Foto: Ulf Holmstedt

Balanserad klassresa

Med 1970-talet och höjda bränslekostnader kom suget efter mindre bilar. Svenska Saab och Volvo blev tagna på sängen och letade hjälp utomlands.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Saab knöt band med italienska Lancia och lanserade modell 600, en svenskanpassad Delta. Volvo gick längre och köpte personbilsavdelningen av nederländska DAF och på ritbordet fanns då denna bil, model 77. Den vidareutvecklades och lanserades 1976 som Volvo 343. Men Renault-motor och remdrift föll inte alla på läppen och modellen kom att Volvofieras genom åren.

I nummer 24/1980 körde vi 345 GLS, med en tvåliters svensk motor på 95 hästkrafter och manuell låda. Men uppdateringen rörde inte bara tekniken utan även priset. Testbilen kostade 51 000 kronor och blev därmed dyrast i klassen. Exempelvis en hundralapp dyrare än den mer exotiska Alfa Romeo Giulietta med liknande konstruktion: motorn fram, transaxel, växellåda bak och De Dion-bakaxel. En körmaskin, vilket även Volvon var, i alla fall att döma av bilden ovan.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!