sin konkava bakruta skulle dröja och lanseras inte förrän 2005. Den satte spiken i kistan för kategorin ”stor lyxig Cittra”, då endast 23 400 tillverkades.

Teknikens Värld nummer 3 / 1992. Foto: Teknikens Värld / Teknikens Värld

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!