Brobyggare? Nja, men bilarna i Teknikens Värld nummer 11/1996 betraktades som både öppna glidare och sportbilar. Foto: Ulf H Holmstedt / Teknikens Värld

Bond på vischan

Vi gräver i vårt 72-åriga arkiv och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Vinter. Jo, men upp med hakan för snart är det vår på nytt och då är det dags att cabba ned. Våren 1996 hade knappt tagit fart när vi gjorde så med fyra öppna bilar med prislappar under 300 000 kronor. Ett segment som blommat upp i och med lanseringen av Mazda MX-5 Miata under årtiondets början. Snart satt så gott som alla biltillverkare vid ritborden för att plocka fram konkurrenter.
På bilden ses kvartetten ta en paus på en måhända fotovänlig men annars illa vald plats. I täten BMW Z3 som blev självaste James Bonds tjänstebil i filmen Golden Eye. Billigast i gänget med sina 199 900 kronor var följande Fiat Barchetta som ”trots” sin framhjulsdrift var kul att köra. Framhjulsdriven var även ombonade Alfa Romeo Spider som gav mest bil för pengarna. Det är inte ofta en Alfa får det omdömet. Längst bak står svensk/brittiska Ginetta G34, sällskapets raket men som brottades med usel detaljkvalitet och var att betrakta som en entusiastbil. Se bara hur föraren krälar sig ur sittbrunnen. Bilen skruvades ihop med Volvoteknik i Arvika och det var Värmland som var skådeplatsen för körningen som publicerades i nummer 11/1996. Motorsport må ha varit temat men målet var ”en kopp kaffe i Säffle” som det gick att läsa i ingressen.

Teknikens Värld nummer 11/1996. Foto: Teknikens Värld

Trots det fartiga temat vann BMW:n som var långsammast av alla bilarna. Riktigt snabb hade den bara varit i tidigare nämnda Bondfilm där den var med i blott 23 sekunder. Z3 var det kloka valet, även om vett och sans inte hörde hemma i segmentet. Det man inte kan få vill man ha, sägs det och det gällde just i detta fall. Kvoten för Sverige var redan slut och beställde du din Z3 våren 1996 fick du vänta till nästa säsong på leverans.
Ni som har hängt med ett tag vet kanske att både Alfan och BMWN:n på bilden här har varit med under ­vinjetten I Backspegeln tidigare. Då, för tio år sedan, handlade det om att leta upp exemplar som figurerat tidningens ­historia. Båda bilarna huserade 14 år efter provkörningen i Stockholmsområdet och BMW:n hade Trafikmagasinets Carl-Ingemar Perstad i ägarregistret. Han körde den längre än James Bond, men bara en säsong.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!