Småbilar av halvkombisnitt utmanar svenska klassikerna Saab 900 och Volvo 240. Foto: Ulf Holmstedt / Teknikens Värld

Färgglada utmanare

Vi gräver i vårt 73-åriga arkiv och lyfter fram bilder som har gjort mer än ett avtryck. Denna gång från ett test där de svenska tungviktarna 240 och 900 utmanades av en färgrik skara småbilar från kontinenten.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Vi pratar ofta om det glada 1980-talet men ­årtiondet började tufft. I Teknikens Värld nummer 15/1980 var stämningen låg när vi rullade fram tolv småbilar för fotografering i Velodromkurvan på Gelleråsbanan i Karlskoga. Dyra bensindroppar på tre kronor litern, ”nästan som på ­kontinenten”, gjorde att folkhemsfraktarna Saab 900 och Volvo 240 var hotade på tronen som landets mest sålda bilmodeller. Utmanarna var de nya småbilarna, alla utlänningar och etablerade sedan länge ute i Europa.

Ulf Holmstedt knäpper av en ruta medan testets skribent Dag E Hogsten inte verkar ha allt för bråttom att lämna slagfältet. Fotot kom aldrig med i tidningen men finns kvar i vårt arkiv.
Det må se ut som en inbjudande godisblandning men inte mycket gott fanns att säga om de där småbilarna. Bäst lyckades västtyska Opel Kadett, dyrast i gänget och höll ”nästan” de större bilarnas klass. Snäppet större än de andra småttingarna och det med förhållandevis bra plats för både baksätespassagerare och bagage. Förarmiljön var dessutom föredömlig.

Teknikens Värld nummer 15/1980.

En behållning med att läsa gamla biltester är att det faktiskt fanns riktigt dåliga bilar förr. Testets citron var VAZ 1600 SL som bara matchade storbilarna på en punkt – den höga bränsleförbrukningen. Inte konstigt alls då det handlade om en licenstillverkad sovjetisk Fiat 124, en konstruktion från 1960-talet. Egentligen kvalade den inte in som en småbil men var löjligt billig med en prislapp på 32 950 kronor att jämföra med 52 400 kronor för Volvon.

En tidsmarkör är även fokuset i texten på plåtskarvar och rostbenägenhet. Ja, det var inte bara Alfa Romeo som drabbades av den bruna rötan vid tiden.
Säkerhet var en annan plump för småbilarna vid en tid då man pratade om stötuppfångande kofångare och vadderade instrumentbrädor.

Ett färgsprakande tidsdokument är bilden i sig. Vi kan verkligen tacka Ulf för att han tröttnade med sin kamera och bara tryckte av. Och Dag för att han släpade fötterna efter sig den där dagen i Karlskoga. Diabilden lägger vi tillbaka i arkivlådan. Där ligger den i tryggt förvar.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!