Ford Bronco lämnade få oberörda när vi provkörde den 1983. V8 på 5,8 liter samt en bränsleförbrukning på runt två liter per mil. Foto: PeO Eriksson

Blöt bjässe

Mäktig, maffig, mullig och mysig. Så summerade Björn Sundfeldt Ford Bronco efter sin provkörning som publicerades i Teknikens Värld nummer 5/1983. Men det handlade inte om någon unik bil.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Inte heller var den särskilt bra eller hörde framtiden till. Den var en ålderdomlig konstruktion med bladfjädrar, ogenomtänkt förarmiljö och givetvis en V8 under huven. Men den som väntade sig ett muller av den gamla skolan blev besviken. På tomgång lät det fint men när vinkelåttan varvades uppstod ett flåsande och vinande.

Oljekrisen hade satt sina spår och denna tredje generation Bronco, som lanserats 1980, hade mindre motorer i utbudet. Ja, till och med en sexa, precis som urmodellen som lanserades 1966.

V8:an hos provbilen gav 165 hästkrafter ur sina 5,8 liter och prestandasiffrorna 0-100 km/h på 16 sekunder och en topphastighet på 150 km/h ansågs som bra för en bil i denna storlek. Att bränsleförbrukningen aldrig kom ner under två liter per mil gav dock en plump i protokollet.

1 av 2: Vi provkörde Ford Bronco i Teknikens Värld nummer 5/1983.
2 av 2: Nya Ford Bronco har blivit en hel familj med olika modellversioner. Foto: Ford

Soppatörsten var inte ett huvudbry bara för oss på Teknikens Värld. Ford hade vid provkörningen kommit i gång med produktionen av Bronco II, en mindre modell som bara hade namnet gemensamt med bjässen här på bilden. På marknaden hade tvåan sina största konkurrenter hos Jeep Cherokee och Chevrolet Blazer som vid tiden kom i nya mindre skepnader.

Komforten i ”riktiga” Bronco var emellertid på topp och att mata mil med hjälp av farthållaren sittandes i kaptensstolen var ett rent nöje. Bronco klarade med sin fyrhjulsdrift även av tuffa tag vilket illustrerades lite väl tydligt per bild på både omslag och uppslag men en riktig klättrare som Mercedes Geländewagen bedömdes den inte vara.

Bronco hörde till de bilar som vi hade svårt att lämna tillbaka till generalagenten och rubriken blev mycket riktigt ”Hoppas vi ses igen Bronco!”. Och det kommer vi nog att göra. Modellnamnet Bronco har nyligen återuppstått efter 24 år i dvala, men det återstår att se om vi kommer summera vår provkörning av den nya versionen med samma radda av ord som Björn gjorde 1983.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!